Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Whisky-tips

Tråden skapades och har fått 284 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Hjo
  • 2012-03-14 22:45

Jag råkade köpa på mig denna:
Royal Salute 21 Year Old - MaltWhiskyDistilleries.com - the online destination for Scotch whisky and distilleries
när jag var på Bangkoks flygplats 1993 eftersom jag hade över en massa bahtsedlar, den kostade då 2595:- baht för en liter, sedan kom jag hem och glömde av den i jordkällaren...undrar om den har dunstat?? skojar bara tror att jag kommer att kolla det snart...:$

  • Medlem
  • Täby
  • 2012-03-15 13:50

Kilchomans rådestillat direkt ur spiritsafen har jag provat... Ca 70% och riktigt gott!
Laphroaigs smakar gammal kofta.

Ursprungligen av kainen:

Kilchomans rådestillat direkt ur spiritsafen har jag provat... Ca 70% och riktigt gott!
Laphroaigs smakar gammal kofta.

?? hörde att Laphroaig 10YO 229 kr 350 ml skulle vara god men jag kanske skall tänka om ?

Ursprungligen av gotfredsen:

?? hörde att Laphroaig 10YO 229 kr 350 ml skulle vara god men jag kanske skall tänka om ?

Det är viss skillnad på rådestillat och något som legat i 10 år och gojsat till sig.

  • Medlem
  • Täby
  • 2012-03-15 20:15
Ursprungligen av gotfredsen:

?? hörde att Laphroaig 10YO 229 kr 350 ml skulle vara god men jag kanske skall tänka om ?

Jag tycker att den 10 åriga är helt ok... det är rådestillatet som inte smakar bra

jaha så ni menar att Laphroaig rådistillat är skit men Laphroaig 10YO är värt att prova

Ursprungligen av gotfredsen:

jaha så ni menar att Laphroaig rådistillat är skit men Laphroaig 10YO är värt att prova

Rådestillat smakar i regel kattpiss och är inte något som är ämnat att dricka. Det är en ren doft-/smakindikator för de som är våldsamt intresserade och insatta. Whiskyns smak påverkas ju av både hur rådestillatet är och hur den lagras. Lagringen står säkert för 90% av smaken. Även den lilla färgen som whisky normalt har är en effekt av lagringen. Mycket kommersiell whisky får sin gyllene färg av sockerkulör. En naturlig whisky är ofta mycket blek i färgen i jämförelse.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-15 20:36
Ursprungligen av gotfredsen:

jaha så ni menar att Laphroaig rådistillat är skit men Laphroaig 10YO är värt att prova

Laphroaig 10 YO är nog den bästa inkörsporten till rökig single malt. Jag föredrar den framför Ardbeg TEN, trots att jag föredrar Ardbeg framför Laphroaig när det gäller de lite tyngre grejerna. Köp!

  • Medlem
  • Täby
  • 2012-03-15 21:32
Ursprungligen av Solid:

Laphroaig 10 YO är nog den bästa inkörsporten till rökig single malt. Jag föredrar den framför Ardbeg TEN, trots att jag föredrar Ardbeg framför Laphroaig när det gäller de lite tyngre grejerna. Köp!

Jag föredrar Ardbeg TEN eller en Lagavulin framför Laphroaig 10 pga att den har en stark jod smak som jag inte gillar.

Nu har jag aldrig haft någon pervers böjelse att smaka på alla fluidium som finns - kattpiss inräknat - men de rådestillat jag "avnjutit" har genomgående påmint om mycket dålig grappa, alternativt riktigt usel moonshine. Att ett rådestillat efter några års kontakt med kärv och vresig ek, kan smaka så gudomligt, är fortfarande för mig en gåta. Lite häxkonst är det allt.

Kan bara hålla med, är inte så förtjust i Laphroaig.

Blev dock sugen på en liten snutt Supernova 2010 igår efter det att denna tråd vaknade till liv så jag gav efter...

  • Medlem
  • Täby
  • 2012-03-16 07:08

Däremot så finns det sjukt god Laphroaig... det finns diverse buteljerare som ger ut single casks Laphroaig som legat på sherryfat... oftast är detta en riktigt lyckad kombination och behöver 8+ år för att smaka helt underbart

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-03-16 07:41

Jag tycker också att både Ardbeg och Lagavulin är bättre alternativ som inkörsport än Laphroaig vad det gäller Islay-whisky. Lagavulin har ju sin sälta, med bakomliggande historia, som ger whiskyprovandet/drickandet en helt ny dimension. Ardbeg känner jag är mer komplex än Laphroaigen och därför även den bättre som en nybörjar-Islay.

Men... Som jag har sagt tidigare... Det är ju ganska individuellt det här med whisky.

Det finns lättare sätt att närma sig rökig whisky än att kasta sig över Ardbeg, Laphroaig eller Lagavulin. Talisker ät i mitt tycke en "enklare väg", särskilt om man kan få fingrarna på en 18 Yrs - i min mening en av de bättre, alla kategorier. Synd bara att den är så sällsynt att den aldrig hittar hit. Håll hårt i den - men kom i håg att njuta den också. I brist på 18 Yrs, duger standardtappning gott.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-03-16 08:08
Ursprungligen av leonardo:

Det finns lättare sätt att närma sig rökig whisky än att kasta sig över Ardbeg, Laphroaig eller Lagavulin. Talisker ät i mitt tycke en "enklare väg", särskilt om man kan få fingrarna på en 18 Yrs - i min mening en av de bättre, alla kategorier. Synd bara att den är så sällsynt att den aldrig hittar hit. Håll hårt i den - men kom i håg att njuta den också. I brist på 18 Yrs, duger standardtappning gott.

Håller med dig helt! Det var därför jag specifikt skrev "Islay-whisky" i mitt inlägg. Det finns ju mycket schysst rökig whisky som inte alls kommer från Islay och ska absolut inte bortses ifrån. Jag kan dessutom ibland uppleva att det är lite löspenis för många att säga att dom bara dricker Islay-whisky. Att det på något sätt skulle vara coolt. Men... Jag är ju bara en gubbgrinig 45-åring så vad vet jag!?

P.N.A. ( Part Nan Angelen - Änglarnas andel ) har återuppstått efter att ha legat i träda sedan V & S lade ner i Falkenberg. Dåvarande Master Blender Folke Andersson har tillsammans med andra eldsjälar lyckats "få loss" varumärket som hans skapade för V & S och planerar att under P.N.A. släppa rariteter till vettiga priser.

Först ut är Glen Scotia 1991 - ett av tre kvarvarande destillerier i Campeltown, som urspr. hade drygt trettio. Den finns på Bolaget i drygt 2.000 flaskor, sedan är det slut. Skynda - fynda - så länge lagret räcker. Inte billig - men väl värt pengarna.

Ursprungligen av leonardo:

P.N.A. ( Part Nan Angelen - Änglarnas andel ) har återuppstått efter att ha legat i träda sedan V & S lade ner i Falkenberg. Dåvarande Master Blender Folke Andersson har tillsammans med andra eldsjälar lyckats "få loss" varumärket som hans skapade för V & S och planerar att under P.N.A. släppa rariteter till vettiga priser.

Först ut är Glen Scotia 1991 - ett av tre kvarvarande destillerier i Campeltown, som urspr. hade drygt trettio. Den finns på Bolaget i drygt 2.000 flaskor, sedan är det slut. Skynda - fynda - så länge lagret räcker. Inte billig - men väl värt pengarna.

du menar denna

Glen Scotia Part Nan Angelen (10128) - Systembolaget.se

1000

spänn

Ursprungligen av leonardo:

P.N.A. ( Part Nan Angelen - Änglarnas andel ) har återuppstått efter att ha legat i träda sedan V & S lade ner i Falkenberg. Dåvarande Master Blender Folke Andersson har tillsammans med andra eldsjälar lyckats "få loss" varumärket som hans skapade för V & S och planerar att under P.N.A. släppa rariteter till vettiga priser.

Först ut är Glen Scotia 1991 - ett av tre kvarvarande destillerier i Campeltown, som urspr. hade drygt trettio. Den finns på Bolaget i drygt 2.000 flaskor, sedan är det slut. Skynda - fynda - så länge lagret räcker. Inte billig - men väl värt pengarna.

Jag har sett flaskan... Kanske skulle ta och komplettera denna

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-16 17:06
Ursprungligen av leonardo:

Det finns lättare sätt att närma sig rökig whisky än att kasta sig över Ardbeg, Laphroaig eller Lagavulin. Talisker ät i mitt tycke en "enklare väg", särskilt om man kan få fingrarna på en 18 Yrs - i min mening en av de bättre, alla kategorier. Synd bara att den är så sällsynt att den aldrig hittar hit. Håll hårt i den - men kom i håg att njuta den också. I brist på 18 Yrs, duger standardtappning gott.

Jag har nog inte druckit något jag skulle kategorisera som rökigt som inte kommit från Islay, men å andra sidan har jag inte druckit så förträffligt mycket whisky i mina dagar.

Vill man starta lite försiktigare än med en flaska från Islay skulle jag rekommendera en av mina favoriter bland vad som nu finns på Systembolaget, Talisker Distillers Edition, värd sina 579 kr utan tvekan! Talisker Distillers Edition (10415) - Systembolaget.se

Islay, H D och Porche verkar ha samma attraktion på "män" med dimunitiva genitalier. Det är betydligt enklare - och billigare - att hålla sig till lättöl, "riskokare" och Toyota.

Allvar - Jag har väldigt svårt för den implicita macho-stämpel som Islay "fått". Visst, jag kan uppskatta smällen i en tokrökare, men bara i små mängder och inte alltför ofta. Det finns annan ö-whisky som är njutbar och inte så fruktansvärt polariserande som Islay:

Isle of Arran - Arran & Machrie Moor ( nyetalerad 1995 )
Isle of Jura - Jura
Isle of Mull - Ledaig ( rökig ) & Tobermory
Isle of Orkney - Highland Park & Scapa
Isle of Skye - Talisker ( rökig )

Kostar på att vara på topp - oavsett böjelse.

Hellre en flaska kvalitet än ett fat "kattpiss".

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-03-16 09:16

Visste inte att Ledaig hade kommit till landet. Smakade på en dylik i Skottland förra hösten och den var fantastiskt god. Nu är det väl säkert inte samma buteljering på bolaget som jag smakade där men det är ju definitivt värt ett test!

Tack för att du nämnde den Leonardo! Hade glömt bort den.

Inget tips om whiskysort men…

Loch Fyne Whiskies: Buy Whisky from Loch Fyne Whiskies | The World's Most Respected Scotch Whisky Shop | Buy Single Malt Whisky Gifts and Presents
Stort utbud att drägla över, många egna tappningar, har handlat ett par gånger och blivit mycket nöjd

…kan inte se att det nämnts tidigare i tråden.

  • Medlem
  • Täby
  • 2012-03-16 12:33

Bärgade precis hem 2st Glenfarclas Movember... SMUTT!

Har ett 3cl sample på Glen Scotia Part Nan Angelen (10128) - Systembolaget.se hemma... skall bli kul att prova denna

Ursprungligen av kainen:

Bärgade precis hem 2st Glenfarclas Movember... SMUTT!

Har ett 3cl sample på Glen Scotia Part Nan Angelen (10128) - Systembolaget.se hemma... skall bli kul att prova denna

Jag är nyfiken, kom med ett omdöme (På PAN:en)

  • Medlem
  • Täby
  • 2012-03-16 19:06
Ursprungligen av BlackSmp:

Jag är nyfiken, kom med ett omdöme (På PAN:en)

Vi får se när jag tar det samplet, jag har ca 40st olika liggandes
Kan försöka prioritera det lite men just nu är det lite svårt när jag har en del Port Ellen + Brora liggandes... samt lite annat gott lagrat på Sherryfat

bara 4 dagar kvar till lön

YES!

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-03-19 15:53

Jag beställde den tillfälliga sorten av Ledaig förra veckan. Finns inte fler än 7 flaskor kvar nu tydligen.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2012-03-19 18:45
Ursprungligen av Baeckis:

Jag beställde den tillfälliga sorten av Ledaig förra veckan. Finns inte fler än 7 flaskor kvar nu tydligen.

Ledaig är den bästa! (fast Jura är också ganska bra)

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-03-19 19:18

Tobemory smakade jag i Skottland för ett och ett halvt år sedan och den var riktigt bra den. Den tillhör dock beställningssortimentet så den kan jag ju beställa när som helst så det fick bli den 13-åriga som bara är inne tillfälligt. Tobemoryn får det bli nästa månad.

Bevaka tråden