Hur mycket slits en dator av "vanlig" användning?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
Ursprungligen av grenhall:

Det är är inte OK och det tror jag inte Apple tycker heller.

Beroende på användning då såklart.

Det sista du skriver är intressant och relevant. Vad skulle kunna räknas som oaktsamt användande av en MB Air? Jag tänker på allt användande som inte är fysisk oaktsamhet. Kan man anstränga en Air för hårt?! Kan man läsa av hur datorn har använts och konstatera att den har ”körts för hårt”??

Ursprungligen av Nyteknik:

Det sista du skriver är intressant och relevant. Vad skulle kunna räknas som oaktsamt användande av en MB Air? Jag tänker på allt användande som inte är fysisk oaktsamhet. Kan man anstränga en Air för hårt?! Kan man läsa av hur datorn har använts och konstatera att den har ”körts för hårt”??

Jag tror inte du kan köra en dator för hårt i 1 år så den bryter ihop totalt. Just MBA kör SSD via kretskort och inte en disk så jag vet inte faktiskt inte om dom har någon "brinntid". Men oavsett så har vanliga SSD's en livslängd på ca. 50 år, lite googling på det så finner nog samma svar. Så 1 år av konstant skrivning borde dom klara galant.

Däremot kan man ju täppa till fläktinsug eller använda fel strömadapter osv. men då är vi där på fysisk hantering igen. Så när det gäller oaktsamhet och laptops så bör det vara fysisk hantering enbart som vi bör tala om.

Ursprungligen av Nyteknik:

Nej, du kan inte plåga skiten ur en dator genom att köra den hårt. Det ska den klara. (Givetvis sanning i modifikation. Man kan ju räkna med att en dator som används till att betala räkningarna på en gång i månaden kanske håller längre än en som man dagligen kodar om video på.) Det enda som egentligen kan påverka är hårdhänt fysisk hantering.

Ursprungligen av pmarriott:

Nej, du kan inte plåga skiten ur en dator genom att köra den hårt. Det ska den klara. (Givetvis sanning i modifikation. Man kan ju räkna med att en dator som används till att betala räkningarna på en gång i månaden kanske håller längre än en som man dagligen kodar om video på.) Det enda som egentligen kan påverka är hårdhänt fysisk hantering.

Hmm är verkligen datorer gjorda för att gå dygnet runt, jag tror inte det.
Servrar som är gjorda för att gå dygnet runt har ju ofta andra komponenter är desktops och laptops.

Ursprungligen av mendezzz:

Servrar som är gjorda för att gå dygnet runt har ju ofta andra komponenter är desktops och laptops.

Tja, gjorda och gjorda. Jag hade en Mac mini som jag köpte våren 2006 och sålde sommaren 2011. Den hade då varit igång i princip dygnet runt de fem åren. Avstängd kortare perioder när jag var på semester.

Ursprungligen av Capeman:

Tja, gjorda och gjorda. Jag hade en Mac mini som jag köpte våren 2006 och sålde sommaren 2011. Den hade då varit igång i princip dygnet runt de fem åren. Avstängd kortare perioder när jag var på semester.

MacMini finns ju dessutom i ett server-utförande. Vi har köpt en standard MacMini på jobbet som står i ett luftkonditionerat utrymme. Där ämnar vi låta den stå och surra i 6-7 år till.

Drar den där med släktingen som är 90 år och rökt 2 paket cigaretter per dag sen han var 15 också....

Jag antar att du vet vad jag menar?

Drar den där med släktingen som är 90 år och rökt 2 paket cigaretter per dag sen han var 15 också....

Jag antar att du vet vad jag menar?

Ja, klart det finns undantag från regeln. 90-årige storrökaren dör av naturliga orsaker, 30-årige atleten och icke-rökaren dör av lungcancer.

Menar bara att min personliga erfarenhet är att även konsumentprodukter klarar ganska väl av att stå och rulla dygnet runt och jag tror inte just hur mycket maskinerna "är igång" gör så stor skillnad som man kan tro. Tror att det ofta kan vara bättre att låta en maskin stå och rulla än att konstant slå av och på den etc.

Ja, klart det finns undantag från regeln. 90-årige storrökaren dör av naturliga orsaker, 30-årige atleten och icke-rökaren dör av lungcancer.

Menar bara att min personliga erfarenhet är att även konsumentprodukter klarar ganska väl av att stå och rulla dygnet runt och jag tror inte just hur mycket maskinerna "är igång" gör så stor skillnad som man kan tro. Tror att det ofta kan vara bättre att låta en maskin stå och rulla än att konstant slå av och på den etc.

Man kan dra parallellen till avgassystem på taxibilar. En verkstadsägare sa till mig att han aldrig varit med om rost på avgassystemet på en taxi för de får torka ur ordentligt innan de kallnar eftersom motorn är igång i princip konstant förutom en kortare nattvila. De som däremot tar bilen på en 10-minutersresa till och från jobbet dagligen får se sina avgassystem rosta sönder förhållandevis snabbt.

Ursprungligen av pmarriott:

Man kan dra parallellen till avgassystem på taxibilar. En verkstadsägare sa till mig att han aldrig varit med om rost på avgassystemet på en taxi för de får torka ur ordentligt innan de kallnar eftersom motorn är igång i princip konstant förutom en kortare nattvila. De som däremot tar bilen på en 10-minutersresa till och från jobbet dagligen får se sina avgassystem rosta sönder förhållandevis snabbt.

Och därför är taxibilar väldigt populära objekt på blocket

• Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-03-29 14:52

Och därför är taxibilar väldigt populära objekt på blocket

Ja om man vill ha bättre begagnade avgasrör

Fast det där tror jag skiljer sig hemskt mycket beroende på vilken produkt du talar om. En Mac Min som mest står och idlear i våra vardagsrum kan nog köra många år utan problem, det vet vi. Men, om vi skulle ta vår slagborrmaskin (jag har hört nånstans att den genomsnittliga totalanvändningen av hemma-borr-maskin under ägarens livstid är 15 minuter!*) och börja använda den många timmar om dagen yrkesmässigt tror jag inte den skulle hålla veckan ut, faktiskt. Men, det är så klart stor skillnad på borrmaskiner och dator i genomsnittlig användning om dagen. Jag tror konsumentdatorer klarar sig ganska bra att vara på hela tiden, bara dom inte blir för varma. Dock går det inte att låta helt andra konsumtproduktkategorierr falla under samma regel.

*) Anekdotbevis är den finaste formen av bevis

Självfallet är det så att allting har en begränsad livslängd. Vissa saker åldras helt enkelt vare sig de används eller ej. Vissa mekaniska komponenter åldras snabbare av att inte användas. Sedan påverkar uppvärmning/avkylning, men här är det mer antalet cykler. Men att påstå att man inte skulle kunna reklamera en dator inom 3 år för att den skulle varit påslagen för mycket eller körts för hårt håller helt enkelt inte. I så fall måste det tydligt framgå att datorn får vara påslagen max X antal timmar i följd, eller processorn får snitta max X antal % belastning.
Man kan ifrågasätta lämpligheten att välja en laptop om man vill ha en burk som ska stå igång dygnet runt i 5 år. Men om jag skulle lämna in min MBP som varit påslagen sedan jag fick den med undantag för vila under transporter och teknikern skulle påstå att jag överansträngt den och därmed vanvårdat den skulle jag idiotförklara vederbörande och be att få dokumentation som stöder hans påstående.

Jag tror att man med säkerhet kan säga att mycket höga temperaturer påverkar livslängden hos komponenter. Dvs, jag tror helt ärligt att min bärbara dator skull gå sönder fortare om jag skulle sätta den på att enkodera video med 100% CPU dygnet runt i tre år, än om jag använde den mera normalt. Därmed inte sagt att jag måste skylla mig själv, och det inte täcks av garantin. Dock är det ju alltid struligt när saker går sönder och man måste vara utan ett tag, och annat adminstrul.

Ursprungligen av ace4711:

Jag tror att man med säkerhet kan säga att mycket höga temperaturer påverkar livslängden hos komponenter. Dvs, jag tror helt ärligt att min bärbara dator skull gå sönder fortare om jag skulle sätta den på att enkodera video med 100% CPU dygnet runt i tre år, än om jag använde den mera normalt. Därmed inte sagt att jag måste skylla mig själv, och det inte täcks av garantin. Dock är det ju alltid struligt när saker går sönder och man måste vara utan ett tag, och annat adminstrul.

Möjligen, men inte säkert. Som jag skrev innan så är det cyklerna av uppvärmning och avsvalning som sliter mycket. När processorn blir varm så ökar den i volym, det sliter och drar i lödningar och annat. När den sen kallnar så minskar volymen igen. Dessa mikroskopiska rörelser kan vara mycket med skadliga än en konstant hög temperatur.

Det är dessutom så att kvalitet är ett högst luddigt begrepp. Vad är kvalitet? Kvalitet är inte med nödvändighet detsamma som driftsäkerhet. Det kan även bestå i leveranssäkerhet, funktion, användarvänlighet, kompatibilitet, prestanda, vikt, fysisk storlek, design. Listan kan göras lång.

Bröt ut ovanstående inlägg från denna tråd:

http://www.99.se/kopa-aga/294230-kanner-mig-lurad-apple.html

Jag har DUC:ar (Driftundercentraler) som sitter i fastighetsautomation och styr en fastighets ventilation tex.

Installationsår 1984 på en del.

De går än.

Företaget som levererade dem heter ngt helt annat idag ...28 år senare. Men de går.

Där vi har problem? Starkströmskorten, gissar på att elektrolytkondensatorerna torkar ut på just elektrolyten inuti....

1
Bevaka tråden