Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Faktiska hastigheter iPrylar

Tråden skapades och har fått 41 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-03-27 23:09
Ursprungligen av PeeMaN:

Det där handlar inte alls om huruvida det man flyttar ska flyttas lokalt eller över nätet. Allt handlar om vilket protokoll du använder för att överföra filerna. Vanlig enkelt FTP på port 21 är till exempel extremt "dum" och kopierar bara hem allt utan att verifiera. Därför man oftast använder CRC-check om man exempelvis drar hem stora .rar-arkiv över ftp.

Precis så är det, jag blev bara inte så tekniskt. Det man flyttar mellan två datorer verifieras på detta sätt över t ex AFP/SMB och hastigheten blir då "lidande".

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-03-28 14:28

Är du säker på att det är så när det gäller Hemmadelning? Jag vet inte att det är ett faktum iaf...

Ursprungligen av BlackSmp:

Därför att jag tror att det kan finnas begränsningar från servern som gör att man inte för över filinnehållet så snabbt som systemet kan göra. En streamingtjänst behöver inte maximera överföringshastigheten, den behöver bara hålla den i rätt takt för att kunna konsumera datat. Vilket gör att den inte är lämplig för att göra jämförelser om maxhastigheter.

Det kan stämma att överföringen går lite upp och ner när det gäller hemmadelning men hela filen överförs. Iaf till AppleTV 2.

Ursprungligen av zinned:

Är du säker på att det är så när det gäller Hemmadelning? Jag vet inte att det är ett faktum iaf...

Jag vet inte, jag gissar. Men det känns rimligt (tycker jag), varför ska man mellanlagra streamingdata på en disk innan det används. Det är bara om du har behov av så stora buffrar att de inte ryms i arbetsminnet.

Och om vi är intresserad av den högsta möjliga överföringshastigheten så kan jag nå upp till betydligt högre hastigheter när jag provar med BBK, vilket visar att den uppmätta hastigheten för streamingen inte är i närheten av vad hårdvaran klarar.

Som sagt, jag triggade bara eftersom hastigheten inte var nära vad som jag kan mäta upp via BBK och att det var två olika tjänster som jämfördes. Det känns inte rättvisande att göra sådana jämförelser.

Men som sagt, det är bara vad jag misstänker/tror.

Ursprungligen av grenhall:

MacBook Pro 15" i7 - 130Mbps
iPad 2 WiFi 16GB - 65Mbps
iPad WiFi + 4G 64GB - 65Mbps
iPhone 4 16GB - 65Mbps
iPhone 4S 32GB - 65Mbps
AppleTV gen. 2 - 65Mbps
Windows 7 Dell skit - 300Mbps

En liten parentes i debatten, men det ser ut som att du bara ser på vilken hastighet som enheterna har kommit överens med routern om. Om du klickar på Airportsymbolen och samtidigt håller nere alt så ser du på Macen vilken hastighet den kommunicerar med routern (vilket säkert är samma som den hastigheten som du får fram i webbgränssnittet på routern).

Kommunicerar Macen på 5GHz eller 2,4? IPhone 4 kommunicerar ju på 2,4GHz. Sitter alla enheter på exakt samma nät? Kanske sitter din Windowsburk på 5GHz och resten på 2,4?

  • Medlem
  • International user
  • 2012-03-28 20:30
Ursprungligen av suddgummi:

En liten parentes i debatten, men det ser ut som att du bara ser på vilken hastighet som enheterna har kommit överens med routern om. Om du klickar på Airportsymbolen och samtidigt håller nere alt så ser du på Macen vilken hastighet den kommunicerar med routern (vilket säkert är samma som den hastigheten som du får fram i webbgränssnittet på routern).

Kommunicerar Macen på 5GHz eller 2,4? IPhone 4 kommunicerar ju på 2,4GHz. Sitter alla enheter på exakt samma nät? Kanske sitter din Windowsburk på 5GHz och resten på 2,4?

Ja det ser ut som om windows maskinen verkar kunna utnyttja dlink:en bättre, kanske via 802.11n(v.2) eller mjukvara ?
Mäta hastighet via filöverföring bör ju ske med samma tjänsteprotokoll ex cifs och samma version exempelvis 2, samma tcp fönster (tcp inställningar) storlek, helst samma antal körandes trådar /threads för en rättvis jämnförelse ... eller något

Ursprungligen av suddgummi:

En liten parentes i debatten, men det ser ut som att du bara ser på vilken hastighet som enheterna har kommit överens med routern om. Om du klickar på Airportsymbolen och samtidigt håller nere alt så ser du på Macen vilken hastighet den kommunicerar med routern (vilket säkert är samma som den hastigheten som du får fram i webbgränssnittet på routern).

Kommunicerar Macen på 5GHz eller 2,4? IPhone 4 kommunicerar ju på 2,4GHz. Sitter alla enheter på exakt samma nät? Kanske sitter din Windowsburk på 5GHz och resten på 2,4?

Dir-655 använder bara 2,4GHz så inget kommunicerar på 5GHz. Tyvärr.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-03-29 14:19
Ursprungligen av grenhall:

Dir-655 använder bara 2,4GHz så inget kommunicerar på 5GHz. Tyvärr.

Nej, men det ser ut som, enligt produkt specen att dir-655 har något "extreme" mode ... vilket antagligen du inte finner stöd för hos mac os x utan andra drivrutiner och eller wireless adapter.

Oavsett så har ju goflorp och suddgummi ( och så jag då ) rätt i sina kommentarer, det enda du ser nu är ju den maximala teoretiska hastigheten som dina enheter säger till routern att de kan använda sig av och inget om den egentliga hastigheten, den kan du mäta med iperf eller dylikt som nämnts tidigare i tråden

Ursprungligen av Lm:

Nej, men det ser ut som, enligt produkt specen att dir-655 har något "extreme" mode ... vilket antagligen du inte finner stöd för hos mac os x utan andra drivrutiner och eller wireless adapter.

Oavsett så har ju goflorp och suddgummi ( och så jag då ) rätt i sina kommentarer, det enda du ser nu är ju den maximala teoretiska hastigheten som dina enheter säger till routern att de kan använda sig av och inget om den egentliga hastigheten, den kan du mäta med iperf eller dylikt som nämnts tidigare i tråden

Så kan det absolut vara och eftersom Windows-datorn använder sig av en D-Link USB sticka så kanske dom är mer kompatibla.

Jag undrar fortfarande om någon har några andra uppgifter i sina hemmanätverk än de jag presenterat. Det var lite grann det diskussionen skulle mynna ut i tänkte jag.

Det här är ju en helt värdelös tråd.

Om jag har en 802.n-trådlös accesspunkt och kopplar in min dator får jag n-hastighet.

Skulle jag sedan slå på en äldre pryl och vandra in i rummet så kopplar grejerna NER till minsta gemensamma nämnare
Vilket kan bli vad som helst som är lägre, ända ner till 11Mbit/s...

...om jag inte har en accesspunkt med dubbla antenner, som kan kommunicera med a/b och n samtidigt....

...men sedan stör en vägg, två personer och grannens micro ut överföringen

... den som bor i höghus får mkt mer störningar än den som bor i ensam stuga i skogen

Det är väldigt många obekanta att blanda in i en ekvation.

Det är värdelöst kolla på det här och försöka dra några slutsatser genom några enkla filöverföringar.

Hur mkt data, vilka vägar det tar i luften, vilken utrustning (t ex dubbla antenner) osv betyder ju allt.

Att sedan blanda enheter, blanda storheter och röra in streaminghastigheter ihop med överföringshastigheter
gör att man kan inte säga ngt enda säkert om nånting.

Ursprungligen av Goflorp:

Det här är ju en helt värdelös tråd.

Om jag har en 802.n-trådlös accesspunkt och kopplar in min dator får jag n-hastighet.

Skulle jag sedan slå på en äldre pryl och vandra in i rummet så kopplar grejerna NER till minsta gemensamma nämnare
Vilket kan bli vad som helst som är lägre, ända ner till 11Mbit/s...

...om jag inte har en accesspunkt med dubbla antenner, som kan kommunicera med a/b och n samtidigt....

...men sedan stör en vägg, två personer och grannens micro ut överföringen

... den som bor i höghus får mkt mer störningar än den som bor i ensam stuga i skogen

Det är väldigt många obekanta att blanda in i en ekvation.

Det är värdelöst kolla på det här och försöka dra några slutsatser genom några enkla filöverföringar.

Hur mkt data, vilka vägar det tar i luften, vilken utrustning (t ex dubbla antenner) osv betyder ju allt.

Att sedan blanda enheter, blanda storheter och röra in streaminghastigheter ihop med överföringshastigheter
gör att man kan inte säga ngt enda säkert om nånting.

Det beror helt på hur du ställt in din router. Du kan exkludera a/b-enheter och köra g/n eller bara n för den delen. Jag vet inte varför denna tråd skulle vara värdelös. Det har väl framkommit en del nyttig information kan jag tycka. Om jag får tycka.

Nu var detta mina erfarenheter med den typen av utrustning jag använder. Det kanske inte bevisar något eller så bevisar det vilka hastigheter man kan förvänta sig av sina prylar. Oavsett är det en intressant diskussion och tycker man inte det så är back-knappen längst upp till vänster i webbläsaren.

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2012-04-03 20:42

Dlinkarna är lika inkompatibla men på samma sätt om det är den där bastaren som fanns innan n kom.

En trabant har högre maxvartal på motorn än en Porsche 911Turbo. Är. då trananten en bättre bil?

Vad jag vill säga är att den faktiska nyttan är det intressanta. ska man bläddra filer via ett filsystem så är fördröjningen (pingtid som det ofta kallas) ofta det viktigaste. Tanka hem en stor fil är det den verkliga överföringen av data som är viktig, och streaming eller tele så är det konstant överföring och att paketen kommer i ordning som är det viktiga.

Även om det står 300 eller 54Mbit/s så är det sällan det går att få i verkligheten, äldre wlan brukade hälften vara ett bra resultat.

Bevaka tråden