Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skillnad på äldre och nyare Airport Extreme

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tjenare!

undrar bara vad/om det är någon skillnad på äldre och nyare Airport Extreme?

kan nämligen få tag på en Airport ex...V3 2009 för ett bra pris och undrar om jag ska köpa den eller satsa på en ny?

funderar även på time capsule. Samma fråga, vad är skillnaden på de äldre o nyare?

tack för svaren

Oskar

Får du bra pris på Airport Extremen, slå till! Jag har en av fjärde generationen och är toknöjd (min kostade ca 1700 ny).
Enda skillnaden jag kan komma på är att vissa hade "draft-n" standard och andra 802.11n standard. Skillnad? Ingen, förmodligen.

Time Capsule har i omgångar varit behäftade med värmeproblem, antagligen eftersom de har dålig ventilation för en hårddisk. Jag köpte en med defekt disk och stoppade i en 2,5" som är lite svalare än en 3,5".
Jag vet inte exakt vari skillnaden mellan de olika versionerna ligger, men det är nog snarare som så att hårdvaran uppdateras i de naturliga produktcyklarna. Det är säkert annorlunda revisioner av hårdvaran som det handlar om, annars skulle de inte komma nya firmwareversioner för dem (samma grundtanke alltså).

Värt att tänka på i alla begagnatköp är garantier. Är det extremt viktigt att grejerna funkar - köp en med garanti som du kan åberopa ifall något händer. Om inte - köp, men var beredd på att du kan få en enhet som bara håller ett tag.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-02-28 08:21

Wikipedia har en bra sammanställning. Provat på att googla?

Tack för svaret, låter väldigt lovande.

Har läst att de uppdaterade antennen i version 4.

Är det någon som har erfarenhet av hur mycket skillnad det blev med den nya antennen?
Hur mycket räckvidden ökade och om nätverket blev snabbare etc.

Samma sak gäller för Time Capsule och där ska de gå betydligt snabbare när man skickar saker till och från hårddisken.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-02-29 15:47

Hur mycket den ökade har jag inte mätt. Men jag får starkare signal vilket ger mej något högre överföringshastighet. Men hur mycket beror på väldigt många faktorer, radiovågsutbredning är inte så enkelt

Haha, ne tyvärr så är det väll så. Apple påstår att det ska bli en prestandaboost på 50% vilket får de äldre modellerna att låta mindre attraktiva.

1
Bevaka tråden