Optimal prestanda för design (CS5.5)

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej.
Nu har jag äntligen tagit beslutet! Jag går över till Mac från PC på jobbet.
Jag har Adobe CS 5.5 (licensierad till PC, men som jag förstod så går det att kontakta Adobe för att "skriva över" licensen till Mac).
MEN, hur som helst.
Jag vill ha en Mac med stoooor skärm och bärbar som fungerar som hårddisk. Vad är den optimala prestandan för grafisk produktion utefter mina önskemål.
Om det inte redan är tydligt så kan jag meddela att jag är kanske sämst i norra Europa på hårdvara och allt det tekniska kring det, så lustigheter över min grönhet tar jag gärna emot, men vore ohyggligt tacksam för att få lite hjälp på traven på vad jag ska skaffa för maskin för att det ska fungera som bäst.
Hjälp? Förslag?

Må bäst.

/Niklas B

Budget?

Utan att känna till budgeten så är det ju jättelätt - då är det bara att rekommendera det största och värsta vi kan komma på.

Nej, en bärbar som är ansluten till en skärm. Och när jag behöver åka nånstans med datorn så tar jag med mig den bärbara.

Ursprungligen av NickeBackman:

...en Mac med stor skärm och bärbar som fungerar som hårddisk...

Vad betyder den meningen?

Ska du köpa två datorer? En stationär och en bärbar? Eller vad menar du?

Hmm.... Förslag på 10.000, 15.000 och 20.000. Går det att tänka så?

Ursprungligen av NickeBackman:

Hmm.... Förslag på 10.000, 15.000 och 20.000. Går det att tänka så?

Du säger att det ska vara till jobbet... Betyder det att du menar priser exklusive moms?
Det är ju ganska stor skillnad på om du menar 20.000 med eller utan moms.

Och alternativet 10000 kan du glömma direkt (oavsett om det är med eller utan moms). Om du ska ha en hyfsat kraftfull och välutrustad bärbar dator, plus en "stoooor" skärm, så är du långt över 10.000.

Du får gärna också definiera vad du menar med "stoooor skärm". Pratar vi ca 27-30 tum? Eller räcker det med ca 22-24 tum?

20000 plus moms 27-30 tum

Dator:
15-tums MacBook Pro, Länk till Apple
(ca 13-14.000 plus moms)

Extra minne:
Länk till Prisjakt
(några hundralappar)

Skärm:
Kanske någon av de här: Länk till Prisjakt
(ca 5-7.000 plus moms)

Tackar ödmjukast!

Beroende på hur mycket du kommer jobba på den inbyggda skärmen och hur priskänslig du är så kan du överväga 13" MBP. Jag kör på sådan med SSD och mycke minne och det är inga problem.

Jag kan bara instämma med Jesper. En 15-tummare är nog bästa valet, och så ska du skaffa 16GB minne på en gång (trots att Apple anger 8GB som max så funkar 16, och det är värt de slantarna)

Vad gäller skärmen så har jag själv en Dell 2711U som jag på det hela taget är mycket nöjd med –.väldigt mycket skärm för pengarna.

1
Bevaka tråden