G5 S-ata

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-09-12 21:54

Hej,jag tänkte investera i en HD till min G5:a (väntar fortfarande).
Jag såg att man kunde köpa en Western Digital "Raptor" 36 GB för ca 1600 kr.Den snurrar i 10.000 rpm.Är det en stor skillnad på en Raptor och en "vanlig" S-ATA?
Hårddisken ska fungera som Audiohårddisk till Logic 6.

Skönt att sidan är uppe igen:)

Vad jag sett så är den väldigt snabb. Både överföringshastighet och accesstid. Men sen är den också gjord för snurra dygnet runt, till skillnad från de flesta andra SATA-hårddiskar. Läs mer här: http://www.wdc.com/en/products/WD360GD.asp

• Oregistrerad
  • 2003-09-15 22:33

Raptorn låter ju underbar för Audioarbete.Problemet är väl att den bara är på 36 GB,men man får väl föra över gamla låtar till 160 GB:aren och ha de senaste "aktuella" låtarna på Raptorn.
Tack för hjälpen Krister!

David

• Oregistrerad
  • 2003-09-15 22:40

Hej igen,jag såg det här på Raptorns spec.:3.3 V Serial ATA power not used in this product.
Blir det ett problem för min G5 Dubbelpropp?
Jag fattar nada av sånt här....

• Oregistrerad
  • 2003-09-16 10:07

Serial ata power är en ny strömkontakt som med tiden ska ersätta den vanliga, finns inte ens på pc än så länge, så det spelar ingen roll alls.

En del diskenheter har den, men inga nätagg vad jag vet. En lång, supersmal kontakt är det.

• Medlem
  • Linköping
  • 2003-09-16 10:44

Om du inte behöver ha disken direkt när macen kommer så kan det kanske vara ide att vänta på rev. 2 av Raptorn, den var utlovad någon gång i höst eller början av vintern tror jag. Jämfört med den nuvarande så dubblerar den lagringsutrymmet (två plattor istället för en), sänker söktiden, höjer STR-värdena sekvenciellt (uppåt 70MB/s tror jag) och sist men inte minst är den mycket tystare med FDB (vätskelager).

Storagereview hade en blänkare på sin framsida, men siten verkar vara nere när jag skriver detta.

o11e

Citat:

Skrevs ursprungligen av nukethenick
Serial ata power är en ny strömkontakt som med tiden ska ersätta den vanliga, finns inte ens på pc än så länge, så det spelar ingen roll alls.

Trodde du att den var framtagen av/för Apple?

Naturligtvis finns den i x86-PC sedan i våras, bl a i moderkort från ASUS, Abit o MSI. Flera modeller har SATA-controllers, t o m för RAID, parallellt med IDE100/133 controllers.

Hittills har SATA-diskar inte sålts i så stora volymer eftersom de inte varit kostnadseffektiva eller snabbare (förutom Raptor..)

De nya high-end AMD64-maskiner som kommer om en dryg vecka kommer troligen att ha SATA-diskar som standard. Passar bra in i imagen på maskiner som är upp till 40% snabbare än den snabbaste IntelP4.

• Oregistrerad
  • 2003-09-17 00:35

Serial ATA POWER, ok?

Det finns en liten pluttkontakt för överföringen, den har både mac och pc, men sen finns det en bredare, fast lika tunn kontakt som ska ersätta den vanliga 4-pins kontakten. Strömmen alltså, el du vet.

Jag har kört SATA på pc innan raptorn släpptes så jag vet mycket väl att apple inte har tagit fram den tekniken. Däremot är det tvärcoolt att mac kör det nu med, för ata133 är på väg ut med stormsteg och apple brukar vara lite tröga med nya tekniker jämfört med pc.

Citat:

Skrevs ursprungligen av nukethenick
Serial ATA POWER, ok?

Det finns en liten pluttkontakt för överföringen, den har både mac och pc, men sen finns det en bredare, fast lika tunn kontakt som ska ersätta den vanliga 4-pins kontakten. Strömmen alltså, el du vet.

Jag har kört SATA på pc innan raptorn släpptes så jag vet mycket väl att apple inte har tagit fram den tekniken. Däremot är det tvärcoolt att mac kör det nu med, för ata133 är på väg ut med stormsteg och apple brukar vara lite tröga med nya tekniker jämfört med pc.

De ATX-nätdelar som levereras sedan en tid har SATA power-kontakter, jag fick en i en A-Open-nätdel jag köpte i somras. ATX-standarden revideras ju efterhand. Fast det problemet är ju det minsta, det följer ju med adeptrar med hårdiskarna.

Fast det kanske är än viktigare att det finns SATA-controllers på moderkorten...(men inte ens det är nödvändigt - det finns IDE/SATA converters att köpa)

OM du nu har kört SATA på PC sen i våras så förstår jag inte hur du kan säga att elkontakten inte finns? Eldade du med björkved? Eller körde du med el - Strömmen alltså, el du vet.

Visst är det lite kul att Apple satt in SATA HD i serieproduktion. Lika bra det, SATA komer nog att ta över volymerna om några månader och i Applevärlden, utan priskonkurrens, gör det ju inte så mycket att SATA är lite dyrare JUST NU.

Vadå? Skulle det vara något negativt - att den är gjord för att snurra dygnet runt? Det gör väl knappast något om man inte driver den dygnet runt!?

Ja, skall vänta på nästa revision...men nöjer mig kanske med den lilla. Arrangemangen kräver ju inte så mycket utrymme och så kan man ju back-a-up på någon av sina andra hårddiskar el. bränna till DVD...

Citat:

Skrevs ursprungligen av KristerG
Men sen är den också gjord för snurra dygnet runt, till skillnad från de flesta andra SATA-hårddiskar. Läs mer här: http://www.wdc.com/en/products/WD360GD.asp

• Oregistrerad
  • 2003-09-17 09:29

Jepp, jag kör björkved.

Så naturligt som möjligt är min filosofi!

1
Bevaka tråden