Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bättre fotoutskrifter- byta färglaser mot bläckstråle?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har sedan en tid tillbaka en Samsung CLP 320 färglaser. Den fungerar OK för färgutskrifter typ diagram, layout etc men foto klarar den inte tillfredsställande. Färgerna blir rätt bleka och inte helt rätt. Antar att det är så på en billig färglaser. Skriver inte ut så mycket men skulle vilja kunna skriva ut ett och annat fot med bra färger och svärta. Vad väljer jag då för skrivare. Har en airport extreme och behöver därmed inte nödvändigtvis ha en med nätverk. Har en canon LIDE 90 scanner som fungerar OK så det måste inte vara multifunktions skrivare heller. Utan rätt och slätt bra fotoutskrifter med inte allt för dyr "running cost" dvs färgpatroner med god ekonomi är ett plus. Förslag emottages tacksamt på nu aktuella maskiner.

  • Medlem
  • Fränninge, Skåne
  • 2012-02-17 19:33

Finns det ens "fotopapper" för laserskrivare? Finns det ens laserskrivare som kan skriva ut foto i god kvalitet i konsumentklass? Eller alls för den delen? Vax-skrivare bör ju vara lämpligare för det.

Problemet är om det bara handlar om enstaka utskrifter är att risken att skrivarhuvudena torkar igen av gammalt bläck och då blir utskrifterna allt annat än billigt.

Det finns fotopapper för laserskrivare t ex
Tillbehör, Fotopapper, Canon, HP, Brother, A3, A4, A2
men jag tvivlar på att det blir så mycket bättre färger med det. Lite mer lyster kanske. Har dock inte testat. Någon?

Ursprungligen av cuben@mac99:

Det finns fotopapper för laserskrivare t ex
Tillbehör, Fotopapper, Canon, HP, Brother, A3, A4, A2
men jag tvivlar på att det blir så mycket bättre färger med det. Lite mer lyster kanske. Har dock inte testat. Någon?

Jag har fotopapper till min färglaser, det blir betydligt mer lyster så färgerna ser bättre ut.
Stor skillnad mot att skriva ut på vanligt papper.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-02-18 10:02

De flesta (?) laserskrivare brukar man kunna ställa in i eco-mode, så den gör av med mindre toner. Det ger ju blekare utskrifter. Kolla så den inte står i eco-läge.

  • Medlem
  • Fränninge, Skåne
  • 2012-02-18 13:42

OK, har kört med S/V laser fram tills för någon dag sedan. Men det är glada nyheter att det numera finns fotopapper till laser. Hämtade en begagnad Xerox Phaser 8500N förra helgen som skänktes bort, som använder just VAX och inte toner.

Men jag kan tänka mig att just fotopapper gör stol skillnad, det är ju som dag och natt med bläck om man har rätt papper eller inte.

Slutade köra bläckstrålar och annat för år sedan. Crimson.se is the shit.
Skriver kanonsnyggt, inte så jäkla dyrt och jag slipper hålla med skrivare, papper, bläck osv....
De levererar mycket fort via posten.

Jepp. Crimson is the shit! Använder dom sedan många år - har företagskonto där - klämmer upp bilderna hemifrån och hämtar dom runt hörnet när ett mail har kommit från dom att det är klart - hämtar dom i ett fack - behöver inte ens prata med någon - faktura kommer senare med posten. Klockrent. har t.o.m. deras ICC färgprofil - den uppdateras med jämna mellanrum. Seriöst företag. Deras svartvita utskrifter är sensationellt bra.
Men när lilltösen genast vill ha en bild på Astro Boy så skriver jag ut den med min bläcktråle-skrivare - Canon.

Ursprungligen av Goflorp:

Slutade köra bläckstrålar och annat för år sedan. Crimson.se is the shit.
Skriver kanonsnyggt, inte så jäkla dyrt och jag slipper hålla med skrivare, papper, bläck osv....
De levererar mycket fort via posten.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-02-18 19:03

Håller med Goflorp. Det mest ekonomiska är att låta ett företag göra fotoutskrifterna åt en. Bläck till inkjet i konsumentklassen kostar alldeles för mycket i längden. Utskriftskvaliteten på laserskrivare når inte riktigt upp till "fotokvalitet".
Själv har jag en Brother laserskrivare som endast används till textdokument, antagligen åker den ut när tonern är slut.

1
Bevaka tråden