Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nedräkningen mot 25 miljarder nedladdningar i App Store har börjat

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Allt gånger 25 miljarder blir pengar även om man bara får behålla 30%

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2012-02-19 13:39

Man skall alltså ladda ner den 25:e miljardens genom ett appköp, eller fylla i ett formulär utan att ladda ner eller köpa något?
Och 25 vinstchanser?

Bara +600miljoner appar kvar, fredagen den 2:e mars kanske? Men det lär peaka i slutet, tror mer på den 28/29:e personligen.

67000kr i är i mina ögon en fjuttig vinst i satt i perspektiv...

(25000000000-24391000000)/(33000*60*24)≈12,8dagar

Inte undra på att dom närmar sig 25 miljarder nerladdningar när man ser vad som just nu ligger på 5 plats. Man undrar ju lite om Apple lagt ut granskningen av apparna till Tomtebodaskolan. Tror knappast Nintendo sålt rättigheterna. Hur sedan appen kan klättra till 5 plats på 2 - 3 dagar gör en ju ännu mer förbryllad något står inte rätt till på iTuneStore.

Länk:
App Store - Pokemon Yellow

Hehe, vad skall man med ett presentkort för $10.000:- i appstore till...snacka om snikpris.

  • Medlem
  • 2012-02-20 10:45

Gäller det både Appstore, Mac Appstore och iTunesstore?

Ursprungligen av Spata:

Gäller det både Appstore, Mac Appstore och iTunesstore?

Så här står det i reglerna under punkt 7:

"...redeemable in the iTunes Store, App Store, iBook Store, as available in the country in which the winner is located"

Apple - iTunes - 25 Billion Apps Countdown Promotion - Rules

Det är inte kosntigt att de har 100 milijarder dollar i kassan.... Skitpriser och inga aktieutdelningar är Apples inrikning, men 10 000 i presentkort är ett hån. Skulle vart 100 000 dollares, ha ha!!
Sedan att de gör bra produkter är en annan sak. Funderar just nu på att köpa min första Mac dator. Haft Iphone i flera år och supernöjd såklart

Ursprungligen av Fredrik111:

Det är inte kosntigt att de har 100 milijarder dollar i kassan.... Skitpriser och inga aktieutdelningar är Apples inrikning, men 10 000 i presentkort är ett hån. Skulle vart 100 000 dollares, ha ha!!
Sedan att de gör bra produkter är en annan sak. Funderar just nu på att köpa min första Mac dator. Haft Iphone i flera år och supernöjd såklart

Det kan ju finnas skäl till att de inte tar i för mycket. Tänk om vinnaren befinner sig i ett land där man har vinstskatt. Ska man då plötsligt punga ut med i storleksordningen 30% skatt på värdet på vinsten med egna pengar? Jag tror inte man kan betala skattemyndigheterna i något land med gratisappar.
Tänk om du får ett presentkort på 100 000 $ och skattmasen kommer och vill ha 30 000 $ av dig? Så gärna! Vad säger ni om att jag betalar i 30 000 nerladdningar av Angry Birds till alla era anställda?

Ursprungligen av Fredrik111:

Det är inte kosntigt att de har 100 milijarder dollar i kassan.... Skitpriser och inga aktieutdelningar är Apples inrikning...

[...]

Sedan att de gör bra produkter är en annan sak.

Ja, eller så beror deras stora kassa just på att de tillverkar bra produkter som folk gillar att använda samt har en effektiv logistik och affärsverksamhet kring detta.

Ärligt talat, snacket om att Apple har höga priser börjar bli lite tröttsamt då det i många fall inte ens stämmer. Under de senaste 10 år har Apple på många av sina produkter haft aggressiv prissättning för sitt segment*, ända sedan iBook och iPod kom. Ta iPad, de flesta var inställda på 999 dollar och så släpptes den för 499 dollar och övriga konkurrenter har haft svårt att erbjuda motsvarande produkt till samma pris, och de som gör det har svårt att gå med vinst.

* = hint: det är inte lågprissegmentet.

(Vad gäller aktieutdelning, det vore förstås trevlig för aktieägarna, men det är knappast något som spelar roll för kunderna eller produkterna. Och med tanke på att aktiekursen ligger på 500 dollar nu så kan man anta att aktieköpare ändå lockas av Apples aktier.)

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2012-02-21 10:38

Jag tycker inte $10'000 är så snålt. Jag kan ladda ner många låtar och program för 66'500 kr.

Vinnaren är presentad, tyckte inte det var värt en egen artikel: Apple names the App Store 25 billionth download winner

Noterar att de nämner siffran 315 miljoner iPhone, iPad och iPod Touch. Är detta totalt antal sålda eller beräknat antal som är i användning. Om totalt antal sålda kan man nog räkna bort ca 50% som ligger på olika skrothögar etc.

Ursprungligen av pmarriott:

Noterar att de nämner siffran 315 miljoner iPhone, iPad och iPod Touch. Är detta totalt antal sålda eller beräknat antal som är i användning. Om totalt antal sålda kan man nog räkna bort ca 50% som ligger på olika skrothögar etc.

Jag såg siffran jag med, vet inte om det är sålda eller aktiva. Men jag antar att det är samma sätt som de mätt tidigare (dvs när det var 100 miljoner, 200 miljoner osv) och det är en imponerande siffra. Apple formulerar det såhär (min markering):

Citat:

Apple® today announced that more than 25 billion apps have been downloaded from its revolutionary App Store™ by the users of the more than 315 million iPhone®, iPad® and iPod touch® devices worldwide.

Apple får det onekligen att låta som att det är 315 miljoner som används, men jag tror ändå att det lika gärna kan vara antalet sålda enheter.

Fast jag tror inte alls så många som 50 procent ligger på skrothögen som du är inne på. Man ska komma ihåg att försäljningen inte har varit konstant utan accelererande. Med andra ord, även om alla iPhone 1st gen ligger på skrothögen utgör de bara en liten andel av alla sålda enheter. Jag skulle tro att det mesta av det som sålts under 2010 och 2011 fortfarande används.

Ursprungligen av Adrian B:

Fast jag tror inte alls så många som 50 procent ligger på skrothögen som du är inne på. Man ska komma ihåg att försäljningen inte har varit konstant utan accelererande. Med andra ord, även om alla iPhone 1st gen ligger på skrothögen utgör de bara en liten andel av alla sålda enheter. Jag skulle tro att det mesta av det som sålts under 2010 och 2011 fortfarande används.

Jag har personligen köpt 4 iphones, varav 2 är skrot. En ramlade i diskhon och en föll av motorcykeln i 200 km/h.

Ursprungligen av pmarriott:

Jag har personligen köpt 4 iphones, varav 2 är skrot. En ramlade i diskhon och en föll av motorcykeln i 200 km/h.

Jamen dåså, då baserar vi Apples världsstatistik på dig

Ursprungligen av Adrian B:

Jamen dåså, då baserar vi Apples världsstatistik på dig

Exakt dit ville jag komma. Ingen sätter normen bättre än jag.

Jag noterar att vi på företaget, som har Telenor, kan logga in och administrera våra abonnemang. Där kan vi se vilken sorts telefon som använts senast för varje abb vi har. Alltså borde det egentligen vara en smal sak för världens operatörer att presentera statistik för vilka telefoner som används i näten. Så antalet aktiva iPhone och iPad 3G kunde ju enkelt plockas fram.

Lite siffror som understryker min poäng: Under 2011 sålde Apple 156 miljoner iOS-enheter av de totalt 316 miljoner sålda vid årsskiftet enligt Asymco (detta stärker också tron att det bara handlar om antalet sålda enheter). Det är alltså i runda slängar 50 procent av alla iOS-enheter som såldes under förra året enbart.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-03-05 16:47

Det är alltså ett iTunes gift card på $10000? Själv skulle jag föredragit en insättning på mitt bankkonto.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-03-05 16:52
Ursprungligen av joakimo:

Det är alltså ett iTunes gift card på $10000? Själv skulle jag föredragit en insättning på mitt bankkonto.

Samma här, jag vet inte vad jag skulle vilja köpa för $10.000 på Mac App Store eller iTunes Store.
Om det hade inkluderat även Apple Store så hade det varit en annan femma.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-03-05 16:50

Jag har haft fyra iPhonar sedan den släpptes, den första från USA som man fick hacka med andan i halsen.
Ingen har gått sönder.

Jepp, priset är löjeväckande. Trams. Apple har tappat stilen. På dekis. Snikna så det stinker :-D.

Han lär ju ha sin musik och sina apps betalda ett bra tag i alla fall, det är ju inte kattpiss i alla fall

Ursprungligen av panther:

Han lär ju ha sin musik och sina apps betalda ett bra tag i alla fall, det är ju inte kattpiss i alla fall

Exakt! Ärligt talat förstår jag inte varför det är så mycket snack om att priset är snålt, som om det är givet att Apple ska ösa ut pengar när de når en milstolpe i appnedladdning. Att ha 10.000 dollar i kredit på iTunes Store och Mac App Store betyder i praktiken fri nedladdning av appar, musik, filmer, tv-serier osv för en bra tid framöver, vilket jag tycker låter väldigt trevligt.

Visst, jag skulle gärna få en promilles promille av Apples pengahög* insatt på mitt bankkonto och fred på jorden, men det hindrar inte att detta pris ändå är något bra.

* ≈ 700 000 kr

Kom igen, 66 000 tusen i pris, det är väl inget.... I vissa FB tävlingar från betydlig mindre företag så har de nästan samma pris summor... Rätta mig gärna om jag har fel!? Seda att de är "otroligt" medgörliga när det kommer till olika typer av incidenter av din lur eller dator. Kostar ju knappt någonting att reperera en Apple produkt. Sedan att det är mitt favorit märken är en annan sak. Men att de är snåla, det står jag för!

Summan är ok - det är just det att den bara gäller mjukvara som är pinsamt sniket. Här har jordens folk laddat ner 25 miljarder mjukisar och bidragit till att Apple nu är ett av världens största företag med en osannolikt astronomisk kassa...och dom bjussar på...appar och låtar! :-D. Det är som om BMW skulle ha en tävling och priset var tusen liter bensin. Jezez. Apple är ju dessutom ett hårdvaruföretag vars hela biziz bygger på att fler och fler har deras manicker...och dom lägger INTE in dessa manicker i prispotten. Herregud.
700 000 spänn i mjukisar innebär en kostnad på bråkdelen för Apple (som endast betalar vad media- och app-producenterna ska ha - och man kan inte räkna med att all musik och apps som vinnaren får köpa skulle köpas om han inte vann - så förlorade intäkter är marginella). Detta ÄR en sniken - en pinsamt snål grej. Det är i det närmaste gratis för Apple. Det är INGENTING för dom. Dom ger bort ingenting för att vi köpt 25 miljarder mjukisar av dom.

Ursprungligen av Zimmerman:

Det är som om BMW skulle ha en tävling och priset var tusen liter bensin. Jezez.

Och? Jag skulle gärna vinna 1000 liter bensin. Det svider i den personliga ekonomin varje gång jag tankar numera.

Ursprungligen av Zimmerman:

700 000 spänn i mjukisar innebär en kostnad på bråkdelen för Apple...

För det första: Du har en nolla för mycket, det var 10.000 dollar, inte 100.000 dollar.

Så ett pris från Apple måste kännas i deras ekonomi för att det ska vara värt något? Apple skulle kunna ge bort en miljon dollar utan att det ens märktes när dagen var slut. Jag förstår inte logiken där. Priset har fortfarande ett värde för den som får den. Det är givetvis inte samma sak som att få en fet summa insatt på banken men ändå ett värde likafullt.

Det hela verkar så ogint:
Företag: Hej, vi ska fira en grej så vi tänkte ge bort en sak som har ett värde och kan spara en ordentlig summa pengar för den som handlar i vår affär. Kul va?
Kund: Blä, ni är rika så ni måste ge bort mycket mer annars tänker jag bara gnälla och klaga på den här tävlingen.

Men det är ju klart som korvspad! Det är så människor - och företag och alla andra - visar generositet. Om jag ger bort en spänn eller tusen spänn till den fattige så är det skillnad. Det är gåvans jobbighet/kostnad för givaren som avgör dess storhet. Detta är ett fundament inom mänskligt interagerande. Like it or hate it. Hade Gates donerat ett par tusen istället för miljarder så...tja, du fattar galoppen nu.
Det skulle förresten inte svida i börsen för Apple heller om dom gav bort 10 000 $ hårdvara i pris. Så - Apple kan alltså ge hårdvara i pris och samtidigt vara snikna bastarder - det är en win win situation :-D.

Det är en gränsdragning - du tycker som jag men har bara andra gränser - sätter ribban lägre för vad som är sniket och osunt. Hade priset varit apps för 5 $ - vad hade du sagt då? Vi firar 25-miljardersstrecket med att den som spränger gränsen får välja apps för 5 $!!! Tävling!! Kom! Kom! Ni kan välja ett USB-minne med Apple-logga istället om ni vill ha hårdvara! Kom! Tävla! Köp, köp, köp apps och musik - ditt köp kan bli det som spränger gränsen!! KÖP!
Så - du har samma principer - bara annorlunda ribbläggning.

Ursprungligen av Adrian B:

Så ett pris från Apple måste kännas i deras ekonomi för att det ska vara värt något?

1
Bevaka tråden