Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skrämselhicka!!!

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-03-23 20:49

Blev bra nervös för nästan exakt en timma sedan. Hade köpt ett Corsair 8GB-kit som jag tänkte uppgradera min 2,26GHz late 2009 med och för det projektet även åkt och handlat universalverktyget, spackeln!
Har guiden för minnesuppgraderingen från ifixit.com på min MBP så att jag ska ha lite koll på vad jag pysslar med.

Spackel fram och börja bända. Självklart är man lite överdrivet försiktig så det tog en liten stund att få av 'karossen' men till slut så. Vad jag å upptäcker är att datorn i guiden och min maskin är inte exakt samma modell. Hmmm... Skam den som ger sig så jag går till verket ändå och försöker att vara så försiktig jag kan.
Vad händer då? Blir sittande med två lösa blåtandsantenner som jag inte såg var dom satt fast i moderkortet!!! Som grädde på moset har även kontakten på ljudkortet lossat. Svetten pärlar i pannan och jag ser den eventuella skatteåterbäringen flaxa ut genom fönstret.
Nåja... Nu är skadan redan skedd så jag kan lika gärna gå vidare så får jag lösa mysteriet med BT-antennerna när allt ska tillbaka på sin plats igen. Bort med överdelen och i med nya minnen!
Tar av mig mina glasögon, är ju närsynt, och börjar leta efter dom där ursligt små runda kontakterna som antennernas kabelskor ska sitta på. Får hämta min mini maglite för att se nå't och lokaliserar skapligt snart två stycken kontakter. Utifrån antennkablarnas längder så drar jag slutsatsen vilken antenn som ska sitta var och med en hel del pill med mina hantverkarfingrar lyckas jag få fast dom. Kontakten till ljudkortet var oroväckande lätt att få fast så jag misstänkte att nå't gått fel men... man kan ju inte mer än misslyckas tänkte jag.
Då var jag framme vid fastskruvandet av de fyra skruvarna. Då upptäcker jag att det ju inte är nå'n magnet i mejseln så jag får bli lite kreativ igen och använda en trögflytande handkräm för att få skruvarna att sitta kvar på mejseln när jag sänker ner dom i respektive hål. Efter ett par tappade skruvar sitter samtliga fyra fast där dom ska. För säkerhets skull så tänker jag provstarta Minin FÖRE jag sätter tillbaka 'karossen' så att jag slipper att använda spackeln i onödan.
Med en onödigt hög puls trycker jag på strömbrytaren och håller tummarna. Det piper... en grå bild med ett mörkgrått äpple kommer upp på skärmen och ganska snart ser jag ett bekant skrivbordsunderlägg. Puh...
Inte framme än men halvvägs i alla fall.

Sanningens minut är inne.
Hamnade BT-antennerna där dom skulle??? Trackpaden fungerar!!!
Klickar spotlight... Tangentbordet fungerar!!!
Äpple > Om den här datorn... 8GB 1067MHz DDR3!!!!!!
Spotify>Audioslave>play... Ljuv musik strömmar ur högtalarna och jag får till och med dolby digital på filmerna!!!

En helg som kunde ha inletts onödigt dyrt har nu alla förutsättningar att bli riktigt trevlig!

Ha en skön helg allihopa!

HAhaha du har räddat min helg! Tack!

1
Bevaka tråden