Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Världens snabbaste mobil (20120226)

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Expressen skriver om den nu lanserade telefonen, Huawei Ascend D, fyrkärnigt fartmonster.
-Men jag vet inte vad man ska göra med det, prata fyra gånger snabbare?, säger Expressens teknikexpert Fredrik Granlund.
Underbar kommentar från en teknikexpert. Själv tycker jag att det räcker med en kärna, och 640K minne

Hursomhelst, här stod det. LG kommer visst med en liknande, och jag antar att det inte dröjer alltför länge förrän min iPhone har något liknande, fast lite bättre.

Frågan är ju hur batteritiden är på en sådan...

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-02-26 23:31
Ursprungligen av Capeman:

Frågan är ju hur batteritiden är på en sådan...

Behöver du fråga?

  • Medlem
  • International user
  • 2012-02-26 23:49
Ursprungligen av akerstrom:

Expressen skriver om den nu lanserade telefonen, Huawei Ascend D, fyrkärnigt fartmonster.
-Men jag vet inte vad man ska göra med det, prata fyra gånger snabbare?, säger Expressens teknikexpert Fredrik Granlund.
Underbar kommentar från en teknikexpert. Själv tycker jag att det räcker med en kärna, och 640K minne

Hursomhelst, här stod det. LG kommer visst med en liknande, och jag antar att det inte dröjer alltför länge förrän min iPhone har något liknande, fast lite bättre.

Antar att du var ironisk där, men jag undrar samma sak?

Vad ska jag göra med dual och quadcore i min mobil?
Man har ju knappt quadcore i datorn...

Ursprungligen av zappee:

Antar att du var ironisk där, men jag undrar samma sak?

Vad ska jag göra med dual och quadcore i min mobil?
Man har ju knappt quadcore i datorn...

I dagsläget känns quadcore i en mobil overkill. Men jag ser ju en framtid då man kommer kunna blåsa upp en film direkt till hemmabiosystemet med en HDMI-kabel från mobilen eller sådär, då lär det behövas processor

Ursprungligen av PeeMaN:

I dagsläget känns quadcore i en mobil overkill. Men jag ser ju en framtid då man kommer kunna blåsa upp en film direkt till hemmabiosystemet med en HDMI-kabel från mobilen eller sådär, då lär det behövas processor

Varför ska man blåsa upp den?

Skämt å sido, en aspekt av Iphone är att den också öppnade upp telefonerna för MHz och CPU racet. Innan Iphone har jag inget minne av att det bråkades om CPU prestanda på telefoner.

Fast, egentligen så är det bara indirekt. Det är inte Iphone som öppnade upp, det är Androidtillverkarna som måste kunna differentiera sig mot andra Androidtelefoner och därför slår på stora trumman för CPU prestanda

Ursprungligen av BlackSmp:

Skämt å sido, en aspekt av Iphone är att den också öppnade upp telefonerna för MHz och CPU racet. Innan Iphone har jag inget minne av att det bråkades om CPU prestanda på telefoner.

Fast, egentligen så är det bara indirekt. Det är inte Iphone som öppnade upp, det är Androidtillverkarna som måste kunna differentiera sig mot andra Androidtelefoner och därför slår på stora trumman för CPU prestanda

Precis. Apple driver inte det racet på något annat sätt än att de envisas med att marknadsföra vad man kan göra med produkten, i stället för MHz-tal. En del andra konkurrenter verkar inte ha den möjligheten utan försöker sticka ut genom att göra tvärtom, vilket resulterat i en del katastrofal marknadsföring såsom Toshibas "your wife will love the dual-core NVidia Tegra chipset" (ur tv-reklamen för någon sedan länge glömd iPad-utmanare).

Fast det är värt att poängtera att Apple inte är ensamma om att inte prata råa prestanda, eller ens redovisa vad det sitter för processorer inuti, t.ex. verkar ju Nokia vara inne på samma spår. Är väl som sagt en fråga om differentiering inom Android-segmentet, och där kan man ju förstå att de inte håller fram användarupplevelsen som något säljargument.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-02-27 07:39
Ursprungligen av PeeMaN:

I dagsläget känns quadcore i en mobil overkill. Men jag ser ju en framtid då man kommer kunna blåsa upp en film direkt till hemmabiosystemet med en HDMI-kabel från mobilen eller sådär, då lär det behövas processor

Känns vettigare att satsa på GPUn i så fall.

Ursprungligen av zappee:

Känns vettigare att satsa på GPUn i så fall.

Det har du iofs väldigt rätti

Även nya HTC One X är fyrkärnig.

HTC One X hands-on at MWC 2012 (video) -- Engadget

Ursprungligen av akerstrom:

Expressen skriver om den nu lanserade telefonen, Huawei Ascend D, fyrkärnigt fartmonster.
-Men jag vet inte vad man ska göra med det, prata fyra gånger snabbare?, säger Expressens teknikexpert Fredrik Granlund.
Underbar kommentar från en teknikexpert. Själv tycker jag att det räcker med en kärna, och 640K minne

Hursomhelst, här stod det. LG kommer visst med en liknande, och jag antar att det inte dröjer alltför länge förrän min iPhone har något liknande, fast lite bättre.

Vi kan ju gissa vad kommentarsfälten hade fyllts med om Expressen hade tillåtit kommentarer:) Det hade öppnat upp för ett riktigt kommentarsslagsmål om Android vs IOS:)

Nu är inte jag någon expert på processorer för mobila enheter och vet inget kring just den här processorn. Men det kan väll rent teoretiskt tänkas att en fyrkärning processor faktiskt skulle kunna vara mer energisprande om man kan dra nytta av de fyra kärnorna osv.

Ursprungligen av Chaosstar:

Nu är inte jag någon expert på processorer för mobila enheter och vet inget kring just den här processorn. Men det kan väll rent teoretiskt tänkas att en fyrkärning processor faktiskt skulle kunna vara mer energisprande om man kan dra nytta av de fyra kärnorna osv.

Visst är det så, precis som att nya 4-kärniga (Core i*) Sandy Bridge-processorer drar mindre än en gammal 2-kärnig Core 2 Duo.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-02-27 11:10
Ursprungligen av Chaosstar:

Nu är inte jag någon expert på processorer för mobila enheter och vet inget kring just den här processorn. Men det kan väll rent teoretiskt tänkas att en fyrkärning processor faktiskt skulle kunna vara mer energisprande om man kan dra nytta av de fyra kärnorna osv.

Teori och praktik går inte hand i hand.
Din teori betyder att en V8 drar mindre bensin än en V4.

Ursprungligen av lappen71:

Teori och praktik går inte hand i hand.
Din teori betyder att en V8 drar mindre bensin än en V4.

Nej det liknelsen är helt fel.

Ursprungligen av lappen71:

Din teori betyder att en V8 drar mindre bensin än en V4.

Ja, om den har möjlighet att stänga av vissa av cylindrarna när de inte behövs, så kan den mycket väl dra mindre bensin.

Har man en fyrkärning processor, så kan programmen och operativsystemet använda dem efter behov. Bara 1 eller 2 när det inte behövs så mycket prestanda. Alla 4 för tyngre arbete.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ja, om den har möjlighet att stänga av vissa av cylindrarna när de inte behövs, så kan den mycket väl dra mindre bensin.

Har man en fyrkärning processor, så kan programmen och operativsystemet använda dem efter behov. Bara 1 eller 2 när det inte behövs så mycket prestanda. Alla 4 för tyngre arbete.

Så jobbar väl Quad Core Sandy Brigde och kommande Ivy Bridge redan nu?

Ursprungligen av The Real Viking:

Så jobbar väl Quad Core Sandy Brigde och kommande Ivy Bridge redan nu?

Ja, självklart. Jag ville bara påpeka för lappen71 att hans bilmotor-liknelse inte stämde så bra.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ja, om den har möjlighet att stänga av vissa av cylindrarna när de inte behövs, så kan den mycket väl dra mindre bensin.

Har man en fyrkärning processor, så kan programmen och operativsystemet använda dem efter behov. Bara 1 eller 2 när det inte behövs så mycket prestanda. Alla 4 för tyngre arbete.

Du menar som en Bentley Continental GT V8?

2012 Bentley Continental GT V8 First Drive ? Review of Bentley?s New V8 Engine ? RoadandTrack.com

Jag läste om en fem-kärning CPU där den "femte" kärnan var en klenare variant som gjorde bakgrundsberäkningar när tex telefonen inte användes, det för att spara ström. Har inte hittat någon mer info om denna men det verkar intressant.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2012-02-28 15:51

Eller som i S-klasse från 99, eller VW, eller... det där är en vanlig teknik i bilar med mängder av cylindrar. Tyvärr är inte effekten som fantastisk som man skulle kunna tro. De cylindrar som inte jobbar med, jobbar mot och därmed går en stor del av vinsten förlorad...

Ursprungligen av bollman:

Eller som i S-klasse från 99, eller VW, eller... det där är en vanlig teknik i bilar med mängder av cylindrar. Tyvärr är inte effekten som fantastisk som man skulle kunna tro. De cylindrar som inte jobbar med, jobbar mot och därmed går en stor del av vinsten förlorad...

Precis.
CPU har inga rörliga delar och därmed inte heller någon friktion, så effekten är mycket mer märkbar i positiv mening än bilmotorn.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2012-03-01 11:52

Det var därför SAAB satte Turbo på små motorer. Kraften finns när man behöver den, men den begränsar bara avgasflödet mycket marginellt när den inte används och då uppför sig motorn som en liten 4-cylindrig motor och vips har man en bränslesnål bil med massor av hk när det behövs.
Alltså, bra att ha flera kärnor som kan slås på och av dynamiskt allteftersom det behövs. Fast å andra sidan är ju inte det heller så värst nytt, vi har ju hela Intel SpeedStep-teknologin som funnits i många år...

  • Medlem
  • 2012-03-06 17:08

Hm, minns ingen när 3GS kom, hur snablarns snabb den var jämfört med 3G? Nu är den så slö att jag snart kastar den.

Ursprungligen av Baron:

Hm, minns ingen när 3GS kom, hur snablarns snabb den var jämfört med 3G? Nu är den så slö att jag snart kastar den.

Jodå, jag har en extra på jobbet och den är inte kul att ha parallellt med 4S.

1
Bevaka tråden