Känner mig lurad av Apple

Tråden skapades och har fått 186 svar. Det senaste inlägget skrevs .

I enlighet med teorier om gruppbeteende och grupprocesser, ingår den som är kritisk mot Apple i en s.k. utgrupp på det här forumet. Den som i något väsentligt avseende avviker från gruppens normer uppfattas som ett hot mot gruppens sammanhållning –.och blir tillrättavisad och/eller utfryst.

Med det sagt tänkte jag starta en tråd om den skillnad jag upplever mellan vad Apple säger och vad de gör. Är det fler som tycker att det finns en stor skillnad?

Jag startade en annan tråd om ett felmeddelande som jag får i min MacBook Air. Datorn är ett drygt år gammal och meddelar regelbundet att en USB-port inte fungerar. Detta gör att datorns kamera inte heller fungerar. När jag nyligen visade upp datorn för en återförsäljare trodde de att det kunde vara datorns moderkort som behöver bytas ut. En dyr reparation av datorns hårdvara efter lite mer än ett drygt år alltså.

När jag i den andra tråden bad om andras erfarenheter av det specifika felet fick jag knappt någon respons alls och någon tyckte att det var ”sånt som händer”. Ett inlägg som gillades av en annan medlem. Sedan hade ingen lust att säga något mer.

Jag valde att köpa en dyr Apple (igen) för att kvalitet och användarvänlighet ska vara vara väsentligt högre än på en PC. Om Apple vill vara trovärdiga i sin prissättning och med sina filmer med Jonathan Ive, är det för mig självklart att de lagar en dator som får hårdvarufel efter ett drygt år. I sken av Apples mycket goda självförtroende om kvalitet borde de ju lämna mer omfattande garantier på denna kvalitet än tillverkare med lägre ambitioner.

Jämför med bilar. BMW tar bra betalt för sina produkter och ger generösa garantier för att de ska hålla. Om de inte håller tar BMW ansvar för sina löften om hög kvalitet och fixar felet. De har ju lovat något som de inte höll.

Så gör inte Apple. En kund måste köpa en garanti för 25% av datorns värde (i mitt fall) för att få datorn reparerad om den går sönder efter mer än ett år. Och detta har Apple lyckats få många att uppfatta som generöst och attraktivt. Den här utökade garantin skulle förstås ingå vid köp av Apples alla produkter för att det ska finnas någon trovärdighet alls i det genuina och passionerade minspel som alla Apple-personer har i reklamfilmerna.

Jag har aldrig tidigare drabbats av något fel på en Apple-produkt som är så pass ny (inte på någon PC-produkt heller för den delen) och nu när det har hänt känner jag mig lurad. Är jag ensam om det eller finns det fler som tycker att Apple borde ge bättre garantier än andra tillverkare?

Ursprungligen av Nyteknik:

...Om de inte gör det tar BMW ansvar för sina löften om hög kvalitet och fixar felet...

Så BMW fixar alla fel på någon slags utökad garanti? Det tror jag inte ett ögonblick på.

Har du någon källa till det? Eller åtminstone några enskilda exempel.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Så BMW fixar alla fel på någon slags utökad garanti? Det tror jag inte ett ögonblick på.

Har du någon källa till det? Eller åtminstone några enskilda exempel.

Nu tror jag att du väljer att missförstå. Undrar du om de lagar stenskott och byter ut slitna bromsbelägg på den garanti som ingår vid köp av bilen?

”När du köper en ny BMW, ser du den garanterade körglädjen som något självklart. BMW nybilsgaranti gäller under 2 år och dessutom har du 12 års rostskyddsgaranti samt 3 års lackgaranti. Garantierna gäller produktfel och i hela Europa. En ny BMW är automatiskt vagnskadeförsäkrad i 3 år. För Original BMW delar och tillbehör gäller 2 års garanti utan begränsning av körsträckan. Allt för att garantera din körglädje.”
http://www.bmw.se/se/sv/owners/service/warranty.html

Mitsubishi lämnar 8 års garanti.

”Rent konkret innebär det att vi har förlängt den ordinarie 3-åriga nybilsgarantin med en 5-årig garanti för maskinella komponenter. Garantin omfattar alla Mitsubishis personbilar (ej Lancer Evolution) i 8 år eller max 15 000 mil och följer bilen. Du kan alltså sälja bilen efter tre år och då kan den nya ägaren tillgodogöra sig garantin i ytterligare 5 år.”
http://www.mitsubishimotors.se/Sweden/Äga-och-Köpa/8-ars-nybilsgaranti.aspx

Nej, självklart menar jag inte förslitnings- och förbrukningsdetaljer (som bromsbelägg). Inte heller menar jag olyckshändelser (som stenskott).

Jag menar naturligtvis mer ovanliga fel, paralleller till ditt moderkortsfel.

Menar du att BMW alltid fixar sådana fel på någon slags utökad garanti? Det tror inte jag.

Därför ber jag om källor eller exempel på sådant.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Menar du att BMW alltid fixar sådana fel på någon slags utökad garanti? Det tror inte jag.

Därför ber jag om källor eller exempel på sådant.

Läs innantill:

”Garantierna gäller produktfel och i hela Europa.”

Under 2 år. Men under 8 år om du köper en Mitsubishi.

Läs innantill...

Vi ser det ur lite olika vinklar.
1) att Apple borde ha längre garantitider
2) att Apple borde vara generösare med goodwill-reparationer efter garantitiden.

Du utgår tydligen från vinkling #1.
- Men det kommer ju aldrig att hända.
- Apple följer ju sina branschnormer, och där är ingen som har längre garantitider än 1 år.
- BMW följer sina branschnormer, och där är det allt vanligare med längre garantitider.

Och eftersom det aldrig kommer att hända, så tog jag för givet att vi pratade om vinkling #2.
- Mitt resonemang utgår från den vinklingen, och det var därför jag kritiserade BMW-jämförelsen, för det finns inget som säger att BMW är generösare än andra märken på goodwill-reparationer.

Senast redigerat 2012-03-28 12:43
  • Medlem
  • 2012-03-28 11:35

Spännande inlägg. När du köper en BMW får du garantier, ja. Men det är garantier du själv betalar för vid köptillfället och ingenting som BMW "bjuder på".
Visst skulle Apple kunna göra likadant, att baka in Apple Care i priset. Men då skulle priset stiga ännu mer på redan dyra produkter och de skulle med största sannolikhet tappa försäljningsvolym. Därför anser nog den breda massan att det är bättre att de som vill ha både hängslen och livrem själva får betala för sin trygghet. Det är inget som ska drabba övriga konsumenter.

Och detta gäller även om du köper en PC och är inget specifikt för Apple.

Vad mer anser du bör vara gratis? Kollektivtrafiken, biobesök, filmer på nätet? (torrents)

Ursprungligen av Dalle:

Spännande inlägg. När du köper en BMW får du garantier, ja. Men det är garantier du själv betalar för vid köptillfället och ingenting som BMW "bjuder på".

Nej, så är det inte.

Den garanti jag skrev om ingår i BMW-köpet.
Inte heller Misubishi tar betalt för sin 8-åriga garanti.

Och vilken produkt består av flest rörliga och utsatta delar: en bil eller en MacBook?

Nej, så är det inte.

Och vilken produkt består av flest rörliga och utsatta delar: en bil eller en MacBook?

Du får alltid betala för att ett företag ger generösa garantivillkor. Att sedan BMW påstår att det ingår i köpet är nära nog direkt felaktigt. Det klart att de tar betalt för det på ett eller annat sätt. Det är ingenting som man bjuder på.

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Du får alltid betala för att ett företag ger generösa garantivillkor.

Det begriper alla som har hunnit fylla sju år. Frågan var hur mycket man ska behöva betala för det –.det jag skriver i mitt första inlägg. Den som köper en Apple betalar extra för att få bättre kvalitet.

Det begriper alla som har hunnit fylla sju år. Frågan var hur mycket man ska behöva betala för det –.det jag skriver i mitt första inlägg. Den som köper en Apple betalar extra för att få bättre kvalitet.

Marknadsekonomiska principer?

Att Apple tar betalt för att få en förlängd garanti och support till 3 år beror ju på en mängd faktorer. Stora delar av det har faktiskt redan tagits upp i tråden. Men sedan handlar det ju också om att Apple kan ta betalt för en "extended warranty" därför att kunderna är beredda att betala för den. Ursäkta, men svårare än så är det ju inte.

Vad jag anser att man kan tillföra i diskussionen, och som inte riktigt framgår, är att Apple Care ofta inte är nödvändigt i Sverige eftersom vi har en starkt konsumentköplag. Har du ett hårdvarufel som uppstår av annan orsak än att du själv har orsakat det så kan du luta dig tillbaka på en treårig reklamationsrätt. Det har hänt mig med en 2 år gammal Macbook där trackpaden slutade fungera som den ska. Apple bytte den utan några protester. Det gick helt enkelt genom reklamationsrätten.

Så ingen tvingar dig egentligen att betala för att förlängd garanti (det handlar inte om att få bättre kvalitet!) och support från Apple. Det handlar egentligen bara om vad du är beredd att betala för, och vilka risker du vill ta. och jag ser verkligen inga problem i att man måste betala runt 15-25% av produktens pris för att få detta.

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Marknadsekonomiska principer?

Att Apple tar betalt för att få en förlängd garanti och support till 3 år beror ju på en mängd faktorer. Stora delar av det har faktiskt redan tagits upp i tråden. Men sedan handlar det ju också om att Apple kan ta betalt för en "extended warranty" därför att kunderna är beredda att betala för den. Ursäkta, men svårare än så är det ju inte.

Vad jag anser att man kan tillföra i diskussionen, och som inte riktigt framgår, är att Apple Care ofta inte är nödvändigt i Sverige eftersom vi har en starkt konsumentköplag. Har du ett hårdvarufel som uppstår av annan orsak än att du själv har orsakat det så kan du luta dig tillbaka på en treårig reklamationsrätt. Det har hänt mig med en 2 år gammal Macbook där trackpaden slutade fungera som den ska. Apple bytte den utan några protester. Det gick helt enkelt genom reklamationsrätten.

Så ingen tvingar dig egentligen att betala för att förlängd garanti (det handlar inte om att få bättre kvalitet!) och support från Apple. Det handlar egentligen bara om vad du är beredd att betala för, och vilka risker du vill ta. och jag ser verkligen inga problem i att man måste betala runt 15-25% av produktens pris för att få detta.

Jo, bra poäng. Och i sak har du säkert rätt.

Men en enskild person kan väl inte hävda reklamationsrätten mot Apple –.det faller på skillnaden i ekonomiska resurser om Apple säger nej. Vem kan/skulle driva en rättslig process mot Apple?

Hur fungerade det i ditt fall? Varför ändrade Apple sig från nej till ja?

Men en enskild person kan väl inte hävda reklamationsrätten mot Apple –.det faller på skillnaden i ekonomiska resurser om Apple säger nej. Vem kan/skulle driva en rättslig process mot Apple?

Det är väl ganska sällan i Sverige som Apple har bestridit ett reklamationsyrkande till den grad att man har behövt gå till domstol. Dessutom, vad jag förstår så har vi väl ganska fina myndigheter och organisationer i sådana situationer. Kommunernas konsumentrådgivning, Konsumentverket och ARN.

I mitt fall så sa Apple aldrig nej. De beviljade min begäran att låta en auktoriserad verkstad titta närmare på det och godkände sedan ett kostnadsfritt byte i och med att verkstaden kom fram till att problemet inte var orsakat av mig.

Du behöver inte dra igång en fullfjädrad process mot Apple i tingsrätten. Det räcker med en liten anmälan till Almänna Reklamationsnämnden, eller rentav att du tar upp det med din kommuns konsumentrådgivning. Ingen återförsäljare med självrespekt går emot dig om du får medhåll där. Troligen inte Apple heller om du har ARN i ryggen.

Den här tråden exploderade i omfång så jag sitter och tittar igenom tidiga inlägg, vilket förklarar mer och mer varför vi aldrig kommer fram till någon gemensam uppfattning.

Nej, jag betalar inte extra för att få bättre kvalitet. Produktens kvalitet är oförändrad. Jag betalar för att få en utökad trygghet. Vilket är något helt annat.

Fast nu betalar jag iofs inte för Apple Care...

Nej, så är det inte.

Om vi ska jämföra bilar och datorer så måste vi även jämna ut proportionerna. Då måste vi sålunda utgå från att du är 26 meter lång och bär runt din bil och kastar ner den i olika vadderade utrymmen då och då. Kanske slänger upp den på taket hemma på köksbordet.
Absurt? Ja, exakt lika absurt som att jämföra bilar och datorer.

Att priset på garantin inte syns på kvittot betyder inte att det är gratis. Om du köper min gamla iPad 2 ger jag dig en ny Ferrari på köpet. Jag vill ha 3 miljoner för min iPad. Observera, Ferrarin är gratis. Den ingår i priset.

• Medlem
  • 2012-03-28 12:32

Nej, så är det inte.

Du läste ju inte vad jag skrev. Jag sa att du får betala för din garanti även hos BMW, men hos BMW är garantin obligatoriskt och ingår i priset på bilen. Men du betalar fortfarande för din garanti. Apple kan göra precis likadant, men då blir redan dyra produkter ännu dyrare...

Ursprungligen av Dalle:

Spännande inlägg.

Tycker du?

Ursprungligen av Dalle:

Vad mer anser du bör vara gratis? Kollektivtrafiken, biobesök, filmer på nätet? (torrents)

Kanske lite för spännande för dig till och med, eftersom du beter dig i enlighet med mina exempel i första inlägget: förlöjligar den som inte är en prototyp av gruppen.

Längden på garantierna på elektronikprylar bestäms av ett antal olika saker:

1. Branschstandard. Apple tittar så klar på vad andra tillverkare ger för garantier och har inte någon anledning att vara varken bättre eller sämre än andra.
2. Sannolikhet att prylen går sönder inom en viss tid och vilka yttre faktorer som kan påverka detta. En laptop som i många fall transporteras flera gånger dagligen och utsätts för ett varierande mått av stötar och slag kan ju hålla allt från 3 minuter till 10 år. En längre garantitid på en laptop än 1 år vore nog svårt att motivera ur kostnadshänseende för tillverkaren.
3. Garantikostnaderna. Dessa ska betalas. Om garantierna ska bli längre för alla kommer priset att stiga för alla. Därför kan det vara högst rimligt att de som vill ha en laptop stående på ett skrivbord i 3 år och därmed löper mindre risk att något händer kanske hoppar över AppleCare och därmed kommer lite billigare undan, medan jag som släpar min dator jorden runt och packar upp och ner minst 2 ggr dagligen vet med mig att min hantering av datorn utgör en risk för att något händer inom dess förväntade livslängd på 3 år. Därför väljer jag AppleCare som därmed blir en billig försäkring när mitt logikkort ballar ur efter stöt nr. 11576.

En ordinär bil kostar trots allt lite mer än en ordinär dator och branschstandarden är annorlunda där, men inbilla dig inte att du inte betalar extra för den där garantin. Om du fick möjlighet att köpa en BMW utan garanti och utan fri service i X år/XXXX mil skulle priset tveklöst bli lägre. För övrigt är jämförelsen Apple-datorer kontra BMW-bilar inte direkt rättvis. Jämför med andra ledande datortillverkare. Hur lång garanti får du på en Acer, Dell, HP, etc.....?

Så det är egentligen bara en fråga om huruvida du vill bli påtvingad en längre garanti inbakad i priset eller om du vill få kunna välja. Om nu 25% av varans nypris är ett skäligt pris är en annan femma. Om fetar till din dator lite och dessutom köper till en Thunderbolt-skärm och en TimeCapsule så kostar din AppleCare fortfarande 2295:- men täcker in allt det där.

Frågeställningen borde väl vara om IT-branschen är sämre med avseende på garantier än andra branscher? Eller är frågeställningen om Apple är utmärkande dåliga inom IT-branschen?

Apple är konkurrensutsatt och lämnar olika garantier på olika marknader, eftersom lagen och marknadsläget är annorlunda i olika länder. Det är alltid skitsurt att en produkt går sönder ganska kort efter att garantitiden går ut. Vid tillfällen då det har hänt i större skala, och sägs bero på materialproblem eller annat har Apple gått ut med förlängd garanti, det finns massa exempel på det.

Synd på din dator, undrar om du bara hade otur eller om det är ett systematiskt problem med Apple? Jag tror att du bara hade otur, men du skall såklart välja ett annat märke om du är missnöjd med Apple.

Alla elektronikkedjor - inklusive Apple som ju också är en "elektronikkedja" eftersom dom kränger sina och andras grejer i butiker och via webben - försöker sälja "försäkringar" (har ni varit på OnOff/SIBA/Etc/Etc och köpt t.ex. en TV?). Varje år - eller att par gånger per år - så är det artiklar, TV-program, radioprogram där konsumentexperter och dyl. förklarar att detta är trams och att man inte ska gå på det. Att en del fortfarande inte har hajat detta är för mig ett mysterium - ingen kan väl ha missat all denna media där man sågar dessa "försäkringar" och "extragarantier" via fotknölarna och förklarar tydligt att om man låter sig luras att ta dessa är man en komplett idiot.

SnyftFotnoten: (jag sa inte att DU var en idiot - måste lägga in såna här parenteser därför att man idag är överkänslig för "personliga påhopp" - det är en samhällsjukdom som spridit sig dramatiskt senaste fem åren; denna extrema känslighet och snyftarmentalitet - inte mitt fel...måste ha med nya generationers uppfostran att göra...I don't know...oftast unga män som egentligen är små pojkar uppvuxna med nästan bara eller bara mamma...misstänker jag)

• Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-28 12:13

För mig är det rimligt att AppleCare kostar extra, dock kanske inte den nivå den ligger på nu.

Likt andra tagit upp här skiljer sig garantier enormt från tillverkare till tillverkare. Min Sony TV hade 1 års garanti där jag fick med 5 år som en speciell deal från min återförsäljare. Denna garanti är dock helt utanför Sonys händer och täcker mer än fabriksgaranti.

Problemet med AppleCare är att den är tämligen dyr ibland. Till en MacMini (ingångsmaskin) kostar den c:a 27% av produktens värde där till en fläskigare MacPro kostar den c:a 5%. DET kan jag hålla med om är något att klaga på och känns orimligt på de billigare maskinerna.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-28 12:25

Tilläggas i ärendet tycker jag även Apple borde vara bättre på reparationer / ersättningseneheter inom sin "värld". Jag vet inte hur illa det är om ens DELL eller HP maskin bryter ihop men Apple har ofta extremt höga reperationskostnader vilket de inte borde behöva ha. Det i stort sätt värsta som kan hända en Mac-ägare är just hårdvarufel och det kan bli fullständigt orimligt dyrt att laga jämfört med bransch standard.

En del av ovan är just att Apple ofta har speciallösningar men då tycker jag man borde kunna vara snällare i de fall reparationer krävs även om garantitiden är ute. Jag förväntar mig inte reparationer gratis men mer i stil med vad komponenterna faktiskt kostar.

Ursprungligen av Erik.dv:

Tilläggas i ärendet tycker jag även Apple borde vara bättre på reparationer / ersättningseneheter inom sin "värld". Jag vet inte hur illa det är om ens DELL eller HP maskin bryter ihop men Apple har ofta extremt höga reperationskostnader vilket de inte borde behöva ha. Det i stort sätt värsta som kan hända en Mac-ägare är just hårdvarufel och det kan bli fullständigt orimligt dyrt att laga jämfört med bransch standard.

En del av ovan är just att Apple ofta har speciallösningar men då tycker jag man borde kunna vara snällare i de fall reparationer krävs även om garantitiden är ute. Jag förväntar mig inte reparationer gratis men mer i stil med vad komponenterna faktiskt kostar.

De gånger vi på jobbet haft haveri på en Dell eller en HP så har det varit skärm eller moderkort och i inget av fallen har det varit motiverat att reparera. Ny dator med dubbla prestandan har i de flesta fall varit i paritet kostnadsmässigt. Och när det gäller just bärbara har alla tillverkare speciallösningar för just den modellen, så där är det inte något speciellt med Apple.

I enlighet med teorier om gruppbeteende och grupprocesser, ingår den som är kritisk mot Apple i en s.k. utgrupp på det här forumet. Den som i något väsentligt avseende avviker från gruppens normer uppfattas som ett hot mot gruppens sammanhållning –.och blir tillrättavisad och/eller utfryst.

Jag blev bara nyfiken, menar du att du förväntade dig att bli utfryst pga ditt inlägg?

När det gäller sakfrågan så har jag följande inställning:

Apple gör relativt högkvalifikativa grejer, välbyggda och de håller bra men det finns givetvis tillverkningsfel i vissa enheter. Har du otur och drabbas så kan det antingen vara ett individfel eller ett systematisk fel. Det gäller alla tillverkare och alla produkter. Det finns ingen som har med 100% i sina kvalitetskontroller. Det blir för dyrt.

Är det ett systematisk fel så är sannolikheten att Apple kommer med ett åtgärdsprogram större (på samma sätt som BMW eller andra seriösa tillverkare resonerar). Det blir en för stor goodwillförlust annars.

Är det ett individfel så är det sannolikt svårare att få det åtgärdat på ett enkelt sätt när garantitiden har löpt ut.

Du vet vad du ger dig in. Du vet hur lång garantitid du har, om något inträffar efter denna så får du se om dig om efter alternativ. I Sverige så kan man reklamera enligt våra köptrygghetslagar. Inom 6 månader så har försäljaren bevisbördan och man utgår från att felet är ursprunglig men efter 6 månader så gäller att du måste kunna visa att felet är ursprungligt och inte något som har uppstått pga din hantering. Hur du gör det i ditt fall vet jag inte.

Men tillsist så blandar du ihop flera frågor så det går inte att svara med enkelt ja eller nej.

Jag vet inte varför du ska känna dig lurad? Besviken? Ja, det skulle jag också göra. Men lurad? Nej. Ska Apple ge bättre garantier än andra tillverkare mot tillverkningsfel? Jag skulle inte tacka nej, men det är ingenting som jag kräver av dem.

När det gäller BMW liknelsen: Vad tror du händer med deras garantiåttagande om du struntar i att komma in och serva bilen hos BMW? Du lär få problem med att få ut något på deras garantier.

Ursprungligen av BlackSmp:

När det gäller BMW liknelsen: Vad tror du händer med deras garantiåttagande om du struntar i att komma in och serva bilen hos BMW? Du lär få problem med att få ut något på deras garantier.

Nej, det finns inga möjligheter för en biltillverkare att kräva service på auktoriserad verkstad, än mindre märkesverkstad. Det räcker med att man kan visa att bilen servats enligt tillverkarens rekommendationer. Så du kan fritt välja att låta Mekonomen etc serva din nya bil utan att garantin påverkas. Däremot ingår ofta fri service numera i ett antal mil och då får du nog välja märkesverkstaden om du vill utnyttja det.

Ursprungligen av pmarriott:

Nej, det finns inga möjligheter för en biltillverkare att kräva service på auktoriserad verkstad, än mindre märkesverkstad. Det räcker med att man kan visa att bilen servats enligt tillverkarens rekommendationer. Så du kan fritt välja att låta Mekonomen etc serva din nya bil utan att garantin påverkas. Däremot ingår ofta fri service numera i ett antal mil och då får du nog välja märkesverkstaden om du vill utnyttja det.

Är det så? Även för rostskyddsgaranti och liknade? I sådana fall får jag lov att backa.

Jag gjorde en snabb googling och det blev tveksamt om dessa rostskyddsgarantier är värda så mycket egentligen

http://www.gp.se/motor/bil/1.19257-rostskyddsgarantin-inte-vad-du-tror

Citat:

Men problemet är att garantierna inte har ett dugg att göra med vanlig rost.
- Nej, tyvärr. Det som gemene man kallar rost täcks inte i garantierna. Den rost du kan se utvändigt på bilen täcks inte, säger Terje Eklund, teknisk expert på Motormännen.
Vad rostskyddsgarantin i stället handlar om är det som kallas inifrån kommande rost. Den gäller alltså bara rost som kommer inifrån karossen, inte den rost som uppstår av stenskott eller av att bilens yta kommer i kontakt med vägsalt eller vinterväglag.
Dessutom räcker det inte med att den inifrån kommande rosten finns för att försäkringen ska gälla. Den gäller bara partier som är genomrostade.

Citat:

Med andra ord: I praktiken har man ingen nytta av rostskyddsförsäkringen.
- Vi vänder oss mot att det kallas försäkring över huvud taget. Det ger konsumenten helt fel intryck, säger Terje Eklund.
Han får medhåll av bilindustriföreningen Bil Sweden.
- Vi rekommenderar våra medlemmar att inte använda sig av ordet rostskyddsgaranti i marknadsföringen. Det är ett olyckligt valt ord för svenska förhållanden. Troligen har det bara följt med vid översättningen av garantierna, säger Thomas Carlsson, teknisk samordnare på Bil Sweden.

Är det så? Även för rostskyddsgaranti och liknade? I sådana fall får jag lov att backa.

Om rostskyddsgarantin vet jag inget. Jag vet att Alfa-Romeo förr hade en väldigt skum syn på rostskyddsgarantin. För att den skulle gälla skulle bilen inspekteras på auktoriserad verkstad årligen och om det fanns anmärkningar på ytlig rost skulle dessa åtgärdas på kundens bekostnad. Garantin gällde enbart perforerande rostangrepp som uppstått sedan inom 12 månader från föregående godkända inspektion. Totalt värdelös garanti med andra ord.
Men kolla in Mekonomens hemsida exempelvis. De hävdar bestämt att du kan lämna din nya bil till dem utan att garantin påverkas. Tror det finns tydliga regler om detta.

• Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-03-28 13:58

Jag gjorde en snabb googling och det blev tveksamt om dessa rostskyddsgarantier är värda så mycket egentligen

Rostskyddsgarantin inte vad du tror - Bil - www.gp.se

Jag har en Bmw som omfattas av 12 års rostskyddsgaranti och jag hittade en rostfläck på ett ställe som inte kunde uppstått av stenskott.
Bmw tog bilder,skickade in och efter några dagar fick jag besked att det vara bara att lämna in och få det åtgärdat.
Fick förklarat av Bmw att delar som är påskruvad på bilen befattas inte av garantin (dörrar,huv inte inräknade)

Ursprungligen av lappen71:

Jag har en Bmw som omfattas av 12 års rostskyddsgaranti och jag hittade en rostfläck på ett ställe som inte kunde uppstått av stenskott.
Bmw tog bilder,skickade in och efter några dagar fick jag besked att det vara bara att lämna in och få det åtgärdat.
Fick förklarat av Bmw att delar som är påskruvad på bilen befattas inte av garantin (dörrar,huv inte inräknade)

Så ska ett premium-märke behandla sina kunder.

Bevaka tråden