Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Exportera beskurna bilder från InDesign alt Acrobat

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Jag har en katalog som jag gjort i InDesign CS5.5 och nu ska bilderna från katalogen användas på en website.
Problemet är att alla bilder är beskurna och/eller roterade i InDesign och jag vill ha samma resultat på siten.
Finns det något sätt att få ut bilderna så som de är beskurna/roterade?

  • Medlem
  • 2012-02-23 09:09

Du skulle kunna gå omvägen via Acrobat.
Exportera till pdf från InDesign. Och sedan exportera alla bilder från Acrobat

Ursprungligen av poul:

Du skulle kunna gå omvägen via Acrobat.
Exportera till pdf från InDesign. Och sedan exportera alla bilder från Acrobat

Det fungerar men jag får problem med filnamen. Acrobat döper filerna "indesigndokumentets_namn_Page_1_Image_0001" osv. Jag behöver ha kvar filnamen då det gäller ca 1000 bilder.

  • Medlem
  • 2012-02-23 19:48

Attans då!

Då får någon med mer scriptkunskaper hitta lösningen.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2012-02-23 20:46

Jag har för mig att folket på Binuscan en gång hade något program som kunde lyfta ur bilder layoutprogram för automatisk beskärning/storleksanpassning/rotering/whatever. Kanske var det bara för QuarkXpress och har somnat in, kanske har de jobbat vidare på tekniken och har kommit fram till en lösning som passar ill_chrill, vad vet jag.

Markera den bild du vill få ut och välj exportera markerat objekt. Har du stora mängder objekt kan det scriptas.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Markera den bild du vill få ut och välj exportera markerat objekt. Har du stora mängder objekt kan det scriptas.

Hittar inte. Är det i InDesign?

Arkiv, Exportera, välj format (jpeg), från markering.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Arkiv, Exportera, välj format (jpeg), från markering.

Aha! Tack! men...
tyvärr får man inte med bildens filnamn, den döper efter dokumentet.

Just den frågan har diskuterats i en tidigare tråd och kontentan var att det inte gick att få fram filnamnet motsvarande det som länken till indd.
http://www.99.se/grafisk-produktion/263375-brattom-bild-hette-i-ind-efter-pdf-export.html
/m

Ursprungligen av martinator:

Just den frågan har diskuterats i en tidigare tråd och kontentan var att det inte gick att få fram filnamnet motsvarande det som länken till indd.
http://www.99.se/grafisk-produktion/263375-brattom-bild-hette-i-ind-efter-pdf-export.html
/m

Sökte visst utan att finna, fast det var ju bara halva problemet i den tråden ändå.

I tråden du länkar till snackas det om metadata, tänker att om man kan:
1. Med något script och Photoshop skriva in filnamnet i metadatan på bilderna.
2. Exportera till PDF med max kvalitet osv
3. Spara ut alla bilder från PDFen
4. Ett annat script som döper om bildena från metadatan (som tydligen följer med in i PDFen)

Med risk för att helt skamlöst utnyttja läget, men vore det inte ett bra tillfälle att anlita en konsult?

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Med risk för att helt skamlöst utnyttja läget, men vore det inte ett bra tillfälle att anlita en konsult?

Nu när jag är det på spåret

Ska testa lite men det är skönt o veta att det finns en livlina

1
Bevaka tråden