Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Alternativ för svensk webbutik?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2003-09-14 00:52

Vad finns det för alternativ om man vill köra svensk webbutik med kortbetalning och eventuellt betalning via Internetbank?

Måste man köra egen server och bygga ihop allt själv eller finns det några webbhotell som erbjuder paketlösning med flexibla templates som man kan designa om utseendet och till viss del funktion på?

Behöver inte vara jätteavancerat egentligen, men stabilt och ett hyfsat adminGUI. Anpassningsbar 1a-sida, olika fraktvillkor, rabatter, tillbehör/se även, kategorier osv behövs. Gärna även stöd för flera språk. De e ok månadskostnaden är hög.

Om det är egen server som gäller vilket lösning/mjukvara rekar ni då? Finns det ngt bra översatt till svenska?

//mattan

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-09-14 01:24

Vill du ha ett färdigt paket som du sen kan ändra design på hur du vill så finns t.ex www.svenskabutiker.se som jag själv använder.

De kör allt så sin server/hotell på FreeBSD-maskiner, stabilt, säkert, snabbt. Ingen lös produkt som du får köra själv på egen server. Hotellet finns ovanpå en av Tele2s knutpunkter i Malmö, inte många meterr kabel som kan bli avgrävd.

Lättanvända administrationssidor, där man kan kolla varor, varugrupper, skicka upp bilder på varorna, kolla kundregister, ändra priser, kolla av beställningar (eller om man vill ha beställningar tillskickat sig som mail). Priser/varor kan uppdateras i batch genom att skicka upp en flat-file.

Framsidorna mot kunden kan redigeras antingen via administrationssidorna, dock inte så avancerat. Eller via WEB-DAV, då kan du göra precis vad du vill i t.ex DreamWeaver.

Tar du fram stora börsen kan du få koppling till ditt affärssystem.

  • Oregistrerad
  • 2003-09-14 08:03

snacka med lars@kooper.se o hälsa från Hasse
deras system heter pub_sys.
prisvärt, stabilt o bra!
när det gäller stora komplexa affärssystem så har dom bla gjort Hop Luns system (finns i nästan hela världen) o Kronans cykel för o nämna några.
lycka till!
/hasse

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-09-14 10:32

Koopers hemsida fungerar inte så bra i Safari, det går inte att navigera in på Produkter.

  • Oregistrerad
  • 2003-09-14 18:58

vaa?? jag skall skälla på dom!!!;)

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2003-09-14 19:52
Citat:

Skrevs ursprungligen av mattan
Måste man köra egen server och bygga ihop allt själv eller finns det några webbhotell som erbjuder paketlösning med flexibla templates som man kan designa om utseendet och till viss del funktion på?
//mattan

Jag är ruggigt osäker, men tror att helt svenska lösningar är ganska dyra. Hade kontakt med en payment transfer provider som SEB rekommenderade (och tydligen samarbetade med) men dom var hutlöst dyra och siktade tydligen bara på "stora och viktiga" kunder. Jag tror dom hette "euroline.se".

Alternativet skulle vara om du sjäv är händig, skaffar en SSI-server (eller hyr delad sådan), bygger en shopping cart, osv. Men om du inte är kod-geek så tror jag det blir för mycket strulande med sajten och för lite tid för själva affärsidén.

Här är dock några länkar som kanske kan hjälpa:
http://www.paysystems.com/ sköter hela rasket åt dig (payment transfer service, SSI, webhotell, etc), och har bra priser. Om du snackar med dom kanske dom kan göra svenska sidor åt dig.

http://www.oscommerce.com gratis, bra, open source shopping cart.

http://forums.oscommerce.com/ forum för samma cart. Finns massor med bra svar och tips om allt möjligt.

http://www.mals-e.com/ också en bra grartis cart.

http://www.nortac.com/mals/ är tips o grejer om carten ovan.

HDH

Danne

oavsett om du gör en egen elller köper/hyr en befintlig lösning, så får du under inga omständigheter spara kreditkorts nummer längre än nödvändigt och helst av allt på en seperat databas som ligger oåtkomligt för webben.

Glöm för fan inte detta!

jag har, genom ganska enkla medel, kunnit titta på andras databaser som innehåll deras kunders kreditkortsnummer på ett par webbhotell jag har varit på (största anledningen till jag inte är där längre).
Visst, man kan ju inte skylla på hotellet för att deras kunder är komplett ovettande om säkerheten för deras kunder.

så som sagt, dom skall under inga omständigheter sparas längre än tills dom är processerade..

  • Medlem
  • International user
  • 2003-09-24 00:26

Tack för alla tipsen!

Efter att ha kollat runt på de svenska 'färdiga' alternativen som verkar finnas så är man inte direkt imponerad.

När det dessutom tog under halvtimman att få igång mysql och oscommerce på en X server så verkar det vara klart bästa alternativet. Skall reka det för kunden.

Är det ngn som har erfarenhet av Wallit AB och om det går att koppla in deras betalservice mot oscommerce?

1
Bevaka tråden