Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Extern privat backup (CrashPlan)

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej
Jag är osäker på om denna är placerad i rätt forumdel, någon mod får gärna flytta om så behövs.

Jag tänkte bara tipsa om hur jag har löst min och några vänners backupproblem.

Hemma har jag en Time Machine-hårddisk som rullar hela tiden vilket känns skönt. Förutom detta så har jag hos en god vän köpt och placerat en netbook (en billig Acer) med en stor extern disk inkopplad. Denna dators enda funktion är att ta emot data från CrashPlan. På så vis har jag dubbla backuper, varav den ena är placerad många mil från mig. Risken för att båda ska fallera samtidigt ser jag som liten.

Jag frågade dessutom några vänner om de var intresserade av samma upplägg vilket de var. Totalt är vi fyra som delar på backupen. Fördelen här är att kostnaden blir låg, cirka 1000kr/person. Netbooken kostade strax över 3000kr och en 2TB-disk kring 1000kr. CrashPlan-programvaran är gratis via (crashplan.com). Det rör sig således om en engångskostnad. Backupen får rulla på tills datorn klappar ihop, vilket lär ta några år i alla fall. Datorn styr jag via VNC. En annan fördel är att jag kan åka och hämta disken själv om något skulle strula och då inte behöva återställa via nätet från en server i USA eller motsvarande. Jag tycker att det är en mycket prisvärd lösning.

CrashPlan-backupen är också krypterad vilket är skönt, så det går bara att komma åt sin egen del. Dessutom så kan man göra initialbackupen från datorn via USB vilket gör det mycket snabbare än via nätet. Sedan är det bara förändringarna som behöver skickas.

Jag funderar på att sätta upp ytterligare en någon annanstans, men inser väl att det kanske är lite overkill..

Är det någon mer som har gjort på liknande vis?

nä jag har inte gjort på liknande vis men jag ska ta mig fan sätta mig ner och installera crashplan på min "server" nu direkt. blev riktigt positivt inspirerad av dig

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-03-01 20:09
Ursprungligen av ahumle:

nä jag har inte gjort på liknande vis men jag ska ta mig fan sätta mig ner och installera crashplan på min "server" nu direkt. blev riktigt positivt inspirerad av dig

Kom ihåg att inte ha din server hemma hos dig om du vill ha en riktig backup skyddad från stöld, naturkatastrof och annat. Jag tror att Crashplan och andra alternativ har diskuterats även här: http://www.99.se/internet-bredband/290496-vardet-off-site-backup-hosten-2011-a.html

Roligt att kunna inspirera. Just backup är något jag är väldigt noggrann med. En annan idé är väl om man lyckas få tag på en av de nya datorerna från RaspberryPI och då få totalkostnaden på drygt 1000kr för hela paketet. Klart lockande, synd bara att de sålde slut direkt.

jag har installerat crashplan nu och valt min externa disk som sitter i min mac mini som källa för alla backuper, mini gjorde en backup men kom till 50% ungefär bara och nu står det "Connecting to backup destination"?

drog precis igång en backup på min laptop också som skickar backupen till Mini's externa disk och den snurrar på hittils iaf.

det jag funderade på är hur funkar det med en restore? med time machine så kan man ju restora utan att behöva installera om hela OSet, med crashplan hur gör man då. om min disk pajjar tex, måste jag då först installera ett os på datorn för att sen när man väl installerat crashplan göra en restore?

1
Bevaka tråden