Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

De små detaljerna: Time Machine får automatiskt stöd för flera diskar i Mountain Lion

Tråden skapades och har fått 41 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av hman66:

Måste man ha en Mac som man kör TM mot eller fungerar det med en NAS (exempelvis Netgear ReadyNAS)?

Om det finns stöd, likt hur Martin Wikstrand beskriver det, så går det bra. Annars tror jag det finns ett hack för "unsupported" också (eller så var det bara i äldre versioner av OS X som hacket behövdes, är lite osäker). Att köra TM mot en annan Mac som delar ut en extern disk har i alla fall fungerat bra i ett antal versioner av OS X.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-03-02 23:33

Kommer det lösa vad de tog sönder i och med Lion?

TimeMachine to Samba NAS - MacRumors Forums

Ursprungligen av zappee:

Kommer det lösa vad de tog sönder i och med Lion?

TimeMachine to Samba NAS - MacRumors Forums

Ha sönder.
Det är ju knappast troligt då Apple inte haft sönder något. De har skärpt säkerheten i nätverket och tyvärr så var inte äldre net-a-talk kompatibel.
Så det är snarare "NAS-företagen" som får hänga med i svängarna och inte förlita sig på ful-lösningar.

Ursprungligen av Zimmerman:

Kan du säga åt TM att HÄMTA filer från en server ute på nätet - t.ex. en blogg du har på eget webbhotell - och suga ner det till en backuppdisk kopplad till Macen? I don't think so. Det är få backup-program som kan det.

Nej det går inte klart. Men min airport extreme med USB-disk kommer jag åt var som helst för time machine. Eftersom den har stöd för Back To My Mac.
Tänk på vilka ord jag använder

  • Medlem
  • International user
  • 2012-03-04 12:12
Ursprungligen av illerG:

Ha sönder.
Det är ju knappast troligt då Apple inte haft sönder något. De har skärpt säkerheten i nätverket och tyvärr så var inte äldre net-a-talk kompatibel.
Så det är snarare "NAS-företagen" som får hänga med i svängarna och inte förlita sig på ful-lösningar.

Syftade mer på att de tog bort sambastödet, vilket inte gör det helt lätt att backupa till mitt NAS som är kopplat till min Windowsburk.

Ursprungligen av zappee:

Syftade mer på att de tog bort sambastödet, vilket inte gör det helt lätt att backupa till mitt NAS som är kopplat till min Windowsburk.

Vilket samba-stöd. Officiellt har det aldrig funnits något (ja jag vet du menar show unsupported devices).

Ja då vet jag inte varför det inte fungerar för dig. Kanske måste disken vara tom först? Formaterad på ett visst sätt? Något är det, för jag har då använt funktionen länge och flera gånger utan konstigheter.

Vad gäller skivavbilder så är det ett bra format (speciellt om det är en "gles skivavbild") om man ska skriva över nätverk vilket kan vara mera utsatt för avbrott än mot en direktkopplad hårddisk. Så har jag förstått det i alla fall.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-06 09:48

Funktioner man skulle vilja ha:
• Presets så man kan snabbt ändra hela Time Machine konfigs.
• Kunna välja bort filer efter filtyp och storlek.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-06 14:13
Ursprungligen av acke:

Funktioner man skulle vilja ha:
• Presets så man kan snabbt ändra hela Time Machine konfigs.
• Kunna välja bort filer efter filtyp och storlek.

Jag är ganska glad att detta inte finns eftersom det skulle inbjuda klåfingriga personer (tänker inte på dig) till att "optimera" backuperna vilket troligtvis skulle resultera i att systemet inte kunde gå att återställa korrekt och smärtfritt.

Vad skulle man vinna på dessa inställningar? Egentligen? Diskutrymme? En GB disk kostar mindre än en krona. Prestanda? Du ska kunna arbeta som vanligt medan backup tas och kan du inte det är det något annat som är fel.

Kör ni fortfarande 100 mbps i LAN/ethernet-sladd? Det är ju gigabit som gäller sedan måga år. Jag har (i verkligheten) 7-800 mbps mellan alla burkar hemma (utom iPhonen som ju är på WiFi förstås). Så har det varit i...måste vara snart 4-5 år.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-03-06 14:16
Ursprungligen av Zimmerman:

Kör ni fortfarande 100 mbps i LAN/ethernet-sladd? Det är ju gigabit som gäller sedan måga år. Jag har (i verkligheten) 7-800 mbps mellan alla burkar hemma (utom iPhonen som ju är på WiFi förstås). Så har det varit i...måste vara snart 4-5 år.

Kan inte jag få din autograf Zimmerman så kan jag sälja den på ebay och tjäna en hacka?! ...

  • Medlem
  • 2012-03-09 20:39

Det kallas 'eat your own dog food' - eftersom Apple inte själva använder TM för backup internt så tror jag inte att det är en seriös backup. Det är och kommer att förbli en konsumentbackup-lösning.

  • Medlem
  • Fränninge, Skåne
  • 2012-03-17 08:36
Ursprungligen av ville:

Det kallas 'eat your own dog food' - eftersom Apple inte själva använder TM för backup internt så tror jag inte att det är en seriös backup. Det är och kommer att förbli en konsumentbackup-lösning.

Känns ju som att det är rätt så självklart att det är en "konsumentlösning", men en ack så elegant lösning för konsumenten, plugga i en disk, aktivera TM och låt det rulla.

Företag har ju helt andra lösningar, ofta med backup-servers och bandrobotar om vi snackar lite företag av rang

Bevaka tråden