Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Får inte mobilt bredband att fungera

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en MacBook Air och har skaffat en 3G dongel (eller vad tusan det heter) som jag inte får att fungera.
Vi har även en pc laptop och där fungerar det utan problem.

Jag har laddat ner och gjort det jag ska enligt 3Bredband med Mac - Privat - tre.se
och Mobile Partner finns i docken. Men när jag klickar på "connect" får jag bara upp "The device has been disconnected or is unavailable"

Jag har även gått in i systeminställningar och klickat på nätverk och lagt till rätt inställning men ändå får jag inte upp detta nätverk i den 'vänstra' menyn.

Jag har haft en telia dongel tidigare och försökt avinstallera detta, kan det vara det det beror på - att jag inte avinstallerat rätt?

Om jag behöver någon Mac-kunnig 3G internet-användare för det här, kan man gå på en 3G butik och få hjälp tror ni?

Jag blir galen snart!!! Mac skulle ju vara enkelt!!!!!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-04-17 20:34

Jag förstår din frustration, men det är ju inte Apples fel. Det kan bero på att du inte har avinstallerat den rätt, det får du nog kolla med Telia om det var deras dongel (fråga Eva på telia.se hur man ska göra).
Eftersom 3 har Macdrivrutiner som du har installerat, så borde ju inte felet ligga där.
Vilken version av MacOS har du? Det är ofta leverantörerna är dåliga på att uppdatera drivrutinerna, så man får oftast gå in på dongelns tillverkares sida, för att hitta nyare drivrutiner.
Om en 3-butik kan hjälpa dej, det tvivlar jag på. Ingen Mackunnig kompis? Eller en Macaffär i närheten?

Grundinfo som du alltid ska ange: vilken dator har du, vilket OS, vilken Teliadongel vad det du hade tidigare, vilken dongel är det du försöker med nu? Kanske kan hitta någon här som har just samma grejor som du, och då är det lättare att lösa problemet.

Precis som Kenjon säger så har du troligtvis inte avinstallerat mjukvaran från Telia korrekt. Gör följande:

1. Ladda ner installationsfilen för Telias mjukvara från deras hemsida. I denna fil/paket finner du en uninstaller. Kör den.

2. Gör samma sak för tres program.

3. Installera programmet från tre. Gärna den som du har tankat från deras hemsida då denna version troligtvis är nyare än den på din sticka.

1
Bevaka tråden