Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Stundtals backup av bild-/videorepository

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Tjörn
  • 2012-03-05 22:02

Hej alla!

Sökte lite, men hittade inte svaren i tidigare trådar. Stäng tråden ifall det är en DP.

Jag har en fråga gällande backup av mappar innehållande bilder och videofilmer (inspelat material från videokamera). Har en USB-disk på tillräcklig storlek som jag ansluter till datorn och sedan helt enkelt kopierar dessa mappar. Det fungerar, men vad jag undrar är ifall det är enkelt att fixa så endast "nya" bilder/mappar (dvs inkrementell) backup kan ske? Skulle mao vilja ha en "Ersätt endast nya" men rekursivt.

I övrigt så backas allt till redundant NAS osv - så den delen är "löst". Det jag är ute efter är inget löpande backupjob (a'la TimeMachine) utan min tanke är att ha detta för en off-site-backup.

Förstår ni vad jag menar ;)?

Tacksam för idéer.

Vänligen,
Patrik

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-03-06 10:23

Alla backuplösningar värda namnet stödjer inkrementell backup.
Gäller det för privat bruk, eller för ett företag?
Dantz Retrospect är väl en av de stora, CrashPlan en av de billiga... tom gratis om man kör till egen disk.

  • Medlem
  • Älvsjö
  • 2012-03-06 11:19

Om du känner dig hemma i terminalen kan du använda kommandot rsync för att bland annat kopiera endast förändringar i en mapp, rekursivt.

Enkelt och snabbt om du vill göra det manuellt och bara enstaka gånger.

  • Medlem
  • Tjörn
  • 2012-03-06 19:55

Tack för svaren!

Känner mig hemma i terminalen så kommer nog gå vidare med rsync som det ser ut.

/Patrik

1
Bevaka tråden