Köptips på extern bildskärm

Tråden skapades och har fått 34 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Bjuv
  • 2012-03-14 14:06

Hej,
skulle någon vänlig själ ge mig lite tips på en bra extern bildskärm som passar bra till min MacBookPro (late2011)
gärna 27" men jag kan eller vet inte vilka upplösningar man ska titta efter...eller vad MacBook´en klarar av.
Tråkigt men jag tycker thunderbolt skärmen en lite väl dyr.
hade tänkt mig runt 3000:- kanske

Användningsområde?

Tipsen kan ju variera en aning om du sysslar med avancerad video- och fotoredigering, eller om skärmen bara ska användas till "vanlig surfning".

Senast redigerat 2012-03-14 14:37
  • Medlem
  • Bjuv
  • 2012-03-14 14:25

Hej, Ja så klart...nä, jag håller inte på med Videoredigering...sitter dock mycket med Logic

Bildskärmar - 27 tum, LED, 0-3500 kr - Prisjakt

Bland dessa hade jag nog valt VA- eller MVA-panel, inte TN.

• Medlem
  • Bjuv
  • 2012-03-14 14:33

Capeman: Tack. bara själva datorn klarar av upplösningen?!?!....men eftersom du föreslår den så borde väll datorn fixa det??

• Medlem
  • Bjuv
  • 2012-03-14 14:34

Jesper: Tack......å kanske ska be om lite ursäkt för en dum fråga, men super tack för er tid och svar.:-)

Om du vill lägga 3000,- och vill ha 27" så är nog din upplösning begränsad till maximalt 1920x1080. Mer än så så kostar det mer.

Med Logic och alla dess kontroller skulle i alla fall jag vilja sikta på en ganska hög upplösning. Det finns Eizo 24" för under 3000,- med upplösningen 1920x1200 och Eizo är kända för att hålla hög kvalitet.

• Medlem
  • Bjuv
  • 2012-03-14 14:32

Tack...detta var kanske en dum första fråga...men om jag förstår dig rätt kan jag egentligen gå på skärmar med 1920x1080 upplösning...MacBookPro´n klarar det??

Ursprungligen av XTX:

...MacBookPro´n klarar det??

Ja, självklart. Den klarar mycket mer än så.

Max är 2560x1600, tror jag.

Datorn klarar mycket högre upplösning än vad dina 3000,- räcker till, så den biten behöver du inte oroa dig för.

Här är en 24-tummare (med upplösningen 1920x1200) som jag kan rekommendera:

Dell UltraSharp U2412M - Bildskrm - Hitta lgsta pris, omdmen och information

• Medlem
  • Bjuv
  • 2012-03-14 14:44

...usch...dum fråga igen...använder man en thunderbolt ->DVI kabel till sådana?

Ursprungligen av XTX:

...usch...dum fråga igen...

Be inte om ursäkt för dumma frågor. Kan man inte svaret, så måste man ju fråga - inget konstigt med det.

Undantaget är väl om frågan redan är ställd och besvarad flera gånger om på forumet, och man ställer den ändå utan att söka innan man ställer frågan. Då kan det kanske bli lite syrliga kommentarer till frågan...

• Medlem
  • Bjuv
  • 2012-03-14 14:43

tack, läser om den, får bli den eller liknande.:)

Minidisplayport-till-DVI
eller
Minidisplayport-till-Displayport
eller
Minidisplayport-till-HDMI

Det beror ju på vilka ingångar skärmen har.

Minidisplayport och Thunderbolt är samma kontakt.

Den skärmen har DisplayPort, så du använder enklast en sådan här kabel:

Mini DisplayPort till DisplayPort 1 m > Mini DisplayPort - DisplayPort | Kjell.com

EDIT: Jag kanske ska sluta svara sent på frågorna, du verkar ju ha koll på tråden Jesper!

• Medlem
  • Bjuv
  • 2012-03-14 14:48

Ahh...super...tusen tack, ni e bäst

• Medlem
  • Bjuv
  • 2012-03-14 14:52

jo sant

• Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-14 15:56

Tjena,

Kapar tråden lite istället för att starta en egen.

Har en riktigt gammal 20" cinema display på 1680x1050 och börjar känna att det blir trångt när man jobbar med fler program samtidigt.

Har en Macbook Air late 2010 med mini display port-uttag, 1.86ghz / 4gb.

För det första undrar jag om det kommer bli jobbigt för airen att driva en större skärm?

För det andra vill jag ha konkreta köptips.

Jag tycker Apples 27" skärm verkar bra, men är inte så appletokig att den känns som ett bra köp om man kan få samma skärm för halva priset utan appleloggan.

Vill dock inte gå ner i upplösning.

Bra bildkvalité är alltid bra, men jobbar inte med trycksaker så det behöver inte vara en proffsskärm i det avseendet.

Sen så om vi kollar på apples skärmar, jag har ju nu mini display port. Känns lite trist att inte köpa den nyare Thunderbolt när nästa dator garanterat kommer ha TB. Går man miste om mycket där eller är det bara sladden som skiljer och går att lösa med en adapter i framtiden?

Tacksam för tips!

Ursprungligen av snigel1:

...Vill dock inte gå ner i upplösning...

Här är de skärmar som finns med upplösningarna 2560x1440 (samma som Apples 27-tiummare) och 2560x1600 (samma som Apples gamla 30-tummare):
Bildskrmar - Hitta de bsta priserna, information och omdmen

På den listan finns ju både Dell, HP och Samsung till betydligt lägre pris än Apple-skärmen.

Jag är ingen fena på skärmar direkt, men undrar vad du menar med om det går att lösa med en adapter i framtiden? Att kunna använda en TB-skärm till din nuvarande dator?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-14 16:09

@capeman

Nej jag menar – om jag köper en skärm med mini display port nu. Vad går jag miste om när min nästa dator köps in med TB-port om ett år eller två? Kommer den fortfarande "hålla".

@Jesper

Prisjakt känner jag till, undrar om någon har personliga tips. Samsung köps dock inte oavsett pris, hatar detta företag.

om jag köper en skärm med mini display port nu...

Det är nog få, om ens några, skärmar som har Minidisplayport.

De flesta har DVI, Displayport eller HDMI.

Och det löser man som tidigare nämnts med adapters.

...går jag miste om när min nästa dator köps in med TB-port om ett år eller två? Kommer den fortfarande "hålla".

Ja, den kommer fortfarande att hålla.

Fördelen med Thunderbolt-skärmar är att de går att seriekoppla. Det går du miste om när du köper en icke-Thunderbolt-skärm nu. Annars ser jag ingen skillnad.

Prisjakt känner jag till, undrar om någon har personliga tips.

Du skrev att du ville ha konkreta tips. Du fick en lista med skärmar - det är konkret.

Du sa inget om att det skulle vara personliga erfarenheter.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-14 16:26

@Jesper

Okey, jag oroade mig lite för att Thunderboltskärmen var nyare och därmed hade andra förbättringar än bara själva TB-anslutningen. Men det är alltså samma skärm i övrigt?

Sorry om jag är otydlig, men ville alltså ha snarare "Kolla in Dell Powerflex 2015c, den tycker jag är svinbra för att...", än "Här är en lista på alla skärmar som passar in på dina krav".

Och sorry angånde mini-display port. Blandade ihop med mini-dvi man hade förut. Såklart är det standard-display-port jag har.

För övrigt, när man kollar in listan så är många av de jämförbara hyfsat nära Apples priser. När man sen ser hur dom ser ut, och ser att Apples har bl.a. magsafe-plugg i sina.. så känns dom inte lika dyra längre.

Såklart är det standard-display-port jag har.

Vadå "jag har"? Vad menar du med det?
- Du pratade om att köpa skärm med Minidisplayport.
- Då förklarade jag att det finns få (eller inga?) skärmar som har Minidisplayport.

Det känns som om du börjar omformulera frågor som du aldrig har ställt...
Den port du har på din nuvarande dator är Minidisplayport. Apple har aldrig haft någon dator med Displayport.

Senast redigerat 2012-03-14 16:49
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-14 16:47
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Vadå "jag har"? Vad menar du med det?
- Du pratade om att köpa skärm med Minidisplayport.
- Då förklarade jag att det finns få (eller inga?) skärmar som har Minidisplayport.

Det känns som om du börjar omformulera frågor som du aldrig har ställt...

På hugget idag eller?

Jag har display-port-utgång i datorn. Vi kan väl nöja oss där..

...Jag har display-port-utgång i datorn...

Nej, det har du inte. Du har Minidisplayport, precis som du skrev i ditt första inlägg i tråden. Det var rätt från början. Det är ingen som har ifrågasatt detta, eller debatterat detta.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-14 16:52
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Nej, det har du inte. Du har Minidisplayport, precis som du skrev i ditt första inlägg i tråden. Det var rätt från början. Det är ingen som har ifrågasatt detta, eller debatterat detta.

Haha okej jag ERKÄNNER att jag virrat till det.

• Medlem
  • Huddinge
  • 2012-03-14 16:35

Om jag skulle köpa en ny skärm idag skulle Dell UltraSharp U2410 - Bildskrm - Hitta lgsta pris, omdmen och information ligga högt upp på listan. Något dyrare än andra skärmar i samma upplösning men ett bra alternativ om man arbetar med bilder m.m. Men gör du inte det kanske du vill ha en något billigare skärm.

Ursprungligen av joakimo:

Om jag skulle köpa en ny skärm idag skulle Dell UltraSharp U2410 - Bildskrm - Hitta lgsta pris, omdmen och information ligga högt upp på listan.

Blir lite nyfiken... Varför förordar du U2410 framför t.ex U2412?

2410 är en ganska gammal modell idag. Jag har en 2410, och den är jättebra. Men 2412 är nyare, samma upplösning, den har LED-belysning, och den är mycket billigare.

Bevaka tråden