Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iTunes Store bara för iTunes 10?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag har nyss råkat ut för en grafikkortskrasch i min MBP (från nov 2007) och har därför varit tvungen att återgå till min 11 år gamla iMac. Den senaste versionen av iTunes som min dator klarar av är 8.2 men då verkar inte jag kunna få tillgång till iTunes Store? Är det så att man måste ha 10an eller är det bara något jag missat?

Hälsningar från en som är tvungen att låtsas att det är 2001...

På en Macbook pro från november 2007 borde du ha Leopard, så iTunes 10 ska funka.

Annars finns ju till och med en version av iTunes 8 för G3-användare, så storen ska gå att komma åt ändå.

Problemet är väl att TS inte längre har tillgång till sin MBP...

Ursprungligen av Capeman:

Problemet är väl att TS inte längre har tillgång till sin MBP...

Okej, läste fel.

Efter ännu lite mer letande efter svar verkar det vara ganska tydligt att iTunes 8 inte fungerar med iTunes Store. Den äldsta varianten som det fungerar på är 9an. Och den versionen fungerar inte på den G3a som jag är tvungen att dras med. Elände.

Jag får helt enkelt bli riktigt old-school och hålla mig till radion i iTunes. Inte ens Spotify fungerar på den här gamla burken.

Och Leopard fungerar inte för att det är vilken modell? Du kan ju hitta en beg. skiva med licens för under hundringen. Jag har kört Leopard på de flesta Mac'ar från 2001, t ex Beige G3. Din är ju knappast sämre än den.

Enligt min erfarenhet så är Leopard piggare än tidigare OS X om du maxar minnet. 1GB får du väl in i iMacen? Jag har gamla 168-pin PC100 SDRAM liggande någonstans.

Senast redigerat 2012-02-21 13:16

På ett sidospår om du nu verkligen inte har någon annan möjlighet än din iMac, så är TenfourFox den mest moderna webbläsare du kan köra på en gammal iMac. Kräver bara OS X 10.4.11 (Tiger).

TenFourFox är Firefox men kompilerat för din specifika processor. Jag skulle antagligen nöja mig med 4.03 (samma grundkod som Firefox 4): TenFourFoxG3-4.0.3.app.zip - tenfourfox - TenFourFox G3 build 4.0.3 - Mozilla for Power Macintosh - Google Project Hosting
men även 10.02 finns (minst 512mb minne behöver den): TenFourFoxG3-10.0.2.app.zip - tenfourfox - TenFourFox G3 build 10.0.2 security and feature update - Mozilla for Power Macintosh - Google Project Hosting

Jag kör en iMac G3 500Mhz, 640Mb RAM, 20Gb HD och Mac OS X 10.4.11. Enligt specifikationerna (har jag för mig sist jag kollade) är det den senaste uppdateringen som fungerar med en G3a. Sen har jag också för mig att Tiger är det sista OSet som funkar med Classic. Jag har nämligen mycket svårt för att skiljas från ljudprogrammet SoundEdit.

Annars tänkte jag bara köra den här tills jag har samlat ihop tillräckligt med pengar för att köpa en MBP (plus har gått igenom min sorgefas för den som gick sönder). Därför har jag ingen större lust att lägga några pengar på iMacen. Men om jag skulle vilja våga mig på att testa Leopard eller Snow Leopard har jag installationsskivorna.
Tack för tipset om alternativ webbläsare! Måste erkänna att Safari är riktigt himla segt.

Men rent generellt är jag lite irriterad över att Apple begränsar möjligheterna till att använda iTunes Store på det här viset. De borde ju vilja gynna möjligheterna att köpa musik via dem. Även om det fortfarande fungerar via min iPhone vill jag gärna ha en backup vilket nu inte funkar utan en kompatibel dator.

1
Bevaka tråden