Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apples nya kartor i iOS iPhoto. Kan de vara designade med TeslaTouch i åtanke?

Tråden skapades och har fått 48 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Många har tyckte till om Apples nya kartor och många tycker att det rent av suger ...
men jag bara undrar .. Apple kan välja vilka kartor de vill i hela världen .. pengarna har de ..

och så väljer de kartor som ser ut som ovan ... som ersättning för Google kartor ...

men tittar man noga så har de nya kartorna något som Googles kartor inte har ...

titta på havet ... om nu Apple introducerar TeslaTouch i nästa iPhone skulle inte då havets "texture" vara lätt att känna,
likså texturerna i kartorna för gräs, sand, berg osv osv .. havets texture skulle ju kännas som vågor om man tänker att de mörka vågorna är upphöjningar ..

Jag tycker det börjar luta åt tvångstankar och besatthet nu, gotfredsen...

Ursprungligen av Capeman:

Jag tycker det börjar luta åt tvångstankar och besatthet nu, gotfredsen...

alltså .. seriöst .. å skämt å sido jag förstår att du skämtar ...

å snälla ..... en entreprenör (vad jag är) ser revolution och inte evolution ...

Jag säger inte att TeslaTouch 100% kommer men eftersom jag vet att det finns, Dinsey / Apple har tekniken ... så ligger det nära till hands att koppla ihop eventuella pusselbitar ..

många många människor tyckte att de som trodde att Apple skulle göra en Touch baserad iPod var galna ... självklart kommer Apple inte göra en iPod med Touch screen .. det är ju helt befängt ... jag var en utav dom som trodde stenhårt på att just att Apple skulle göra en Touch baserad enhet ...

Eller kan du fatta hur ideot förklarad jag blev när jag under IBM tiden pratade om att kanske Apple kommer byta till Intel ....

nä det är inte besathet .. det är vision, kreativitet .. att tänka utanför boxen .. att se det som inte finns ..

men visst människor som sa att jorden var rund blev väll brända på bål ..
å jag hade lätt varit en person som sagt att jorden var rund när alla andra säger att den är plat ...

som jag skriver så söker jag en djupare tanke om varför Apple valt det dom valt .. å med Apple liksom så finns det en plan .. en plan som inte alltid är lätt att se när man inte har den stora bilden ... och är det något helt nyskappande så är det ännu svårare att vara visionär i tankar och ideer ..

Jag tycker Jobs sa det bra om

"You cant connect the dots looking forward, you can only connect them lookiing backwards ..."

så snälla försök ha en gnutta mer fantasi inom möjliga visionära gränser ... ta fram barnasinnet i dig å sluta vara så himla vuxen.

Som småbarns förälder å entreprenör så är det en frisk fläkt att see ett barn tänka att en stol inte behöver vara en stol. en stol kan vara ett rymdskepp, en båt, en bil, ett tåg ...

vi vuxa är alldeles för indoktionerade att tänka att en stol är bara en stol och allt annat är
barnsligt och löjligt ..

å vi vuxna ser bara att Apple har just valt de fulaste kartorna i historien
och det är det enda det är fulla kartor .. och en stol är bara en stol ...

Senast redigerat 2012-03-08 09:46

Känns ju som något för de synskadade. Det lär ju inte lansera en produkt enbart för synskadade så man kan ju undra om det dröjer ett år till innan teslatouch introduceras.

Klart besynnerliga kartor.

Någon gillar retro-look på Apple...

Ursprungligen av johan_tanying:

Någon gillar retro-look på Apple...

möjlig MEN om nu Apple har TeslaTouch som en planerad feature ... då känns det plötsligt vädligt logiskt varför Apple började svänga in på textur temat med läder och andra matrial i sina appar ...

Kartorna ser förjäkliga ut i iPhoto, och texten är oläslig.
Till och med texten Södermalm är suddig och konstig jämfört med Maps..

Skräp.

[ATTACH="CONFIG"]32328[/ATTACH]

Det är väl inte direkt fel på kartorna. De känns som "topologiska" kartor som man kan se ibland. De innehåller mer information än tradionella kartor. Men exemplet är mindre lyckat valt. Man bör se samma utsnitt för att kunna se en skillnad.

Och de nya kartorna blir nog riktigt bra på retinaskärmar:)

Ursprungligen av BlackSmp:

Det är väl inte direkt fel på kartorna. De känns som "topologiska" kartor som man kan se ibland. De innehåller mer information än tradionella kartor. Men exemplet är mindre lyckat valt. Man bör se samma utsnitt för att kunna se en skillnad.

Och de nya kartorna blir nog riktigt bra på retinaskärmar:)

exakt vad jag menar ... vi vuxna blir trände i livet att bara se fula kartor lika så som vi blir tränade att tänka att en stol är bara en stol ..

här pratar du om det jag menar att det existerar något mer, en tanke, ett konkept, en ny inriktning för ett bredare användnings område som inte Googles kartor kan erbjuda ..

Ser lika illa ut på en 4S, går inte att läsa om man inte zoomar in väääldigt mycket.

La till en från Maps här. Tycker dessa ser bättre ut än det nya påhittet.
[ATTACH="CONFIG"]32329[/ATTACH]

Alltså, topografiska kartor finns redan i Google Maps i iOS idag, så det i sig är inget nytt. Men jag håller med keptang att de verkligen inte är vackra att se på.

nä Apples nya kartor är inte vackra .. men dom påminner om en gammal jordglob
som stod hos min morfar där man kunde känna skilnaden på vatten, berg osv ... det var därifrån jag gjorde koplingen ..

Knappast designade för TeslaTouch, nä. Men jag skulle vara likaledes förvånad om inte Apple testat det grundligt. Man får nog snarare se det som ännu ett uttryck för Apples nya gränssnittsestetik.

Problemet med all haptik är att känseln är ett sinne som är mycket svårare att lura. Flera samspelande receptortyper som är känsliga för olika frekvensspann, för att detektera när vi för fingrarna över olika texturer samt signalera hur mycket traktion det blir i huden. För att inte tala om vad som händer från ryggmärg och upp till hjärnbark. Det gör att det behövs väldigt mycket för att få till ett bra haptiskt gränssnitt, vilket gjort att allting hittills floppat. Har haft lite med den där branschen att göra, och TeslaTouch är inte första tekniken som lovat guld och gröna skogar.

Jag säger inte att det också måste floppa, men utifrån de begränsningar som verkar finnas tror jag ändå inte att det kommer att bli en massprodukt än på ett bra tag. För att vara haptik låter det riktigt bra, men det räcker liksom inte.

Ursprungligen av gotfredsen:

möjlig MEN om nu Apple har TeslaTouch som en planerad feature ... då känns det plötsligt vädligt logiskt varför Apple började svänga in på textur temat med läder och andra matrial i sina appar ...

Texturtemat är inget de svängt in på, det har funnits där i väldigt många år. Jobs var ju närmast besatt av att ha textur på gränssnittsytor. De har ändrats på senare år (ful borstad metall har bytts mot fult fejkläder, m.m.), men det bör man nog inte läsa in alltför mycket i.

Ursprungligen av Samuel K:

Knappast designade för TeslaTouch, nä. Men jag skulle vara likaledes förvånad om inte Apple testat det grundligt. Man får nog snarare se det som ännu ett uttryck för Apples nya gränssnittsestetik.

Problemet med all haptik är att känseln är ett sinne som är mycket svårare att lura. Flera samspelande receptortyper som är känsliga för olika frekvensspann, för att detektera när vi för fingrarna över olika texturer samt signalera hur mycket traktion det blir i huden. För att inte tala om vad som händer från ryggmärg och upp till hjärnbark. Det gör att det behövs väldigt mycket för att få till ett bra haptiskt gränssnitt, vilket gjort att allting hittills floppat. Har haft lite med den där branschen att göra, och TeslaTouch är inte första tekniken som lovat guld och gröna skogar.

Jag säger inte att det också måste floppa, men utifrån de begränsningar som verkar finnas tror jag ändå inte att det kommer att bli en massprodukt än på ett bra tag. För att vara haptik låter det riktigt bra, men det räcker liksom inte.

Texturtemat är inget de svängt in på, det har funnits där i väldigt många år. Jobs var ju närmast besatt av att ha textur på gränssnittsytor. De har ändrats på senare år (ful borstad metall har bytts mot fult fejkläder, m.m.), men det bör man nog inte läsa in alltför mycket i.

möjligt .. men du lyfter en intressant grej och det är ju att Apple är känd .. att ta en sak som andra har floppat med och göra den på ett sätt som blir succé ..

Ursprungligen av gotfredsen:

möjligt .. men du lyfter en intressant grej och det är ju att Apple är känd .. att ta en sak som andra har floppat med och göra den på ett sätt som blir succé ..

Absolut. Samtidigt är det talande att Apple, som numera står i en klass för sig vad gäller såväl pengareserver som FoU-muskler, fortfarande inte presenterat något inom det fältet. Det är ett ganska bra tecken på att det är ett väldigt svårlöst problem.

Skulle dock själv bli överlycklig om de någon gång presenterade en implementation som verkligen lyckas ge oss känselfeedback som känns äkta, utan stora tekniska begränsningar eller merkostnader - d.v.s. som kan bli något mer än en jättesmal nischprodukt. Men det tror jag som sagt vi får vänta länge på.

Gjorde en jämförelse på 4S:en och definitivt så tycker jag att Googlekartorna har ett mer lättläst typsnitt.

Apple börjar ju lämna Google-maps och detta är vad dom har i egen garderob tills vidare (köper ju upp kartföretag just nu som spön i backen).

Det visar sig att kartorna inte alls är Apples egna grej utan kommer från helt vanliga OpenStreetMap:

iPhoto for iOS apparently uses OpenStreetMap data, not in-house solution | 9to5Mac | Apple Intelligence

Hmmm… jag har fortfarande Google i min iPhone 4 och kör iOS 5.1. Har jag missat något?

Ursprungligen av The Real Viking:

Hmmm… jag har fortfarande Google i min iPhone 4 och kör iOS 5.1. Har jag missat något?

Läs trådrubriken igen.

Ursprungligen av Capeman:

Läs trådrubriken igen.

:">

Oj, vad jag skäms…

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-08 19:48

Kan det vara en licensfråga. Apple vill inte binda upp sig på tid hos Google då deras egen karttjänst kommer i och med iOS 6. Jag tror OpenStreetMap skulle kunna vara en tillfällig lösning. I alla fall det där utseendet.

Lägger de kraft och pengar bakom OSM så är det bara för att skada Google.

Typiskt Apple :-D. Dom är inte rädda för att släppa fula kartor i väntan på deras egna fina kartor som ju måste vara på gång (med alla inköp) - OCH dom berättar givetvis inget om att detta är en temporär lösning...eftersom dom aldrig berättar något över huvud taget. Dom är så trygga i sig själva att dom inte är rädda för kritik, bad press, besvikelser, kundbortfall, etc. Dom förlitar sig på egen tyngd, att halva webben själva ska ta reda på att det givetvis måste komma dunderkartor snart och att detta bara är temporärt :-D. Jezez vilket företag. Alla andra företag i vilken branch som helst skulle vräka ut enorma mängder information om "beta", "provmodell", "temporärt", "test", "bättre kommer", etc, etc. Inte Apple. Dom fruktar inget.
Pushar dom inte för något i demos, webben, keynotes - visar hur awesome det är - så är det inte klart än - grejen är under utveckling. :-D. Nämner dom inte features eller detaljer alls så kan det betyda att dom inte har någon fastlagd roadmap för dessa - kanske förvinner dom i nästa update. :-D.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-09 05:21

Här finns en viewer på hela Apples karta: Apple Map Tiles. Känner igen en massa data jag lagt in. Gammal OSM-data som sagt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-09 09:41

Har tänkt lite. Så här tror jag att det är.
Apple samlar in data till sin egen karttjänst som kommer iOS genom OSM. Apple vet att fler kommer att köpa iPhoto för iOS än som använder iPhoto. Dessutom har alla kort som tas med iPhone GPS-kordinater från världens alla hörn. Kordinater som Apple får sina händer på genom nya kartfunktionen. Apple behåller Google Maps för sina "riktiga" karttjänster tills sin egen tjänst är färdig att lanseras. Man köper inte tre kart och platsföretag för att att sedan lansera OSM "skitkartor".

Hmmm...intressant. Vilken data samlar man och hur använder man den till sitt eget kartprojekt? Dom kan ju dammsuga användared koordinater...men hur förbättrar detta kartornas utseende?

Ursprungligen av acke:

Har tänkt lite. Så här tror jag att det är.
Apple samlar in data till sin egen karttjänst som kommer iOS genom OSM. Apple vet att fler kommer att köpa iPhoto för iOS än som använder iPhoto. Dessutom har alla kort som tas med iPhone GPS-kordinater från världens alla hörn. Kordinater som Apple får sina händer på genom nya kartfunktionen. Apple behåller Google Maps för sina "riktiga" karttjänster tills sin egen tjänst är färdig att lanseras. Man köper inte tre kart och platsföretag för att att sedan lansera OSM "skitkartor".

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-09 09:52
Ursprungligen av Zimmerman:

Hmmm...intressant. Vilken data samlar man och hur använder man den till sitt eget kartprojekt? Dom kan ju dammsuga användared koordinater...men hur förbättrar detta kartornas utseende?

Jag kanske är ute och cyklar men jag antar att det finns en hel del användarinfo som de kan använda sig av för att förbättra sina tjänster. Det får någon smartare än jag svara på.
Utseendet sitter de och filar på nu, en baggis i sammanhanget. De kör detta sättet istället för öppen beta.

Jag tror det är just kartorna som är kruxet. Att samla in världens kartor och stadsplaner, stitcha dom, fixa dom till en massa upplösningar - är det stora projektet. Detta och Street View är monstret. Att fylla kartor med waypoints - markörer för Frihetsgudinnan och Golden Gate etc - är nog en baggis i jämförelse. Sedan undrar man hur intresserade Apple är av användares info - var Open Ass StreapTease Club ligger - bästa fönstret i Redlight District Amsterdam, etc, etc. Jag tror att Apple låter sådana waypoints vara lokala i iOS-enheten (och backas upp i iCloud kanske - inget som går ut till offentliga kartan. Allt på den offentliga kartan kontrollerar nog Apple och för att få en waypoint där får man nog betala - om man vill ha sin restaurang etc där.

Ursprungligen av acke:

Jag kanske är ute och cyklar men jag antar att det finns en hel del användarinfo som de kan använda sig av för att förbättra sina tjänster. Det får någon smartare än jag svara på.
Utseendet sitter de och filar på nu, en baggis i sammanhanget. De kör detta sättet istället för öppen beta.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-09 10:50
Ursprungligen av Zimmerman:

Jag tror det är just kartorna som är kruxet. Att samla in världens kartor och stadsplaner, stitcha dom, fixa dom till en massa upplösningar - är det stora projektet. Detta och Street View är monstret. Att fylla kartor med waypoints - markörer för Frihetsgudinnan och Golden Gate etc - är nog en baggis i jämförelse. Sedan undrar man hur intresserade Apple är av användares info - var Open Ass StreapTease Club ligger - bästa fönstret i Redlight District Amsterdam, etc, etc. Jag tror att Apple låter sådana waypoints vara lokala i iOS-enheten (och backas upp i iCloud kanske - inget som går ut till offentliga kartan. Allt på den offentliga kartan kontrollerar nog Apple och för att få en waypoint där får man nog betala - om man vill ha sin restaurang etc där.

Tror inte att det är den typen av data som de är intresserade av, dvs personers egna inputs. De har med Placebase ganska mycket av platsinfoninformation redan. Jag tror som sagt att de använder datan de får in för att testköra sin egen lösning. Hur som helst, kan mycket väl vara så att de skippar street view (eller inte i och med C3 köpet). Att ersätta exakt allt från Google Maps tror jag aldrig kommer att vara Apples mål. Inte om de inte kan addera någon funktion eller göra det snyggare. För extra allt kartprogrammet så kommer Apple fortfarande att låta Google Maps finnas för nedladdning i App Store.

Nästan säkert kommer iAd att vara med på ett hörn här också.

Bevaka tråden