Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Otroligt långsam Time Machine-backup på Time Capsule

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en 1TB Time Capsule som funkat felfritt i snart två år. För en vecka sedan flyttade jag och bytte nätverkstjänst från fiber till ADSL. Jag passade på att formatera disken i Time Capsulen och börja om på ny kula.

Sedan dess går backuperna otroligt långsamt. Min MacBook Pro (som jag har två diskar i med optibay) hade cirka 500 GB att backa up och det har tagit cirka 5-6 dagar med ethernet-kabel (CAT 5E). Jag har provat att byta kablar, men det funkar inte bättre för det. Jag kan inte vara säker på att den är klar än, faktiskt.

Är detta ett tecken på att hårddisken i TCn är kass, kanske? Eller har ni något annat förslag? Kan jag ha formaterat disken fel? Tog Mac OS Extended Journalförd.

Ethernetporten på datorn funkar klockrent i övriga sammanhang.

Övriga specar:
OS 10.7.3
Systemdisk är en Intel 320-series 300 GB SSD
Disk 2 är den 500 GB hdd som satt i datorn från början
Time Capsulen har senaste mjukvaran

När du säger att du formaterat disk. Har du plockat ur den och anslutit direkt till MBP din?

Många små filer gör att det tar längre tid och en time capsule är inte känd för att vara det snabbaste.
Men ändock tycker även jag att det där tar för lång tid.

Ursprungligen av illerG:

När du säger att du formaterat disk. Har du plockat ur den och anslutit direkt till MBP din?

Många små filer gör att det tar längre tid och en time capsule är inte känd för att vara det snabbaste.
Men ändock tycker även jag att det där tar för lång tid.

Nä nu när jag tänker efter är det nog via AirPort-verktyget jag raderat disken, så det är nog fel info av mig där.

Jag har använt den med två datorer tidigare (nu bara en) och det har aldrig varit problem med hastigheten tidigare. När jag har gjort en "ny backup", dvs från grunden, har jag lämnat den med Ethernetkabel och wifi av under natten och på morgonen har den varit färdig sedan länge. Förvisso snackar vi om ganska mycket mer data nu, kanske dubbla storleken. Men en vecka är ju sinnessjukt. Jag måste ju kunna ta med mig datorn till kontoret om dagarna.

Självklart är det fel!
Backup för mig till en AEBS med USB-disk tar mindre än ett dygn. Men då har jag ändå bara runt 160GB som göres backup på.

Ska (när hemmakontoret är ommålat) prova att koppla en USB-disk till Time Capsulen och prova att backuppa. Om det går snabbare borde det vara disken som är gammal och slö.

Känner ni till någon "diagnostics" man kan köra på Time Capsule för att se hur hårddisken mår?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-04-09 11:46

Sitter o väntar på en backup sen igår vid 18-tiden. Nu har det gått nästan 18 timmar... på knappt 120gb, det står indexerar fortfarande..

Känns sådär, skulle vilja ha en tidsangivelse, vet ju inte om något är fel !

Funderar på att byta backupsystem till något snabbare.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-04-09 11:48

Kör du kabel eller trådlöst?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-04-10 09:46

Jag kör kabel. Har ju alla dokument räddade men jag tror att min macbook pro 2.4 är sjuk.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-04-10 22:03

Kan minnas att det tog mig säkert 5-6 timmar att backa upp 60GB med min TC 1TB. Förstår inte varför de ska vara så fruktansvärt slöa.

1
Bevaka tråden