Min excel-fil svällde just enormt efter att jag la in lite LETARAD (VLOOKUP)

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en prislista med ca 200 rader totalt och 6 kolumner med listpris, rabatt, nettopris, samt nettopris och listpris i €.
Filen innehåller lite enkla formler så att man kan fylla i rätt rabatt beroende på volym och avtal, samt att man kan se aktuellt list- och nettopris i € om man fyller i rätt växelkurs i i för ändamålet avsedd cell.
Denna fil är på 58 kB.

Nu ville jag länka ihop lite så att man kan få uppdaterat den prislista vi skickar ut till kunder per automatik mot en excel-fil som kan genereras av vårt administrationssystem, Visma. Så jag exporterade en prislista ur Visma, och sedan gick jag in min externa prislista och lade in en funktion, LETARAD som snokar reda på artikelnumret i Visma-filen och hämtar rätt pris till prislistan.
Denna manöver görs på ca 160 celler. När jag sen sparade om min lilla prislista hade filstorleken ökat från 58 kB till 5,5 MB. Kan detta verkligen stämma? Jag har inte gjort något annat än att ändra från absoluta siffervärden till exempelvis det här =LETARAD(A29;[Source2012.xls]Blad1!$B:$E;4;FALSKT) på 160 celler. Inga tunga bilder eller något. Inga bilder alls, vid närmare eftertanke.
Filen som Visma genererar är på totalt 334 kB så det kan ju knappt hänga ihop med att den gömmer sig bakom kulisserna eller så.

Provade just att göra en ny lite enkel fil på några få kB. Så länkade jag värdet på en cell ett pris i samma Visma-fil som den andra prislista och vips svällde den också till 5,5 MB.

Senast redigerat 2012-02-27 15:11

Prova att kryssa ur rutan "Spara värden för fjärrlänkar" under Alternativ/Beräkning.

Ursprungligen av M. Sundbom:

Prova att kryssa ur rutan "Spara värden för fjärrlänkar" under Alternativ/Beräkning.

Hur funkar det då om jag mailar filen till någon? Kommer vederbörande att se priserna?

Svarar mig själv efter att ha testat. Filen fungerar utmärkt och den krympte till 33 kB.

Stort tack!

1
Bevaka tråden