Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Får inte full hastighet med ssd

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-04-16 12:39

Har nu köpt en intel 520 SSD på 120gb och installerat istället för orginaldisken.

Har en macbook pro 15" tidigt 2011 där det står att SATA är 3 gigabit.

Har även installerat Trim Enabler

Så, frågan är varför jag bara kommer upp i 140mbit när jag kör benchmark med Blackmagic Disk Speed test??

// M

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2012-04-16 14:15

Enl. Mactracker kör MacBookPro8,2 upp till 6.0 Gbps på hårddiskplatsen. Vad får du om du kollar systeminformation.app ->SATA ?
Senaste FW på disken? Någon skillnad med TRIM avaktiverat?
Och framförallt, är det 140 skriv eller läs du får ut?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-04-16 15:04

Den säger Sata 2 så 3Gbps.

Senaste FW vet jag inte? =S
Var ingen skillad med den avaktiverad.

140 är skrivhastighet

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-04-16 15:41

TRIM är skräphantering för flashlagring (SSD). Någon får gärna rätta mig om jag är fel ute, men jag tror det handlar om att det går snabbare att skriva till en tom minnescell, än en som redan har information. När du tar bort en fil i operativsystemet så finns informationen kvar i SSDn, men cellen markeras som "ledig". TRIM rensar "lediga" celler så de blir tomma och du får maximal prestanda.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2012-04-21 12:40
Citat:

Så, frågan är varför jag bara kommer upp i 140mbit när jag kör benchmark med Blackmagic Disk Speed test??

Intel 520 är specad till 520 MB/s skriv och 550 MB/s läs enligt Intel själva. Men här förutsätter de att datat är okomprimerad så att disken kan komprimerar datat och effektivisera skrivningen till disken. Det kan låta skumt av disktillverkarna men det är det enda logiska.
Dock bör de vara tydligare med vilken sorts data det handlar om!

BlackMagic är ett program för att så realistiskt som möjligt mäta skrivning/läsning av komprimerad film till disk. Här är redan datat komprimerat och disken måste skriva all data utan möjlighet till effektiviserat och minskat mängden data att skriva. Sämsta tänkbara data för ett prestandatest alltså.

Jämför med det nästan magiska storlekminskning man kan få av att packa en fil med ZIP - min Lightroomkatalogfil på 750MB blev endast 60MB i ZIP-format. På liknande sätt arbetar styrkretsarna på en SSD, dels för att spara plats men även för att minska datat som behövs skriva till disken.

BlackMagic ger mig ~150/160 läs skriv och AJA System Test 250/260 på en dator/SSD med SATA 3. Jag skulle gissa på att AJA kör lite mer random data. Någon som vet?

1
Bevaka tråden