Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Långsamt spaces

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Östersund
  • 2012-04-10 10:44

I takt med uppgraderingarna av SL har spaces blivit alltmera ryckigt, långsamt och närmar sig snabbt total oanvändbarhet.
Jag har aktiverat fyra skärmar. Har en iMac från 08, sex gig minne (combo från OWC) och ATI Radeon HD 2400/ 128 vram.
Är grafikkortet otillräckligt?
Hur kommer det sig i så fall att spaces fungerade oklanderligt under leopard och första versionerna av SL?
Har försökt Kill Dock utan märkbar förbättring.
Någon ide? Liknande erfarenheter?

TJ

  • Medlem
  • Fränninge, Skåne
  • 2012-04-11 14:00

Kör med senaste OS X 10.6 och med 4 spaces, men här är det snabbt och flyter på hur bra som helst i växling och hantering av spaces.

Ursprungligen av torjo:

...har spaces blivit alltmera ryckigt, långsamt och närmar sig snabbt total oanvändbarhe...

- Är det bara Spaces som har blivit långsamt? Eller kan du märka av det i andra delar av OS X också?

- Är det lika långsamt hela tiden, eller är det skillnad t.ex direkt efter en omstart, utan en massa program igång?

Mitt första tips är att göra en liten "städning" i form av att köra senaste uppdateringen igen - i "combo-version". Då finns det en chans att man ersätter eventuella skadade/korrupta systemfiler.

Kombinerad Mac OS X v10.6.8-uppdatering v1.1

Man kan ju också prova att kasta inställningsfiler.

  • Medlem
  • Östersund
  • 2012-04-21 10:23

Det är bara spaces som laggar. Allt annat flyter på som vanligt. Tipset om städning verkar OK. Det kan också, som du antyder, vara en fråga om alltför alltför många inställningsfiler.
Tack!

Ursprungligen av torjo:

...en fråga om alltför alltför många inställningsfiler.

Nej, tipset om att kasta inställningsfiler har ingenting med mängden att göra, utan det handlar om att någon inställningsfil kanske är "trasig" och behöver bytas ut.

  • Medlem
  • Östersund
  • 2012-05-05 17:16

Så här i efterhand noterar jag att spaces fungerar oklanderligt sedan jag kopplat in en extra skärm.
Inget laggande alls.
Mycket märkligt...

1
Bevaka tråden