Recension NewmodeUS HDD Caddy (som optibay, data doubler)

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

För några veckor sedan satte jag in en SSD istället för HDD i min MBP7,1 (mid 2010). Den var på 120 GB så jag blev less på att ha så lite utrymme och beställde en HDD caddy från NewmodeUS för att det verkade vara det billigaste alternativet om man vill ersätta CD-läsaren med en till hårddisk (Originaldisken på 250 GB i detta fall).

Jag fick hem den och monterade den igår. Med köpte jag också adapter till CD-läsaren. Jag vet inte om det saknades instruktioner eller om jag tappade bort med sjukt fort. Jag hade iaf inga. När jag upptäckte det hade jag redan skruvat upp datorn så jag hade ingen lust att googla på den. Men jag hade sett någon annan instruktion tidigare så jag improviserade.

Designen på Caddyn var lite kakig. Den har samma form som CD-läsaren. jag fick skruva isär den för att få in HDDn. På en punkt fans det lim som jag fick slita isär för att öppna den. Dessutom fick jag skruva bort en plastbit från den för att kunna skruva fast den i datorn (stor vit plastkanst). Jag struntade också i en av skruvarna som man fäster den med för att den blev svåråtkomlig.

Väl på plats skruvade jag ihop datorn och slog på den och allt fungerar perfekt.

Kort omdöme:
Konstruktionen och designen kändes billig och ogenomtänkt.
Externa CD-caset var också risigt.
Priset var ca 530 kr totalt (ca 350 för bara caddyn)
Det fungerar perfekt men jag skulle rekommendera en mer genomtänkt produkt för känslans skull!

/Jonatan

Ett problem som jag just upptäckte är att hårddisken inte går i vila!

Jag har bockat i att de ska göra det i systeminställningar.
någon som har några tips?

Förtydligande:
MacBook Pro 7,1 13"
Jag har alltså en Intel 320 SSD i på vanliga hårddiskplatsen. Istället för CD-läsare har jag original-HDD som är en Hitatchi på 250 GB, 5400 rpm. Den senare snurrar oavbrutet trots att jag bockat i "sätt hårddisken/hårddiskarna i vila när det är möjligt" i systeminställningar. Om jag "matar ut" båda partitionerna på HDDn så stannar den.

Så, någon som har tips på vad jag kan göra för att få HDDn att stanna när den inte används?

1
Bevaka tråden