Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Erstätter Time Capsule modemet/sändaren från Tele2?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-02-19 16:56

Hej
Jag har modem och trådlös router från Tele 2. Jag har telefon och internet samlat i det.
Om jag köper en Time Capsule... kan jag då ta bort routern eller måste den fortfarande finnas kvar och koppla Time Capsulen till den? och om jag kan ta bort den... hur kopplar jag då telefon-prylen?

tack

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-02-19 16:59
Ursprungligen av martenj:

Hej
Jag har modem och trådlös router från Tele 2. Jag har telefon och internet samlat i det.
Om jag köper en Time Capsule... kan jag då ta bort routern eller måste den fortfarande finnas kvar och koppla Time Capsulen till den? och om jag kan ta bort den... hur kopplar jag då telefon-prylen?

tack

Det går inte att koppla telefonen till TC. Jag tror inte heller att det går att få internet utan Tele 2 modemet, du får koppla TC till modemet. Så funkar det med t.ex ComHem också. Hade du haft fiber rakt in i väggen hade du kunnat koppla din TC direkt till det (internet men inte telefonen).

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2012-02-19 21:08
Ursprungligen av martenj:

Hej
Jag har modem och trådlös router från Tele 2. Jag har telefon och internet samlat i det.
Om jag köper en Time Capsule... kan jag då ta bort routern eller måste den fortfarande finnas kvar och koppla Time Capsulen till den? och om jag kan ta bort den... hur kopplar jag då telefon-prylen?

tack

Jag gjorde detta häromdagen, fast tvärt om. Jag har en Airport Extreme som håller igång husets nätverk. Tog ett abonnemang hos tele2 på internet och ip-telefon och fick hem router att koppla in. Den måste tydligen sitta först vid uttaget men när jag kopplade in den och hängde på min AE funkade inte mitt gamla nätverk. Det går säkert att gå in och ändra IP adresser och liknade men jag köpte en switch och pluggade in tele2 routern och AEn så nu rullar det på med både telefon och internet.

Sätt AE'n till att enbart utöka det befintliga nätverket (vilket betyder att ditt modem från Tele2 tar hand om IP-nummer mm) så skall det nog funka.

Man gör på samma sätt med TimeCapsule, en kabel från Tele2's kabelmodem till TC.
En kabel från Tele2's modem till Telefonen.

tele2's modem skall du se som ett "filter" som håller isär TV/Telefoni/IP

1
Bevaka tråden