Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple förkortar produkternas livslängd?

Tråden skapades och har fått 59 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2012-03-24 17:34

Är det bara jag som får känslan att Apples prylar inte har lika lång livslängd längre, och att det beror på att operativsystemen inte bakportas för att fungera på "äldre" prylar längre? Tidigare hade en dator en livslängd som spände över ganska många OS-versioner. Nu blir datorerna snabbare omöjliga att upgradera då det plötsligt ställs krav på antal kärnor och annat. iPhone måste bytas ut om man vill ha det senaste IOS:et om telefonen ska kännas någorlunda användbar.
Jag har en iMac som inte kan uppgraderas till 10.7 för att den är en Core Duo. Jag har en 3GS som är rent kass med IOS 5.
Hur länge kan jag ha kvar min MBP i7, undrar jag stilla...

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2012-03-24 17:45

Lite kluven till det där. Skriver just nu på en MBP från 2008 med Lion installerat och tycker att det rullar kanon. Å andra sidan har jag tankat ner iPhoto til min iPhone 4 men den gick däremot inte in i min frus 3Gs. Operativsystemen duggar tätt och snart är det dags för ett nytt igen. Undras vad som blir lägsta krav för att installera det på sin dator. Jag har fortfarande inte fått min canonskrivare cp800 att fungera med Lion.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2012-03-24 18:47
Ursprungligen av onnyt:

Lite kluven till det där. Skriver just nu på en MBP från 2008 med Lion installerat och tycker att det rullar kanon. Å andra sidan har jag tankat ner iPhoto til min iPhone 4 men den gick däremot inte in i min frus 3Gs. Operativsystemen duggar tätt och snart är det dags för ett nytt igen. Undras vad som blir lägsta krav för att installera det på sin dator. Jag har fortfarande inte fått min canonskrivare cp800 att fungera med Lion.

Är det en Canon Selphy CP800, i så fall borde väl denna driver för Lion fungera?
Canon U.S.A. : Consumer & Home Office : SELPHY CP800

Jag har fått liknande vibbar själv, speciellt iom Macbook Air (som jag själv har) som inte går att uppgradera alls för en vanlig dödlig. Jag tror det hela beror på att mobil/pryl-marknaden och dator-marknaden kommer närmare och närmare varandra, både i hur dom funkar och hur lika produkterna är. En ny mobil vartannat år är inget ovanligt för många konsumenter, vilket många tillverkare och försäljare lever på. Fast där skiljer sig Apple markant från t ex Android-sfären, där det i många fall är stört omöjligt att köra en mer eller mindre modern version på något som är äldre än ett halvår. (återigen, för en vanlig dödlig) Vilket såklart har sina fördelar och nackdelar...

Samtidigt så går "priset för produktivitet" neråt, man kan åstadkomma mer med en billigare och enklare pryl än tidigare. Jag har själv prövat att lämna laptopen på jobbet och bara använda mobilen när jag är hemma, och det funkade finfint. Sen är man lat, van vid att ha en dator, tar med sig lite jobb hem, och vips så sitter man i samma situation igen.

Men ja, det är en väldigt tråkig trend på många sätt. Även om varje grej blir billigare så går det på ett ut när man byter oftare, och miljön lär inte gilla det i längden.

Ursprungligen av Baron:

Är det bara jag som får känslan att Apples prylar inte har lika lång livslängd längre, och att det beror på att operativsystemen inte bakportas för att fungera på "äldre" prylar längre? Jag har en 3GS som är rent kass med IOS 5.
Hur länge kan jag ha kvar min MBP i7, undrar jag stilla...

Du kan väl ha kvar den så länge du vill, men du kanske inte kan uppdatera den så att den blir "ny" varje gång det kommer en uppdatering till nyare produkter. Den slutar ju inte att fungera bara för att det kommer något nytt. Om bakåtkompatibiliteten blir för viktig begränsas utvecklingen. Vad är viktigast, att ny hårdvara utnyttjas så bra som möjligt eller att gammal hårdvara kan uppdateras till senaste version så länge som möjligt?

  • Medlem
  • 2012-03-24 19:47
Ursprungligen av akerstrom:

Du kan väl ha kvar den så länge du vill, men du kanske inte kan uppdatera den så att den blir "ny" varje gång det kommer en uppdatering till nyare produkter. Den slutar ju inte att fungera bara för att det kommer något nytt. Om bakåtkompatibiliteten blir för viktig begränsas utvecklingen. Vad är viktigast, att ny hårdvara utnyttjas så bra som möjligt eller att gammal hårdvara kan uppdateras till senaste version så länge som möjligt?

Jag har inga synpunkter på utvecklingen, jag konstaterar mest att utvecklarna tar mindre hänsyn till äldre hårdvara nu än förr.
Det är säkert helt krasst av Apple; varför förlänga produkternas liv längre än nödvändigt när man kan sälja nya prylar i stället?

Ursprungligen av Baron:

Är det bara jag som får känslan att Apples prylar inte har lika lång livslängd längre, och att det beror på att operativsystemen inte bakportas för att fungera på "äldre" prylar längre? Tidigare hade en dator en livslängd som spände över ganska många OS-versioner. Nu blir datorerna snabbare omöjliga att upgradera då det plötsligt ställs krav på antal kärnor och annat. iPhone måste bytas ut om man vill ha det senaste IOS:et om telefonen ska kännas någorlunda användbar.
Jag har en iMac som inte kan uppgraderas till 10.7 för att den är en Core Duo. Jag har en 3GS som är rent kass med IOS 5.
Hur länge kan jag ha kvar min MBP i7, undrar jag stilla...

Så länge företagen har den inkomstmodell de har idag kommer detta nog att öka tyvärr.
Men det kommer med sannolikt andra modeller för att tjäna pengarna (tjänstefokuserad)
Om vi tar Apple som exempel så är dom medvetna om detta och därför släpper man inte
in andra aktörer. Ett typexempel är iTuneStore med musik böcker program och film.
Ok man låter andra sälja sitt material via denna kanal men under mycket strikta regelverk.

Ni som tänker "Det är deras affär dom bestämmer" bör studera monopol och konkurrens lagstiftningar.

Detta gäller ju all teknik - bilar, elektronik, vitvaror, hus, allt - livslängden har sjunkit senaste 20 åren - Apple drog kanske ner ambitionerna senare än andra och vi upptäcker det först nu. Jag har dock haft tur och allt jag köpt från Apple - även senaste åren - är klockrena och jag tror dom kommer att funka lääänge.Men det är nog inte som förr - min gamla Mac Plus från 80-talet funkar klockrent. Min 10 år gamla Powerbook Titanium - som varit med om ruffa tag, resor och dessutom varit plotter i båt senaste 4 åren - alltså marin miljö (!) - funkar fortfafande alldeles utmärkt :-D.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-24 20:30

En Core Duo iMac var dryga 5 år gammal när Lion kom (jag antar att det är Lion som inte kan installeras)..
Min Core 2 Duo iMac kanske eller kanske inte kommer att funka med nästa OS X. Men den har redan funkat mycket längre än vad jag hade förväntat mig när jag köpte den 2006. Och går den inte sönder kommer den att funka lika bra som nu flera år till. Sen blir nog bristen på kompatibla program för kännbar. 5,5 år hittills, och typ 2-3 år kvar. Det tycker jag är rätt OK.

Men hur mycket kan man begära? Att ett operativsystem (eller för den delen ett enskilt program) skall vara bakåtkompatibelt skapar mycket merarbete (= tid, kostnader, komplexitet). Det är resurser som tas från utveckling av de nya coola finesserna vi vill ha.

Jag är kluven. Som konsument vill jag att allt skall funka alltid, men i min yrkesroll som testare av mjukvara är jag glad för upprensningar i koden som minskar komplexiteten, och minskningar av antalet plattformar som stöds för att minska kompabilitetsmarddrömmarna. Att t.ex. ta bort Rosetta (inte oväntat på något sätt) gör att funktioner försvinner, men det har många andra vinster rent tekniskt.

Smartphones är inte lika "moget", och har inte samma resurser som en dator, därför "känns de föråldrade" fortare.

Ursprungligen av Baron:

Nu blir datorerna snabbare omöjliga att upgradera då det plötsligt ställs krav på antal kärnor och annat.

Vem ställer krav på antalet kärnor? Core 2 krävs för Lion, sant. Men det handlar inte pm antalet kärnor.

Ursprungligen av Baron:

Jag har en 3GS som är rent kass med IOS 5.

3GS ska funka bra med iOS 5. Min gör det.

Teknikens framsteg; ingen tvingar dig att uppgradera. Din iMac med Snow leopard funkar bättre än något win-pc på jorden.

  • Medlem
  • 2012-03-24 22:59

Skit i kärnorna, det är inte det som är viktigt.
Och 3GS är ju rent kass med IOS 5. Det har jag många exempel på. Du kanske har haft "tur".

Som sagt så accepterar jag att det år så här, men min iakttagelse gäller att det är en förändring. Tidigare har man som macägare kunna säga att hårdvaran har haft mycket längre livslängd än windowsmaskinernas. Snart är det samma skräp alltihop.

Bosse Bildoktor - av alla personer - skrev nylien på DN Debatt i ett ämne som tangerar detta:
http://www.dn.se/debatt/bensinen-har-annu-inte-sitt-ratta-varde
Kolla in slutklämmen.

Ursprungligen av Baron:

Och 3GS är ju rent kass med IOS 5. Det har jag många exempel på. Du kanske har haft "tur".

Trams. Jag körde ios 5 på 3GS innan jag uppgraderade, och det funkade utmärkt. marcushedenstrom tycks inte heller ha några problem. Dessutom säljs den fortfarande och orsakar ingen folkstorm.

  • Medlem
  • 2012-03-25 00:13
Ursprungligen av _Henrik_:

Trams.

Hygglig ton du kör med då.
Säg vad du vill, min telefon kan ta 10 sekunder på sig att visa ett sms. Safari laddar sidor sjukt sakta. Vi har runt 300 iphones på jobbet och jag vet att vår it-avd håller med mig.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-03-24 23:08

Samtidigt ser jag det som att mobiltelefoner aldrig varit långlivade, inte i början på 90-talet, inte nu. Dagens iPhone får rejäla mjukvaruuppgraderingar som ingen mobiltelefontillverkare har kunnat konkurrera med någonsin.

  • Medlem
  • 2012-03-24 23:21
Ursprungligen av joakimo:

Samtidigt ser jag det som att mobiltelefoner aldrig varit långlivade, inte i början på 90-talet, inte nu. Dagens iPhone får rejäla mjukvaruuppgraderingar som ingen mobiltelefontillverkare har kunnat konkurrera med någonsin.

Räkna livslängd i dagar per krona så blir det kanske ett annat resultat. En normal mobil (smartphone) kostar ju som en bättre begagnad bil idag.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-03-24 23:11

Jag tror liksom Baronen att detta är en trend som de flesta märkt av men inte vågat/velat tro på. Det handlar om mer än bara bakåtkompatibilitet, tekniken i sig verkar hålla sämre standard än vad som är möjligt idag. En enkel Apple Usb Charger (iPhone laddare) håller drygt två år, sen ger den upp. Likaså det tillhörande sladden som i 9 fall av 10 tillslut går sönder i skarven där sladden möter kontakten.

Vissa påstår att företag idag medvetet bygger sina produkter med sämre kvalitet än vad de har kunskap att skapa. Apple i all ära, men det är ett företag, och ett företag vill tjäna pengar.

Ps. Bildoktorn är kung!

När det gäller datorer tycker jag det är tvärtom. Det är inte förrän nu min iMac från 2007 börjar kännas daterad, och den kommer ändå att stödjas av Mountain Lion. Min blueberry-iMac från 1999 kändes som ett ångdrivet monster redan efter två år. Tydligen gick det att installera 10.3.9 på den, vilket väl innebar en teoretisk livslängd på 6 år även om ingen vid sunda vätskor lade in OS X på en sån maskin.

Men jag håller med om att det var annorlunda med 80-talsmaskinerna. Min Plus var i full drift vid sju års ålder och stöddes upp till 7.5.5, det är väl längre än ett årtionde? Den ersattes av en Performa 460 som höll måttet hyfsat länge också. Förändringen när det gäller Macars hållbarhetstid borde alltså ha kommit någon gång på 90-talet.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2012-03-24 23:57

Men på 80 och 90-talet kostade en dator också en större andel av medelsvenssons lön och kunde väl därmed förväntas hålla längre.

Apple tjänar ju inte heller pengar på sina OS så någonstans måste de ju håva i vinsten (vilket de ju gör med råge). Microsoft å andra sidan tjänar inga pengar på hårdvara och därmed tjänar de på bakåtkompabilitet då det ger fler potentiella kunder (fast de misslyckas med att slimma operativet tillräckligt för att de ska kunna installeras på gamla maskiner.)

Gör man saker sämre för sakens skull? Jag är inte säker på att det är hela sanningen. Mycket annat kan spela roll. Som användning av mindre giftiga kemikalier i komponenterna till exempel.

Tidigare var man "tvungen" att köpa nytt för att de nya datorerna hade så sjukt mycket bättre prestanda, inte för att de inte höll.
Nu köper man nytt för att grejerna går sönder eller att bakåtkompatibiliteten medvetet offras.

Moores lag upplevs inte lika dramatiskt idag. En halvering från 4 till 2 minuter för en typisk beräkning var påtaglig medan en dubblering av prestandan idag innebär kanske några tiondels sekunder. Inget man måste ha. Alltså måste produkternas livslängd förkortas eller deras funktionalitet strypas för att hålla uppe försäljningssiffrorna.

En annan faktor att folk i gemen har mer pengar nu i relation till vad en dator kostar. Vi har råd med slit och släng och det utnyttjar företagen.

  • Medlem
  • 2012-03-25 00:08

Det kan i mitt fall också vara ett utslag av förändrad tidsuppfattning som följd av stigande ålder.

Nu gör jag dödsynden att svara utan att läsa hela tråden men när det gäller telefoner så skulle jag inte hävda att Apple förkortar livslängden för det är i princip bara Apple som erbjuder uppgraderingar av programvaran för äldre telefoner. Det är mycket troligt att varje äldre telefon går lite långsammare för varje IOS release men vi behöver inte uppgradera.

Hur som helst, alla andra tillverkare är mycket sämre på att erbjuda uppgraderingar. Jag väntar fortfarande på ICS till min HTC Desire S...

Ursprungligen av BlackSmp:

Nu gör jag dödsynden att svara utan att läsa hela tråden men när det gäller telefoner så skulle jag inte hävda att Apple förkortar livslängden för det är i princip bara Apple som erbjuder uppgraderingar av programvaran för äldre telefoner. Det är mycket troligt att varje äldre telefon går lite långsammare för varje IOS release men vi behöver inte uppgradera.

Hur som helst, alla andra tillverkare är mycket sämre på att erbjuda uppgraderingar. Jag väntar fortfarande på ICS till min HTC Desire S...

Apple gör väl allt för att du som kund ska uppdatera dina iDevices. Så fort en uppdatering finns börjar iTunes föreslå detta. Jag som är tekniskt insatt och har kunskap om vad detta kan innebära har givetvis stängt av detta, men det finns många vanliga användare som som gör detta i tron att det måste ju vara bra om dom föreslår detta, det vansinniga är att vissa applikations tillverkare också rekommenderar detta för att lösa problemet att deras applikation inte helt plötsligt inte stöder annat än senaste iOS.

Ett händelse IRL: Kund med 3GS iOS 4.1 har många applikationer och i hans mening viktigaste är Hipstamatic v226 den 8 December 2011 signalerar både iTunes på dator och iPhone att uppdatering finna att hämta i form av v230. Massor av intet ont anande personer gör denna uppdatering med start i Australien, med solens vandring över klotet blir flera länders iTuneStore aktiverade och föreslår denna uppdatering. Jag kan väl milt säga att när klockan var runt 13:00 här i Sverige var det ganska kaotiskt på supportavdelningar i nästan hela världen men USA hade inte vaknat ännu och helgen närmade sig med stormsteg.

Jag behöver nog inte berätta mer än att när panikråd gick ut att uppdatera iOS som genererade totalt "Moment 22" eller "Hönan och Ägget" situation precis lagom till den stundande helgen som då redan startat i Australien...

Jag låter din egen fantasi sköta resten men om jag uttrycker mig så här. vid det här laget var det inte EN kund längre....

Ursprungligen av BlackSmp:

Hur som helst, alla andra tillverkare är mycket sämre på att erbjuda uppgraderingar. Jag väntar fortfarande på ICS till min HTC Desire S...

Och diskussioner om HTC och deras produkter finns ju massor av andra forum som avhandlar trodde detta var ett Apple forum.

Senast redigerat 2012-03-25 11:21
  • Medlem
  • 2012-03-25 08:40

Jag jämför inte Apple med andra företag utan med sig självt.

Ursprungligen av Baron:

Jag jämför inte Apple med andra företag utan med sig självt.

Då tycker jag att iPhone inte är ett så bra exempel på förkortad livslängd (du tog upp den i ett exempel) eftersom det är (trots allt) ett nytt produktområde för Apple där det inte finns någon historik med "lång" eller "längre" livslängd

Det är dessutom ett område där processortekniken gör stora framsteg nu

  • Medlem
  • 2012-03-25 10:57
Ursprungligen av BlackSmp:

Då tycker jag att iPhone inte är ett så bra exempel på förkortad livslängd (du tog upp den i ett exempel) eftersom det är (trots allt) ett nytt produktområde för Apple där det inte finns någon historik med "lång" eller "längre" livslängd

Det är dessutom ett område där processortekniken gör stora framsteg nu

Jag försöker mest föra ett resonemang kring hur jag upplever livslängden på Appleprodukter. Slå mig i skallen med saker som talar emot trenden i stället för att leta sakfel.

Ursprungligen av Baron:

Jag försöker mest föra ett resonemang kring hur jag upplever livslängden på Appleprodukter. Slå mig i skallen med saker som talar emot trenden i stället för att leta sakfel.

Inte för att jag försökte slå dig i skallen, jag försökte föra ett resonemang kring hur jag ser på det.

Telefonen fungerar fortfarande lika bra som tidigare om du låter bli att uppgradera OS:et. Den är lika snabb och lika rapp. Då får du en telefon som förhoppningsvis fungerar i fem år med den funktionalitet som du hade när du köpte den.

När du uppgraderar så är du troligen ute efter ny funktionalitet och då tar du risken att du kan få sämre funktion på andra områden. Men det är ett beslut som du själv tar även om Apple försöker påverka dig.

Och jag är också medveten om att det stora flertalet användare inte kan tillräckligt för att ta ett välinformerat beslut om att uppgradera eller inte...

Ursprungligen av BlackSmp:

Och jag är också medveten om att det stora flertalet användare inte kan tillräckligt för att ta ett välinformerat beslut om att uppgradera eller inte...

Ska du behöva ha den tekniska kompetensen då om du valt Apple trodde det bara skulle vara och använda inte hålla på och pula med tekniken.

Men om du är en intet ont anande användare som snällt och lydigt uppgraderar som iTunes föreslår och nu även genom OTA i iOS 5.x och du inte gillar det eller du tycker telefonen blir seg och att vissa program du använder inte fungerar längre.

Vad gör du då?

Kan du backa en revision av iOS på iPhone, iPad, kan du få tillbaka den funktionalitet du just blivit av med som du betalat dyra pengar för?.

Svar: Nej det är bara tekniskt kunniga som har en mycket ingående kunskap om produkten förunnat.

Jag har inte varit Applekund länge nog för att kunna uttala mig om hur livslängden förändrats över någon längre tid, jag kan bara dra paralleller till de produkter jag ägt. Min första Mac var en PowerBook G4 som släpptes november 2002. Den stöddes t o m Leopard, alltså fram till 2009. Ungefär sju år. Jag sålde den 2010. Det kändes som en bra livslängd även om batteriet så klart inte var i bra skick längre. Min andra Mac var en Mac mini inköpt 2006. Den blev väl på sätt och vis obsolet i och med att Lion släpptes, jag sålde den ungefär samtidigt. Då hade jag ägt den i fem år och utnyttjat den varje dag. Känns också helt okej med tanke på att den kostade så lite ny.

När det gäller iPhone så kan jag bara jämföra med andra tillverkare av liknande produkter och där ligger Apple långt före de andra. 3GS får fortfarande de senaste uppdateringarna och den modellen är över två och ett halvt år gammal. Förutom dig Baron, har jag inte stött på någon som tycker det går långsamt och segt.

Ursprungligen av Capeman:

När det gäller iPhone så kan jag bara jämföra med andra tillverkare av liknande produkter och där ligger Apple långt före de andra. 3GS får fortfarande de senaste uppdateringarna och den modellen är över två och ett halvt år gammal. Förutom dig Baron, har jag inte stött på någon som tycker det går långsamt och segt.

Men 3GS är ju förfarande en produkt som sälj aktivt på marknaden till och med Apple har försäljning av den. Då är det väl självklart dom måste ha support av den.

Och så referat till andra tillverkare igen tråden handlar om "Apple förkortar produkternas livslängd?"

Ursprungligen av Baron:

Jag köper nog att det är rimligt att en dator håller i 5-7 år.
Men en mobil som inte är mycket billigare borde kunna hålla nästan lika länge?

Det kan man kanske tycka. Å andra sidan så slits ju en telefon mycket mer, den är med överallt. Jag tror inte någon räknar med att den ska hålla lika länge som en dator.

Ursprungligen av Christer Holm:

Men 3GS är ju förfarande en produkt som sälj aktivt på marknaden till och med Apple har försäljning av den. Då är det väl självklart dom måste ha support av den.

Och så referat till andra tillverkare igen tråden handlar om "Apple förkortar produkternas livslängd?"

Ja men hur ska man annars jämföra? Man kan inte säga att livslängden på iPhone förkortats då den bara funnits sedan 2007 och alla modeller har hittills fått mjukvaruuppdateringar i tre år (med undantaget iPhone 3G som blev utan en sista 4.x-uppdatering). Hur ska man kunna säga något om förkortning av produktens livslängd alls utan att jämföra med andra tillverkare?

Bevaka tråden