Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är ditt trådlösa också skakigt just nu?

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Nacka
  • 2012-03-28 09:57

Har intermitenta störningar på det trådlösa här hemma. TCn dyker, hittas inte, delar inte ut ngn IP, dyker upp igen, fungerar utmärkt en dag, är borta på morgonen dagen efter… ett par omstartar löser det ibland, ibland inte. Ser inget direkt mönster, misstänker instabil version av AirPort Firmware (den senaste 7.6.1).

Detta började för några veckor sedan - jag räknade kallt med att det var den 5 år gamla TCn gen 1 som var på väg att rasa så jag köpte en ny… samma sak där.

Min setup är
Fiber fr Telia
Thomson TG789vn (som tar hand om trådad IPTV och IPtelefoni, har Trådlöst avaktiverat och delar med tråd ut en IP till en TC)
Time Capsule i bryggläge, men ett tjog trådlösa klienter och ett trådat mediacenter.

Så, fungerar allt som det ska med ditt trådlösa där hemma? Om man skulle nedgradera - hur görs det med Apples nya Airport-verktyg? Andra tips?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-03-28 10:09

Jag hade lite problem för nå'n månad sedan med mitt trådlösa som tappade internetanslutningen med jämna mellanrum.

Har en TC 1GB med ett par trådanslutna klienter samt tre trådlösa. Fick tips i nå'n tråd här om det gamla airportverktyget 5.6 som jag installerade parallellt med 6.0. I 5.6 kan man nedgradera TCn vilket jag gjorde till v 7.6.

Vad jag också gjorde var att jag kollade alla omkringliggande trådlösa nätverk m.h.a. iStumbler (har jag för mig att jag använde) och såg vad dom använde för kanaler. Därefter satte jag min kanal manuellt till 11 då de flesta av mina starkare grann-nätverk låg på lägre kanaler.

Efter detta har jag haft klart färre problem än jag hade tidigare. Det känns lite som att nedgraderingen av firmwaren i TCn var den viktigaste åtgärden dock.

Lycka till!

Addendum - Kan även nämna att iStumbler i vissa fall upptäckte 26 trädlösa nätverk i min närhet!

Har en Airport Extreme o en Airport Express, båda m 7.6.1, har inga problem. Det kan ju vara något i din bostad, eller en angränsande om du bor i lägenhet, som stör.

Har samma Thomson som du med fiber från Telia. Och gruvliga problem med det trådlösa från min Airport Extreme.

http://www.99.se/natverk-sakerhet/289717-thomson-tg789vn-airport-extreme-airport-express-funkar-det-2.html

Tråd funkar helt utan problem.

Senast redigerat 2012-03-28 14:03

Telias grejer och apparater man levererar verkar vara bra grejer (ironi).

Det är inte enda tråden som handlar om problem/utmaningar med Telias prylar.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-03-28 18:42

Jag kastade min Thomson från Telia.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-03-28 19:17

Jag kör fortfarande med 7.5.2 pga att jag fick problem när jag uppdaterade till den som kom efter. Men misstänker att det egentligen var problemet då jag nedgraderade så kvarstod lite av problemen och det som hjälpte var att ändra kanal på nätet som någon redan har tipsat om här.

Nedgradera gör du genom att hålla in ALT medans du klickar på versionen i Airport-verktyg.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-03-28 22:53
Ursprungligen av Kajan:

Nedgradera gör du genom att hålla in ALT medans du klickar på versionen i Airport-verktyg.

JAg behövde inte alls hålla ner ALT. i Airport erktyget 5.6 räckte det med att klicka på "Version:" för att få fram rullgardinsmenyn med alternativ att upp/nergradera till.

En grej man kan titta på är firmware-version i Thomsson-prylen.

Jag hade en NetGear en gång som bara strulade, den uppdaterades från typ 2.1 till 4.11 elelr ngt sånt hiskeligt.
Väldigt många versioner iaf... den belv helt fantastiskt bra efter det.

Kika på tillverkarens hemskesida, måhaända har de en uppdatering. Man brukar koppla in dem med tråd under tiden.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-03-28 19:57

Telias prylar är inte alls säkert att man kan göra så mycket med, men ett bra tips.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-03-28 22:05

Rent generellt är det alltid skitprylar man får 'på köpet" med internetabonnemang oavsett om det är Telia eller t.ex. Comhem.

Nu är det svårt för mig att göra mig av med Thomson-gatwayen eftersom jag antar att IP-TVn och IP-telefonin måste använda den. Det var villkorat med tripple play via Telia i tre år för att få in fiber till huset till vettig penning. Så, jag är nog fast med det,

Jag skall prova med nedgradering och kanalbyte imorgon, tack för tipset Kajan.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-03-28 22:58

Vad det gäller gatewayen så sålde jag en del Zyxel-gateways (660H har jag för mig att dom hette) för triple play då jag krängde datorprylar och dom verkade funka rätt bra. Vet inte om det skulle kunna vara ett alternativ!?

Jag antar att jag inte kan använda nån annan gateway än den här Thomson-prylen eftersom den har en speciell Telia-anpassad programvara som snurrar på den. Även om det kanske bara är ett ytligt skal.

I vilket fall, jag försöker nu nedgradera min FW på min Airport Extreme från 7.6.1 till 7.5.2 men får då felmeddelande -6753.

...och idag lyckades jag nedgradera från 7.5.2. Dock så fick jag inte till det trådlösa trots detta när jag försökte köra WIFI på APE och WIFI-gränssnittet avstängt på Thomson. APE i bryggläge, och tråd funkade utmärkt. WIFI kunde ibland funka i några sekunder, sedan ingen kontakt (inte ens att pinga gatewayen).

Nu tillslut har jag fått allt att fungera i hela 5 minuter i sträck (håller tummarna att det håller).

Nu kör jag med WIFI-gränssnittet påslaget på Thomason. APE i bryggläge, men APE delar ut egna WIFI-nät (inte utökar det befintliga), och nu äntligen får jag både Thomasons WIFI att fungera och även WIFI på APE! Kanske var det 7.5.2-nergraderingen som gjorde susen för mig....

  • Medlem
  • Nacka
  • 2012-03-30 09:35

Uppskattar engagemanget som fn, stort tack! Men vad talar för att det är gatewayen som felar? Hur kan den hindra att enbart den trådlösa delen av min setup blir skakigt? Den trådade funkar ju så om det är gatewayen som jäklas med TCn borde väl det trådade också påverkas?!

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-03-30 09:44
Ursprungligen av Wiberg:

Den trådade funkar ju så om det är gatewayen som jäklas med TCn borde väl det trådade också påverkas?!

Det var precis så det var med min TC. Det trådlösa dök emellanåt helt medan minin som sitter på tråd funkade felfritt. Nu har jag inte haft dom problemen sedan jag nedgraderade firmwaren i TCn så det är mitt tips.

Lycka till!

  • Medlem
  • Nacka
  • 2012-04-02 12:13

Jag ger upp och nedgraderar - men i mina nyblåsta maskiner har jag ingen 7.5.2-version av firmware och det är inte lätt att hitta på nätet: tips?

Edit: Det GÅR fan inte att hitta på nätet - har du en 7.5.2 firmware i ditt Library/Application support/Apple/Airport/Firmware/ som du kan posta en länk till på dropbox eller nåt?

Senast redigerat 2012-04-02 12:40

Finns den inte här?

AirPort Base Station and Time Capsule Firmware Update 7.5.2 Information

En sak som skulle kunna förklara att det trådlösa (på en annan enhet) har problem i kombon med GW skulle kunna vara att DHCP-förhandlingen mellan Thomson och din grunka över Apple-WIFI tar en gnutta för lång tid. Men det är bara min halvvilda gissning.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2012-04-03 09:42

Tror att du är inne på ngt där - jag ägnade natten på Telias omfångsrika forum och har läst drivor av negativa erfarenheter av den Thomson GW som Telia skickar med. Den generella meningen är att så snart man gör ngt annat än Telias tilltänkta out of the box use case så strular det för folk.
Telia skrev ngnstans att de skall släppa en ny firmwareversion i april, som bl a tillåter att vlanet med internet bryggas till en annan router vilket är omöjligt idag. Det kommer att innebära att jag kan låta min TC stå för DHCP/NAT vilket ger mig alla godbitar jag önskar. Jag provade nämligen att koppla TCn direkt till fiberuttaget och då blev allt helt stabilt - problemet är att IPTel och IPTV ligger på två andra virtuella nät så detta kommer jag inte åt utan Thomson eller ngn annan device som stödjer vlan.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-05-14 16:00
Ursprungligen av Wiberg:

Tror att du är inne på ngt där - jag ägnade natten på Telias omfångsrika forum och har läst drivor av negativa erfarenheter av den Thomson GW som Telia skickar med. Den generella meningen är att så snart man gör ngt annat än Telias tilltänkta out of the box use case så strular det för folk.
Telia skrev ngnstans att de skall släppa en ny firmwareversion i april, som bl a tillåter att vlanet med internet bryggas till en annan router vilket är omöjligt idag. Det kommer att innebära att jag kan låta min TC stå för DHCP/NAT vilket ger mig alla godbitar jag önskar. Jag provade nämligen att koppla TCn direkt till fiberuttaget och då blev allt helt stabilt - problemet är att IPTel och IPTV ligger på två andra virtuella nät så detta kommer jag inte åt utan Thomson eller ngn annan device som stödjer vlan.

Varför inte bara låta Telia remote stänga av NAT i Thomson GW så att du kan låta din TC sköta NAT/DHCP?

  • Medlem
  • Nacka
  • 2012-05-11 16:07

Lösning på allt ovanstående var att kräva Telia på ett Intenoswitch och en Tilgin-telefonadapter istället för den fasansfulla Thomsonlådan. Fraktfritt från Telia (efter lite mailväxling med kundtjänst), ny inställning på abonnemanget, adjö Telia Smart och hej till en ren fiberanslutning med TCn som Router, IPTV för sig, och allt funkar som det ska. Underbart!

Spännande, då kanske jag skall försöka få till en liknande lösning.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2012-05-16 12:54

Om du med att stänga NAT menar detsamma som att brygga enbart internetVLANet så fanns det inte stöd för det i Telias version av firmware.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-05-16 13:03
Ursprungligen av Wiberg:

Om du med att stänga NAT menar detsamma som att brygga enbart internetVLANet så fanns det inte stöd för det i Telias version av firmware.

Ja, det är samma sak.

Firmwaren bör inte vara problemet, vad jag vet. Den möjligheten finns i den firmware jag har, dock med BBB som ISP men modemet är detsamma. Dock kan man inte göra det själv, den möjligheten är avstängd i GUI't, men ringer man till Telia så bör de enkelt kunna göra det remote. Jag gjorde samma sak med BBB och de skötte det snabbt och lätt remote.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2012-05-16 15:45

Well, det är just det som Telia inte vill. De har en egen firmwarevariant som de inte rör i ens när folk vädjar (det pågår en storm på telias kundforum om detta…) Istället utlovar de en uppdaterad firmware med okänt leveransdatum som skall tillåta bryggning.

BBB har uppenbarligen en vassare lösning.

Nåväl, problemet är ur världen för mig i alla fall.

Jag har försökt få ordning på det trådlösa hemma. Lösningen vi har fn är den vidriga Thomson (med trådlöst avaktiverat) och en Airport Extreme (i bryggat läge). Problemet är att räckvidden har, sedan installationen av Thompson, blivit avsevärt försämrat. Nu har vi ingen täckning i rummen på övervåningen.
Det hade vi inga problem med under den "gamla setupen" med ADSL-modem och Airport Extreme... vi bor i ett gammalt trähus så det är inga tjocka väggar som stör. Någon rekommenderade mig att köpa en APE till och dra tråd från den första APE'n till den nya. Detta innebär trubbel, eftersom jag helst inte vill borra och stöka.
Finns det ngt jag kan göra?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-17 09:25

Jag kanske missat något men hur skulle faktumet att du nu kör ett Thomson-modem påverka din trådlösa setup som styrs av AEX?

Ursprungligen av FreddeB:

Jag kanske missat något men hur skulle faktumet att du nu kör ett Thomson-modem påverka din trådlösa setup som styrs av AEX?

Hmmmm.. Förstår inte riktigt. Hela mitt trådlösa nätverk har påverkats av Thomson. Det är med införandet av Thomson (som var tvunget för uppgraderingen till 30 Mbit) som har förstört allting. Vi har rum på ovanvåning dör det inte går att använda internet. Vi bor i ett litet gammal trähus så jag kan inte fatta att räckvidden helt plötsligt blir så mycket mindre..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-18 16:47
Ursprungligen av ru4real?:

Hmmmm.. Förstår inte riktigt. Hela mitt trådlösa nätverk har påverkats av Thomson. Det är med införandet av Thomson (som var tvunget för uppgraderingen till 30 Mbit) som har förstört allting. Vi har rum på ovanvåning dör det inte går att använda internet. Vi bor i ett litet gammal trähus så jag kan inte fatta att räckvidden helt plötsligt blir så mycket mindre..

Jag sitter ofta med en iPad och skriver då ibland lite rumphugget Vad jag menar är att den trådlösa täckningen i huset knappast kan ha påverkats av att du bytt modem, har du stängt av wireless i din Thomson låda så routar den bara trafiken vidare till din Airport Extreme. Däremot vet jag att Thomson haft problem med dålig/hög ping på sitt TG789VN, fw uppdatering ordnade, pröva att boota om allting och i värsta fall får du väl och resetta alla enheter och börja om med konfigureringen

Bevaka tråden