Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ha! Fick igång Classic!

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2012-04-09 16:07

Fick för ett tag sen en gammal PowerMac G5. Den har mest stått och varit snygg utan användningsområde, ända tills att jag idag installerade 10.4 och lyckades komma över en fungerande OS9 systemmapp så att jag fick en fungerande Classic-miljö. Nu sitter jag och spelar Escape Velocity och SimCity2000. Roligt, roligt!

  • Medlem
  • Gävle
  • 2012-04-09 17:17

För några år sen, när Rosetta började användas, gjorde jag en fult uppgraderad Image av en OS9 systemmapp.
Bra att ha när det behövs.

Kan man köra endast classic på en G5:a? alltså utan OSX.

Ursprungligen av cubeuser_vol2:

Kan man köra endast classic på en G5:a? alltså utan OSX.

Nej, det går inte att boota i OS 9 på en G5:a.

Sista modellen som kunde boota i OS 9 var nog den här, tror jag:
http://www.everymac.com/systems/apple/powermac_g4/specs/powermac_g4_1.25_mdd.html

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Nej, det går inte att boota i OS 9 på en G5:a.

Sista modellen som kunde boota i OS 9 var nog den här, tror jag:
Power Macintosh G4 1.25 (MDD 2003) Specs (Mirrored Drive Doors 2003, M9145LL/A, PowerMac3,6, M8570, 1914C) @ EveryMac.com

Stämmer bra.

Den snabbaste modellen att starta OS 9 är däremot MDD från 2002. Den gick att få med 2*867 MHz, 2*1,0 GHz eller 2*1,25 GHz-processorer.

Jag har faktiskt en 2*867 med 1,75 GB RAM och ett Radeon 9600 64 MB (modifierat G5-kort) som tyvärr bara står och samlar damm

För den som vill köra OS9 på MAC OS X så finns det en emulator vid namnet SheepShaver. Går tydligen att få igång en OS9 emulering, men vet inte om det går att köra några OS9 program på den.

1
Bevaka tråden