Vad för garanti är det som gäller egentligen?

Tråden skapades och har fått 35 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Blir helt galen på hur Telia behandlar oss kunder egentligen...

Butik 1 säger, Ny enhet = garanti 12 månader till för den nya enheten.
Butik 2 säger, Ny enhet = garanti gäller från ursprungliga inköpsdatumet.

Då jag ifrågasatte butiks 2 utsago, så säger kvinnan att det är så min chef säger att så är fallet. Vet sen tidigare att den här butiken sätter sina egna regler när det gäller garanti osv.
Anledningen är att jag fick min iPhone 4S utbytt, och det var då jag frågade hur det gäller med garantitiden, då vi ska vara livrädda med papprena från Anovo då, och nu Telecare Service. Eftersom de är dessa som gäller som garanti med 12 nya månader.

Någon som vet vad som gäller?

• Medlem
  • Överallt
  • 2012-03-25 10:21

Garanti är frivilligt att lämna för försäljaren. Så det är helt enkelt på det viset som dom säger till dig. Välj den butik som du tycker ger bäst garanti.

Ursprungligen av Mija:

Garanti är frivilligt att lämna för försäljaren. Så det är helt enkelt på det viset som dom säger till dig. Välj den butik som du tycker ger bäst garanti.

Det gäller att kunna bevisa det vid ett senare tillfälle också så någon form av skriftlig överenskommelse är att rekommendera

• Medlem
  • Överallt
  • 2012-03-25 10:31
Ursprungligen av BlackSmp:

Det gäller att kunna bevisa det vid ett senare tillfälle också så någon form av skriftlig överenskommelse är att rekommendera

Det är absolut det bästa, men att fråga här vilket garanti Telia ger är inte helt bäst. Att ringa någon slags kundtjänst eller titta på hemsidan och se om där finns något köpavtal är betydligt bättre.

Men det vanligaste är ju att man får garanti från inköpsdatum på den första enheten.

Ursprungliga datumet är det som gäller.

Som en sidonot så är det inte första gången som jag hör om olika bemötande beroende på vilken butik (i samma kedja) som du besöker. Är nog ingenting konstigt egentligen. Det är människor - men när de kommer med felaktig information så är det lite värre.

Som en sidonot så är det inte första gången som jag hör om olika bemötande beroende på vilken butik (i samma kedja) som du besöker. Är nog ingenting konstigt egentligen. Det är människor - men när de kommer med felaktig information så är det lite värre.

Det är just det jag ställer mig frågande till också, nu är det ju Apple som sätter denna garanti egentligen då det är deras prylar.

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2012-03-25 12:29

Det äro alltid från ursprungsdatum.
Annat vore ren förlust för alla företag.

• Medlem
  • Malmö
  • 2012-03-25 17:28
Ursprungligen av illerG:

Det äro alltid från ursprungsdatum.
Annat vore ren förlust för alla företag.

Det borde ju vara från den dagen den aktuella produkten säljs och då börjar användas av kund. Det är ju då produkten går från att vara ny till att vara begagnad.

Stämmer det som ovan skriver. Även om Telia byter ut din iPhone (sk swap) pga reparation så är det inköpsdatum som gäller, trots att du har en helt ny lur med nytt IMEI.

• Medlem
  • International user
  • 2012-03-25 20:52
Ursprungligen av barbapappa_86:

Stämmer det som ovan skriver. Även om Telia byter ut din iPhone (sk swap) pga reparation så är det inköpsdatum som gäller, trots att du har en helt ny lur med nytt IMEI.

Vilket är vettigt då det ofta kan vara refurbade lurar man får.

• Medlem
  • Malmö
  • 2012-03-25 20:58
Ursprungligen av zappee:

Vilket är vettigt då det ofta kan vara refurbade lurar man får.

Nu kan jag ha missförstått men varför är det vettigt? Det som är vettigt för mig är att man får ny garanti för en utbytesprodukt som är ny för mig som kund.

Ursprungligen av zinned:

Nu kan jag ha missförstått men varför är det vettigt? Det som är vettigt för mig är att man får ny garanti för en utbytesprodukt som är ny för mig som kund.

Normalt sett så är det så mig veterligen. Dock så ser Apple det som att luren har blivit lagad och inte utbytt.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Normalt sett så är det så mig veterligen. Dock så ser Apple det som att luren har blivit lagad och inte utbytt.

Vanligtvis gäller garantin från det ursprungliga försäljningsdatumet. Garantin "fylls inte på" i det fall produkten ersätts vid ett garantiärende.

• Medlem
  • International user
  • 2012-03-25 21:43
Ursprungligen av zinned:

Eftersom luren inte alltid är ny.

• Skribent
  • Sollentuna
  • 2012-03-25 21:56
Ursprungligen av zinned:

Du betalar för ett års garanti, så för mig låter det rimligt att den bara gäller i ett år från inköpsdagen.

Ursprungligen av Vassius:

Du betalar för ett års garanti, så för mig låter det rimligt att den bara gäller i ett år från inköpsdagen.

Exakt. Jämför 2 scenarion:

1. Kalle köper en telefon. Den håller i 1 år och 7 månader. Garantin gäller i 1 år och han får inte någon reparation på garantin.
2. Nisse köper en telefon. Efter 11 månader går den sönder och han får en utbytestelefon. Densamma går sönder efter ytterligare 8 månader.

Vari ligger det rimliga i att Nisse ska få ny eller reparerat på garantin, men inte Kalle? De har ju betalat lika mycket.

• Medlem
  • International user
  • 2012-03-25 22:34
Ursprungligen av pmarriott:

1. Kalle köper en telefon. Den håller i 1 år och 7 månader. Garantin gäller i 1 år och han får inte någon reparation på garantin.
2. Nisse köper en telefon. Efter 11 månader går den sönder och han får en utbytestelefon. Densamma går sönder efter ytterligare 8 månader.

Vari ligger det rimliga i att Nisse ska få ny eller reparerat på garantin, men inte Kalle? De har ju betalat lika mycket.

Kalle kan reklamera sin så får han också en "ny"

Ursprungligen av zappee:

Kalle kan reklamera sin så får han också en "ny"

Du känner väl till sexmånadersregeln?

Citat:

Sexmånadersregeln

För att säljaren ska ansvara för felet på varan krävs att felet är ursprungligt, det vill säga att det fanns redan när du köpte varan eller när den levererades till dig. Fel som visar sig inom sex månader anses alltid vara ursprungliga fel, som säljaren ska åtgärda utan kostnad för dig. Han behöver dock inte ta ansvar för felet om han kan bevisa att du har orsakat det, till exempel genom att inte ha följt skötselanvisningar eller vanvårdat varan. Efter sex månader är det du som ska visa att varan hade ett ursprungligt fel.

Så Kalle kommer troligen få problem med att reklamera sin telefon efter 1 år och 7 månader.

• Medlem
  • International user
  • 2012-03-26 21:55

Du känner väl till sexmånadersregeln?

Så Kalle kommer troligen få problem med att reklamera sin telefon efter 1 år och 7 månader.

Ja, och när min, över ett år gamla, iPhone gick sönder reklamerade jag den och fick en ny av Apple utan problem.

6-månadersregeln betyder inte att det är omöjligt efter garantin gått ut.

• Medlem
  • Malmö
  • 2012-03-26 07:41

Det rimliga är ju som Vassius säger, man betalar för ett års garanti.

MEN...jag menar så här :

Arne köper en iPad som han efter att ha packat upp den och testkört den har en del defekter som gör att han efter en vecka ska få den utbytt. Han får den utbytt mot en ny men han har då bara 51 veckor garanti på denna produkten då han köpte ursprungsenheten för en vecka sedan. Det anser jag inte är rimligt.

Man ska ha garanti baserat på produkten, inte på köptillfället. Denna nya produkten som Kalle fick i utbyte hade någon annan kund kunnat få annars vid ett senare köp och då fått sina 52 veckors garanti på den, Kalle får bara 51 veckor. Det är INTE vettigt.

Ursprungligen av zinned:

Det rimliga är ju som Vassius säger, man betalar för ett års garanti.

MEN...jag menar så här :

Arne köper en iPad som han efter att ha packat upp den och testkört den har en del defekter som gör att han efter en vecka ska få den utbytt. Han får den utbytt mot en ny men han har då bara 51 veckor garanti på denna produkten då han köpte ursprungsenheten för en vecka sedan. Det anser jag inte är rimligt.

Man ska ha garanti baserat på produkten, inte på köptillfället. Denna nya produkten som Kalle fick i utbyte hade någon annan kund kunnat få annars vid ett senare köp och då fått sina 52 veckors garanti på den, Kalle får bara 51 veckor. Det är INTE vettigt.

Nej, fast 51 veckor kontra 52 är ju inte så farligt. Jag kom att tänka på en gång när jag köpte en begagnad systemkamera med 6 månaders garanti och den låg 1 månad på reparation. Säljaren spelade nog dum när jag menade att jag borde få garantin förlängd motsvarande reparationstiden. Han upprepade bara mantrat "du har ju fortfarande 6 månaders garanti från inköpsdatum".

• Medlem
  • Malmö
  • 2012-03-26 18:33

Nej, fast 51 veckor kontra 52 är ju inte så farligt. Jag kom att tänka på en gång när jag köpte en begagnad systemkamera med 6 månaders garanti och den låg 1 månad på reparation. Säljaren spelade nog dum när jag menade att jag borde få garantin förlängd motsvarande reparationstiden. Han upprepade bara mantrat "du har ju fortfarande 6 månaders garanti från inköpsdatum".

Jag syftade inte så mycket på 52 kontra 51 veckor utan mer principen. Är varan ny så ska garantin starta när man köper/tilldelas varan, inte från datumet ursprungsvaran köptes. Det är den aktuella produkten man har garanti på, inte köpetillfället.

Du har alltid den ursprungliga garantin i angiven tid från inköpsdatum. Däremot, om din skärm går sönder och du får den utbytt så har du normalt 6 månaders garanti på just den reparationen, dvs går skärmen sönder igen inom 6 månader kan du omfattas av garanti. Däremot om du får en utbytesenhet kan du inte hävda garanti på ett åtgärdat fel. Om du (eller säljaren snarare) har otur och din iPhone rasar med 11 månaders intervall skulle du ju kunna plocka ut nya lurar i flera år, och det är ju knappast rimligt.

Många olika gissningar om garantier här, det är ju ganska enkelt att kolla upp genom att titta på sin säljares hemsida. De flesta säljare ger 1/2/3 års garanti från försäljningsdatumet. Den som hittar någon som ger t.ex. 1 års garanti på den aktuella produkten, oberoende av försäljningsdatum, kan ju lägga in en länk i tråden då det vore intressant att se vilka som ger så generösa garantier.

Konsumentverket säger så här:
"Om du reklamerar en vara och butiken väljer att ge dig en ny likadan vara, gäller samma villkor för den nya varan som för den reklamerade varan. Det är den ursprungliga garantitiden som gäller även för den nya ersättningsvaran. "

Ursprungligen av akerstrom:

Många olika gissningar om garantier här, det är ju ganska enkelt att kolla upp genom att titta på sin säljares hemsida. De flesta säljare ger 1/2/3 års garanti från försäljningsdatumet. Den som hittar någon som ger t.ex. 1 års garanti på den aktuella produkten, oberoende av försäljningsdatum, kan ju lägga in en länk i tråden då det vore intressant att se vilka som ger så generösa garantier.

Konsumentverket säger så här:
"Om du reklamerar en vara och butiken väljer att ge dig en ny likadan vara, gäller samma villkor för den nya varan som för den reklamerade varan. Det är den ursprungliga garantitiden som gäller även för den nya ersättningsvaran. "

Jag gillar när folk letar upp fakta, det blir så... slutgiltigt på något sätt;)

• Avstängd
  • Göteborg
  • 2012-03-26 22:00

Såhär är det va. Det är ett års garanti från inköpsdagen. Lämnar man sedan in telefonen på reparation(garanti eller ej) så har man ett års garanti på reparationen, från det datum man fått tillbaka enheten. Så om du lämnar in en iphone på garantireparation och får en swap eller refurb så har du per automatik garanti på hela luren.

edit: såg inlägget med konsumentköplagen. Den måste helt enkelt ändrats sen jag fick min Sony Ericsson utbytt för ett par år sedan.

Ursprungligen av PeeMaN:

Såhär är det va. Det är ett års garanti från inköpsdagen. Lämnar man sedan in telefonen på reparation(garanti eller ej) så har man ett års garanti på reparationen, från det datum man fått tillbaka enheten. Så om du lämnar in en iphone på garantireparation och får en swap eller refurb så har du per automatik garanti på hela luren.

edit: såg inlägget med konsumentköplagen. Den måste helt enkelt ändrats sen jag fick min Sony Ericsson utbytt för ett par år sedan.

Du har garanti på en utförd reparation, så om SAMMA fel uppstår igen finns det ett visst skydd.

• Avstängd
  • Göteborg
  • 2012-03-26 22:14

Du har garanti på en utförd reparation, så om SAMMA fel uppstår igen finns det ett visst skydd.

Haha, då får man hoppas att OM det blir fel på swab/refurb, så får man hoppas att det är samma fel som på ursprungliga luren

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-03-26 22:08

Nej.
Garantin gäller från det ursprungliga inköpsdatumet. Visa mej ett enda företag som ger ett års garanti från reparationsdatumet.

Bevaka tråden