Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac pro diskar snurrar igång i intervaller vid inaktivitet

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag plockade hem en mac pro 1.1 och stoppade i en av mina gamla Seagate diskar i den här, sammanlagt tre diskar som snurrar.
Direkt installerade jag Lion som snurrar på som bara den, ännu inga uppdateringar installerade men det tar jag efter hand.
Jag har (nu startar diskarna).. ställt in strömsparfunktion att diskarna skall stängas av vid inaktivitet eftersom jag har maskinen stående i sovrummet.
Men vid tidpunkter då datorn står orörd startar samtliga diskar och snurrar en minut eller två och stänger av sig igen, jag provade också att stänga av ( = en minut senare:nu stänger de av sig igen, startar igen direkt efteråt)...väckning vid efterfrågan på ethernet i strömsparfunktion.

I skrivande stund sitter jag med min laptop och lyssnar på mac pro'n hur den beter sig.
Vad beror det här på? Är det som i alla andra operativsystem att strömsparfunktion så som att stänga av diskar inte riktigt fungerar 100%?
En lösning mottages vänligt!

Jag hade ett liknande problem på min MacMini med en extern HD som slog på och av. (Lion)
Provade att ta bort den från spotlightindexeringen, men utan resultat.

Av en händelse försvann problemet efter det att jag synkat iPhonen (4S) mot iTunes.

Kan ju vara värt ett försök?

Jag har tyvärr ingen iphone 4s men jag har den äldsta iphonen på marknaden. Kanske det är värt ett försök på skojs skull.

Kan det vara TimeMachine som backar upp diskarna?

Ursprungligen av The Real Viking:

Kan det vara TimeMachine som backar upp diskarna?

Jag har inte satt igång TimeMachine på någon utav diskarna, så det kan det inte vara.
Dock börjar det bli riktigt irriterande att höra diskarna nu, under halvtimmen har det här hänt ca. 35 gånger och det är synd om diskarna skall snurra konstant eftersom den här maskinen står i sovrummet.

Ursprungligen av lufthavne:

Jag plockade hem en mac pro 1.1 och stoppade i en av mina gamla Seagate diskar i den här, sammanlagt tre diskar som snurrar.
Direkt installerade jag Lion som snurrar på som bara den, ännu inga uppdateringar installerade men det tar jag efter hand.
Jag har (nu startar diskarna).. ställt in strömsparfunktion att diskarna skall stängas av vid inaktivitet eftersom jag har maskinen stående i sovrummet.
Men vid tidpunkter då datorn står orörd startar samtliga diskar och snurrar en minut eller två och stänger av sig igen, jag provade också att stänga av ( = en minut senare:nu stänger de av sig igen, startar igen direkt efteråt)...väckning vid efterfrågan på ethernet i strömsparfunktion.

I skrivande stund sitter jag med min laptop och lyssnar på mac pro'n hur den beter sig.
Vad beror det här på? Är det som i alla andra operativsystem att strömsparfunktion så som att stänga av diskar inte riktigt fungerar 100%?
En lösning mottages vänligt!

När ett system är nyinstallerat är Spotlight väldigt aktivt med att indexera diskarna. Blir det bättre med tiden?

Har du några processer som kan tänkas ta disk-IO?

Ursprungligen av hansfilipelo:

När ett system är nyinstallerat är Spotlight väldigt aktivt med att indexera diskarna. Blir det bättre med tiden?

Har du några processer som kan tänkas ta disk-IO?

Jag hittade den här tråden: https://discussions.apple.com/thread/2577161?start=15&tstart=0 med en länk som ledde hit: Disk never sleeps in Mac OS X - how to fix it. | Jacken's Blog

Och mycket riktigt hade jag istat menus installerat, jag avinstallerade det här för ca en minut sedan och återkommer om ett par minuter om det fortsätter.
Jag har även bockat ur att diskarna skall få stängas av för att spara ström, men de fortsatte att göra likadant. Men som sagt jag återkommer och se hur maskinen beter sig efter avinstallationen nu.

Problemet verkar vara åtgärdat för den här gången.
Jag avinstallerade istat menus och diskarna blev redan då lugnare och jag lät datorn vara. De stängde av sig även nu när jag hade ställt in att de inte skulle göra det så att jag gick tillbaka till strömspar och drog potentiometern så lång åt höger till "aldrig" på när datorn skall gå i vila.

Nu snurrar maskinen på och är lugn. Även om diskarna snurrar hela tiden får jag vänja mig med det här.
iStat menus är visst ingen bra produkt längre och strömspar är ingenting vettigt att använda, inte ens i OS X.
Tack för svar från er allihopa!

  • Medlem
  • Nacka
  • 2012-03-08 23:16

Härligt att se att man kan hjälpa till! Jag hade andra saker som drog igång disken, men det står i min artikel hur man felsöker det. Kanske inte något för den som är rädd för terminalen dock...

Mvh

Jacken

Ursprungligen av jacken:

Härligt att se att man kan hjälpa till! Jag hade andra saker som drog igång disken, men det står i min artikel hur man felsöker det. Kanske inte något för den som är rädd för terminalen dock...

Mvh

Jacken

Jag är också linuxanvändare hehe, Terminalen är vardagsmat!

1
Bevaka tråden