Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macbook pro 13 i5, 2 dagar gammal, går väldigt varm?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hallå, har läst lite om överhettning både på detta forum och andra men får ingen riktigt klarhet i varför (cputemp),

jag har alltså bytt upp mig från en 3år gammal samsung som hade 1gb ram 1,4ghz cpu,
till en macbook pro 13" med 2,4 ghz i5 med 4gb ram med Lion 10.7.2 och den ligger som absolut lägst på 62C men är oftast mellan 78 - 90C och uppmot 98C och fläkten snurrar för fullt och då sitter jag på safari + pokerklient + spotify, tycker de är väldigt knepigt hur den kan bli så fruktansvärt varm för de då den förra datorn som var betydligt sämre hade allt de igång + mer men inte gick i närheten av dessa temperaturer, läste någonstans att detta var lion's fel, att vissa som uppgraderat OS från leopard snow till lion också fått samma problem, är de någon som har nån förklaring på detta? tycker de är lite störande att ha fläkten på fullfräs och en het dator för att göra "små lätta saker" hur blir de då när man sätter igång krävande program, brinner den upp då kanske.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-04-04 06:00

Om du tittar i programmet Aktivitetskontroll kan du se vad det är som drar så mycket processorkraft. Om det är Safari så är det förmodligen "tunga" flashannonser som drar igång processorn. Men det kan också vara pokerklienten.

Precis i början med en ny dator så kan det ju vara Spotlight som indexerar hårddisken.

Som stile säger, kolla Aktivitetskontrollen, så ser du vad det är som drar så mycket processorkraft.

Och du får ursäkta språkpolisen, men skriv inte de när du menar det. Det blir väldigt svårt att läsa.

Senast redigerat 2012-04-04 09:35
Ursprungligen av staffan_:

...med Lion 10.7.2...

Uppdatera till 10.7.3!

Och kolla så att du har senaste versionen av Flash. (Adobe - Flash Player)

Tack för svaren!
Jag har kikat där nu och använder 18-25% av processorn, och det är safari som drar mest och den är nu uppe i 81C men pendlar mycket. Menar ni att detta är normalt? (Har uppdaterat OS och hade nyaste versionen av Flash)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-04-04 15:41
Ursprungligen av staffan_:

Tack för svaren!
Jag har kikat där nu och använder 18-25% av processorn, och det är safari som drar mest och den är nu uppe i 81C men pendlar mycket. Menar ni att detta är normalt? (Har uppdaterat OS och hade nyaste versionen av Flash)

Jag tycker inte det låter normalt att fläkten jobbar på när du använder så lite av processorn. Märker du ingen skillnad sen du uppdaterade till senaste Flash och OS X?

  • Medlem
  • 2012-04-04 14:14

Hur har du datorn placerad? När jag har min MBP på skrivbordet så hör jag knappt aldrig fläkten, men de få gångerna jag har den i sängen så luftintaget täpps till så varvar den den rätt friskt.

Den där pokerklienten är gjord i Flash antar jag? Kan nästan sätta pengar på att det är Flash som spökar för dig eftersom det har en tendens att ligga kvar i bakgrunden även om man stänger av Safari.
Personligen har jag inte Flash installerat till Safari utan startar Google Chrome de fåtal gånger jag tvingas att använda Flash. När jag valde att avinstallera Flash till Safari upplevde jag att Safari blev snabbare.

Spotify kör jag väldigt sällan på datorn, men den drar väl också en del kräm?

1
Bevaka tråden