Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem i Excel med LETARAD (VLOOKUP)

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har gjort en Excelfil där jag hämtar prisdata ur en annan fil som exporterats ur vårt datasystem. På min dator visas alla priserna som de ska, men när jag skickar ut filen till någon annan så står det "#SAKNAS" i alla de celler där länkade data ska visas. Tidigare har detta fungerat klockrent, alltså de data som senast funnits i cellen visas. Har jag missat något moment? Någon som vet.

[ATTACH="CONFIG"]32795[/ATTACH]

Mottagaren ska välja att inte uppdatera referenser/källor, då ska värden du skickade med synas.
efter som mottagaren inte har tillgång till datat som refereras så blir det sånt fel.

Kanske mottagaren aktiverat någon funktion som gör att allt ska uppdateras automatiskt vid öppnande av dokument, då måste den funktionen stängas av.

  • Medlem
  • 2012-04-05 15:24

Det är inte så att det är skillnad på svenska och engelska excelversioner?

Ursprungligen av sax:

Det är inte så att det är skillnad på svenska och engelska excelversioner?

Sånt ska Excel fixa av sig självt.

Jo, jag vet att man ska välja att inte uppdatera, men om man klickar på Uppdatera och den den länkade filen inte finns tillgänglig så frågar Excel efter filen, och då får man klicka Avbryt, sen ska det funka. Som om man hade klickat på Ignorera. I det här fallet har filen öppnats utan dialogrutor på samtliga datorer vi har provat och där kommer detta #SAKNAS upp. Skickade just filen till min fru och när hon öppnade den fick hon samma fenomen. Det lustiga är att jag har en annan version av filen på svenska, och där kommer hälften av priserna upp korrekt, men andra i andra hälften av rutorna står det #SAKNAS. Fattar ingenting.

Och efter lång tids experimenterande på måfå hittade jag lösningen. När filerna sparades i xls-format funkade det inte, men när jag sparade om dem i xlsx-format funkade allt klockrent. Hmmmmmmm.......

1
Bevaka tråden