iPad (3rd Generation) 1-2 veckors leveranstid från Apple, hur kommer det sig?

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag beställde en iPad någon timme efter att den gick att beställa ifrån Apples hemsida natten till fredagen.
Jag såg redan då att det var 1-2 veckors leveranstid men hoppades och trodde att det snarare var någon slags gardering från Apples sida att slippa folk som gnäller på lång leveranstid.

Jag undrar om någon vet om den hade 1-2 veckors leveranstid redan när Apple Store-sidan uppdaterades?
Kanske ni till och med har har hört hur det kommer sig att det är så?
Jag förstår det är stor efterfrågan och jag tyckte inte att det var så bråttom för mig att ha nya iPad när den kom, tänkte att det inte gör mig så mycket om jag får den i slutet av den här veckan, men jag blir ändå lite ledsen om det är den beräknade leveranstiden som blir rätt, att jag kommer få den mellan 4-12 april.

Jag har en 64 GB svart 4G+WiFi över. Den ska komma med posten idag, Skicka PM om du vill ha den, annars åker den tillbaka.

Edit: Denna finns nu till försäljning på mStore i Lund.

Senast redigerat 2012-03-26 15:52

Är du säker att det är slut på butikerna? Jag och andra hade inga problem att köpa i sthlm i fredags. Jag kunde på 32gb med4 på mstore i stan i fredags utan problem och på mediamarkt i gallerian i Sthlm 64gb med 4g, Inga som helst hinder.

Tips är åk till ställe som har apple counter dvs som har Apple utbildade personal. De ställe har flera ex på iPad.

Alltså, jag tänkte först att "kan väl vänta en stund", men till april vill jag inte vänta. Tänkte kolla på Digital Inn i Linköping, men har på känn att det är slut där. Nyfiken på om det är någon som vet varför det är 1-2 veckors leveranstid ifrån Apple.

64gb+ 4G kändes ändå lite i överkant, har tänkt köpa en svart wifi 32gb :). Men kanske kollar om det finns någonstans i butik om inte Apple ändrar sig om beräknad leveranstid.

Varför det är leveranstid från Apple? För att det inte finns några lager just nu. Allt som produceras är förmodligen beställt. Det som är imponerande är att de kan upprätthålla sina leveranser. Vilken upprampning som det måste ha varit!

Jag förstår att dom inte kan ha jobbat upp något lager ännu, men jag trodde ändå att 5-10% av Sveriges iPads skulle säljas genom Apple Store. Är det vanligt att alla leveranser går till butiker direkt istället?
Jag vet att det varit ont om iPads tidigare år men jag kunde sent på fredagskvällen se ett par butiker med iPad 3rd Generation i lager, dom hade dock tagit slut dagen därpå.

Såg att Elgiganten hade 5+ på sitt lager av den modellen jag vill ha. Tror ni att min beräknade leveranstid stämmer (4-12 april) och att jag bör avboka den och istället beställa från Elgiganten?
Jag ber er inte spå framtiden utan bara säga vad ni tror.

Ursprungligen av Crossbone:

Såg att Elgiganten hade 5+ på sitt lager av den modellen jag vill ha. Tror ni att min beräknade leveranstid stämmer (4-12 april) och att jag bör avboka den och istället beställa från Elgiganten?
Jag ber er inte spå framtiden utan bara säga vad ni tror.

Den beräknade leveranstiden kan stämma, men den kan också vara felaktig. Det är faktiskt rätt svårt att lita på Apple i detta. Personligen så har det hänt flera gånger att produkten har kommit fram tidigare än vad Apples system har påstått.

Om du har behov av att få en snabb leverans så tycker jag att du ska vända dig direkt till El-giganten och köpa din iPad. Om Apple har hunnit slutbehandla din order så kan du bara skicka tillbaka den som dem skickar ut. Kom dock ihåg att då får du själv stå för returkostnad, vilket ofta hamnar runt cirka 150-200 kr eftersom du inte kan skicka den som vanlig post.

Kontrollera först att du kan avbeställa (fast å andra sidan så gäller distansköplagen i ditt fall så du har returrätt). Det är alltid bra att veta hur du gör först.

Åk sedan och handla på Elgiganten.

Tack för snabba svar, enligt Apples sida för min beställning så kan jag avbeställa.

När jag har köpt Mac-datorer ifrån Apple har mina produkter kommit 1-3 dagar innan beräknat leveransdatum så det var lite det som gjorde att jag hoppades på att dom skulle i alla fall specificera sig lite mer under dagen.

Elgiganten hade den bara i sin nätshop så får ändå beställa den från dom, men dom har den i alla fall i lager om det nu inte är något strul. Tror dock att det går snabbast att fixa den på annat sätt än via Apple. Så får bli Elgiganten. Bara hålla tummarna för att det inte är något strul med skärm eller dylikt.

Ska bli intressant att se om jag får min iPad den här veckan.
Jag frågade Elgiganten lite frågor om hur deras system fungerar (dvs om lagerstatusen på hemsidan uppdateras automatiskt eller manuellt) och ifall dom går i turordning när dom skickar ut produkter och fick detta svaret:
"Den uppdateras automatiskt och skicka i turordning efter att ordrarna kommer in. Vi återkommmer med mer information om när de skickas. "

Det står nu att mitt smart cover är skickat (dock inget mail om det), min iPad står dock som under behandling.
När en produkt på deras hemsida är slut i deras lager kan man heller inte beställa den bara fylla i att man vill bli meddelad när den åter finns i lager.

Får se om iPadens status ändras under dagen, men förhoppningarna är ganska låga.

• Medlem
  • 2012-03-28 14:10
Ursprungligen av Crossbone:

Ska bli intressant att se om jag får min iPad den här veckan.
Jag frågade Elgiganten lite frågor om hur deras system fungerar (dvs om lagerstatusen på hemsidan uppdateras automatiskt eller manuellt) och ifall dom går i turordning när dom skickar ut produkter och fick detta svaret:
"Den uppdateras automatiskt och skicka i turordning efter att ordrarna kommer in. Vi återkommmer med mer information om när de skickas. "

Intressant att de säger detta.

Jag beställde en ny iPad när Elgigantens webbshop uppgav att de hade produkter i lager. Efter det fick jag bekräftelse på mitt köp. 5 timmar senare fick jag ett SMS där de skriver att produkten hade sålt slut och ber mig kontakta kundtjänst. När jag gjorde det sa tjejen i kundtjänst att man inte kunde lita på deras lagersaldo eftersom det inte uppdaterades automatiskt.

"Bäste kund, tyvärr hann din nya iPad sälja slut. Nytt datum ännu obekräftat, men du behåller din plats i kön. För ett ev. återköp kontakta..."

Usch vad irriterande.

Apple - Surfplatta - Dator kanske?

Jag gjorde en beställning hos Apple så fort den släpptes och fick ett leveransdatum mellan 4 & 12 april. I förrgår råkade jag titta in på MediaMarks webbplats och kunde konstatera att köpladan i Lund hade gott om paddor på lager. Dessutom 5:- (wow!) billigare än Apple, så det blev inköp där och avbeställning hos Apple Store.

• Medlem
  • Upplands Väsby
  • 2012-03-28 22:41

Jag vaknade kl 3 på natten 23/3 och gick upp och gjorde en beställning. Fick mail + sms om att det skickats idag, väntar leverans i morgon.

Beställde typ 4 på natten den 23e. Skickades idag och beräknas komma imorgon. Den beräknades att komma mellan den 4e-12e innan så det är som det brukar att de överdriver med leveransdatumen

Mja, jag direktciterade mailet ifrån deras support. Hittade en 32gb +wifi+4g i en butik igår dock, avbeställde ifrån Elgiganten genom att skicka ett mejl om det signerat "skickat från min iPad" ;).

Jag vill ha en vit ny iPad 32 GB wi-fi men har inte lyckats får tag i en här nere i Skåne. Finns ingen i Lund el. Malmö. Macoteket ska få imorgon men jag vill helst köpa en direkt 'over the counter '. Ska kolla imorgon kanske får butikerna här nere nån ny leverans imorgon?

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2012-04-04 17:42
Ursprungligen av Steampacket:

Jag vill ha en ny vit iPad 32 GB wi-fi men har inte lyckats får tag i en här nere i Skåne. Finns ingen i Lund el. Malmö. Macoteket ska få imorgon men jag vill helst köpa en direkt 'over the counter '

Fanns gott om dem igår på mediamarkt i Helsingborg.

Tack illerG. Då åker jag ditt imorgon - den nya annonsblad från Mediamarkt som fanns i brevlådan påstår att de har alla modeller men på nätet som påstås uppdateras var 20 min, ska just den modellen inte finns i lagret. Man kanske måste anstränga sig lite och besöka själva butiken. Ska prova här i Lund först sen Hbg

Någon som sett svart 32 gb wifi i stockholmsområdet? Har kollat upp lagerstatus överallt på nätet och frågat runt lite i butiker man går förbi och den verkar vara slut överallt.

• Medlem
  • 2012-05-02 06:12

Beställde just en 32GB 3G från NetOnNet. Den ska tydligen vara i lager och levereras inom två dygn, men vi får se hur det blir med det...

1
Bevaka tråden