Excel: Sätta procenttal automatiskt i en cell beroende på värde i en annan?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en prislista i Excel som jag vill utöka till ett beställningsunderlag. Vi har stafflingar i våra priser så man får olika rabatt beroende på antal.
Jag vill för detta ha en kolumn med listpris, en med antal, en med nettopris och en med summan för raden. Kruxet för mig är att få till rätt rabatt för antalet ifråga. Jag tittade lite på funktionen OM, men där ser det ut som att man kan välja mellan endast 2 olika värden beroende på villkoret. Vi har i många fall 4-5 olika rabatter beroende på antal.

Nested IF's ?

if(a1=1;1;if(a1=2;2;if(a1=3;3;4)))

typ , med friskrivning för syntax

Du kan antingen nästla flera OM-satser eller använda dig av lite mer sofistikerade metoder förslagsvis en kombination av formlerna INDEX och PASSA.

Om du t.ex. ger rabatterna 0%, 10%, 20% & 30% för respektive beställning av 0-9, 10-49, 50-99 & >100 stycken enheter så ser formeln ut så här:

=INDEX({0;10;20;30};PASSA(A2;{0;10;50;100};1))

Formeln returnerar en siffra (0, 10 , 20, 30) beronde i vilket intervall antalet ligger. Referensen A2 är till kolumnen för Antal.

Istället för att ge matriserna i klartext i formeln kan du använda referenser till ett cellområde vilket underlättar om du vill göra en generell justering av rabattgränserna. Då slipper du uppdatera formlerna. T.ex.

=INDEX(A1:A4;PASSA(A9;B1:B4;1))

Snyggast är att ge dessa cellområden ett namn

=INDEX(discounts;PASSA(A9;lower_limits;1))

Ursprungligen av M. Sundbom:

Du kan antingen nästla flera OM-satser eller använda dig av lite mer sofistikerade metoder förslagsvis en kombination av formlerna INDEX och PASSA.

Om du t.ex. ger rabatterna 0%, 10%, 20% & 30% för respektive beställning av 0-9, 10-49, 50-99 & >100 stycken enheter så ser formeln ut så här:

=INDEX({0;10;20;30};PASSA(A2;{0;10;50;100};1))

Formeln returnerar en siffra (0, 10 , 20, 30) beronde i vilket intervall antalet ligger. Referensen A2 är till kolumnen för Antal.

Istället för att ge matriserna i klartext i formeln kan du använda referenser till ett cellområde vilket underlättar om du vill göra en generell justering av rabattgränserna. Då slipper du uppdatera formlerna. T.ex.

=INDEX(A1:A4;PASSA(A9;B1:B4;1))

Snyggast är att ge dessa cellområden ett namn

=INDEX(discounts;PASSA(A9;lower_limits;1))

Låter lovande. Ska snarast testa.

Uppdatering: Körde den här och det funkade jättebra. =INDEX({0;10;20;30};PASSA(A2;{0;10;50;100};1))

Stort tack!

Senast redigerat 2012-02-28 17:58
1
Bevaka tråden