Anovo? Skojar dom eller?

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Skickade in min telefon på reparation då den vägrade starta, får tillbaka den och då är det ingen 3 telefon då IMIE nummret inte finns någonstans i deras register. Efter 3 dagar så kommer dom på att de glömt att uppdatera att jag fått en Iphone då jag förlängde mitt abonemang.
Andra gången jag skickar iväg den på reparation så hittar de inge fel och återställde telefonen och inget mer gjordes.
Då får jag ett sms om att min telefon är reparerad och klar att hämtas. När jag väl får ut telefonen fungerar den inte alls, precis som innan och jag ber killen i 3-butiken att skicka tillbaka den med samma fel.
Efter cirka 3 veckor så får jag ett svar om att
"Vi har konstaterat att Er iPhone har en skada som inte täcks av Apple´s garantivillkor (Totalskada. en av de inre vätskeindikatorer är borta. det saknas flera skruvar inuti telefonen) Kund erbjuds att köpa en utbytesterminal. iPhone 16 GB á 5795: - inkl. Moms."
Lovar på heder och samvete om att jag inte skruvat med telefonen då jag verkligen inte har kunnande för 5 öre om sånt, men de hävdar motsatsen och ber mig att jag ska skrota telefonen.
Kan fan ta gift på att jag inte skruvat med den.

Är det någon annan som haft liknande problem?

Inte jag. Ring till 3/anovo och klaga.

Har bara haft en iPhone inne för service och det gick smärtfritt.

• Medlem
  • Örebro
  • 2012-02-17 18:22

Så här skulle jag nog resonera:

Eftersom telefonen har varit inne på reparation tidigare (vilket jag antar att du kan bevisa genom inlämningskvitton eller kanske mer 3:n reklamationssystem) så kan du nog göra sannolikt att de ingrepp som gjorts i telefonen i vart fall inte varit något som du är skyldig till.

Då du också kan visa att du hämtat ut (återigen med inlämningskvitton) och därefter lämnat in telefonen igen efter kort tid, kanske var det medan du fortfarande stod i butiken och upptäckte att den alltjämt var död, så kan du nog med fog kunna hävda att det i vart fall inte var du som hade micklat med telefonens innandöme.

Detta borde kunna fungera. Om du förklarar lite närmare i detalj vad som hänt kan vi nog säkert göra din berättelse ännu mer övertygande.

Anovos kundhantering är så jävla amatörmässig att man vill gråta.

Vi har alltid rätt, du har alltid fel. Vi bestämmer som vi vill.
Vi tar t o m betalt för att skicka skrotet till dig, om du vill ha tillbaka din trasiga telefon.

Hoppas Anovo försvinner från marknaden.

Har också haft stora problem.
Min telefon bara la av en dag och lämnade in den och fick till svar att det var en spricka i telefonen.
Vägrade tro på dom så dom skickade en bild och den sprickan fanns absolut inte där då telefonen var i stort sett felfri.

Så nästa gång ska jag ta med mig filmkamera och filma telefonen om det blir någon nästa gång.

Skitföretag är vad det är!!

Är det detta Anovo vi talar om? ANOVO Nordic

Jag har aldrig hört talas om företaget. Är det ett serviceföretag åt Tre? Andra operatörer också?

Ursprungligen av Björnström:

Är det detta Anovo vi talar om? ANOVO Nordic

Jag har aldrig hört talas om företaget. Är det ett serviceföretag åt Tre? Andra operatörer också?

Sveriges största telekomreperatör! Med bred marginal, sedan de köpte upp Engströms så har de nästan monopol på service av telekom i Sverige. Alla stora kedjor använder dem t.ex. Tre, Telenor, The Phone House m.fl. Det finns fler som servar, men Anovos storlek gör att de får bättre priser och snabbare leveranser på reservdelar.

Ok. Jag blandade ihop Anovo med Anoto

• Medlem
  • International user
  • 2012-02-18 08:53

LAN-Master är utan jämförelse bäst på service på iPhone. Men då gäller det Telia-lurar, eller upplåsta köpta på Apple Store.
Grantijobb görs på fyra timmar, för det mesta byter dom ut telefonen och det uppstår aldrig några diskussioner.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2012-02-20 14:16
Ursprungligen av Konrad:

LAN-Master är utan jämförelse bäst på service på iPhone. Men då gäller det Telia-lurar, eller upplåsta köpta på Apple Store.
Grantijobb görs på fyra timmar, för det mesta byter dom ut telefonen och det uppstår aldrig några diskussioner.

Om du har en telefon från Telia. Annars tar det mycket längre tid.

• Medlem
  • International user
  • 2012-02-20 14:24
Ursprungligen av acke:

Om du har en telefon från Telia. Annars tar det mycket längre tid.

Jag skrev ju att det gällde Telia, det gäller även olåsta telefoner från Apple Store.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2012-02-24 10:32
Ursprungligen av Konrad:

Jag skrev ju att det gällde Telia, det gäller även olåsta telefoner från Apple Store.

Ja, ser det nu. Sorry.

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2012-02-24 17:06
Ursprungligen av Konrad:

Hoppas de är bättre på iPhone än på macar. Visserligen lagade de min dator så att den fungerade alla tre gångerna men de måste ha dragit den fram och tillbaka över cementgolvet upp-och-ner väldigt mycket för att få min Pristine Mint (nåja) PowerMac att se ut som den gjorde efter deras behandling...

Jag pratade med en kille som är tillräckligt högt upp i Anovos hierarki för att ha koll på policies, om än inte på verksamheten. Han påstod med bestämdhet att den överväldigande mängden serviceärenden som inte går på garantin är av skit-bakom-siktet-karaktär: folk som tappat sina telefoner, svettats med dem i innerficka vintertid o.s.v. och som blånekar till allt hur klart det än är att det varit åverkan på dem. Tydligen är iphone speciellt drabbat av storskaliga garantibluffsförsök eftersom det är en fet statussymbol bland snorisarna i Hooden och det skickas in mängder med sådana löpande med krav om att få en ny baserat på uppenbart medveten förstörelse. ("Nä, svarta sotfälckar på skärmen och kanten efter långvarig eldning med tändare är inte ett fabrikationsfel.")

Nu är det väl alldeles självklart att Anovo skulle säga just detta. Men det var i ett social sammanhang utan någon som helst klagomålskontext annat än att vi gnällde om våra respektive jobbs prövningar, så jag är benägen att tro att det finns en annan sida en ren och skär illvilja från Anovos sida.

Fick nyss samtal av 3´s kundtjänst och jag får en ny Iphone för att de hade blivit något "slarv" hos anovo och jag får behålla min gamla, men till vilken nytta? Tack för alla svar

Tråden handlar om Anovo - inte LANMaster eller Telia eller ... ja ni fattar.

• Avstängd
  • Göteborg
  • 2012-02-25 00:41
Ursprungligen av Goflorp:

Tråden handlar om Anovo - inte LANMaster eller Telia eller ... ja ni fattar.

Fast då kan någon lika gärna stänga tråden och fortsätta här:
http://www.99.se/kopa-aga/278757-anovo-bestammer.html

Ursprungligen av PeeMaN:

Fast då kan någon lika gärna stänga tråden och fortsätta här:
http://www.99.se/kopa-aga/278757-anovo-bestammer.html

Du säger alltså att:
Eftersom det finns andra trådar om Anovo, så är det inte så noga om man blandar in Telia och LAN-master i den här tråden?

Det var ju en intressant koppling...

Jag håller med Goflorp - man ska hålla sig till ämnet. Och det gäller oavsett om det finns en eller flera trådar i ämnet.

det jag inte gillar med Anovo är den sjukt snäva tolkningen; om jag slår en flis ur hörnet den 1 Jan och jag lämnar in luren för ett helt annat fel den 31 Dec så skyller man gärna på flisen då.

Sedan att om jag köper en lur av Telia, med teliaabb. Den går sönder och jag lämnar den till Telia så skall den skickas till Anovo (av Telia), ändå får jag sedan otrevliga mail från Anovo med krav på pengar hur jag än gör - fastän jag ansett att det är ett garantiärende.

Anovo ville ha pengar för att fixa till en ny (typ lika mkt som en lur kostade) - det var inget garantiärende (enligt dem, och de bestämmer), eller så ville de ha pengar för att de undersökt luren (400:-). Om jag ville ha tillbaka min trasiga lur, utan åtgärd, inlämnad på garantiservice så kostade det runt 400:-

I det läget önskade jag galopperande skelettcancer över hela Anovo.

Bråkade ngt så in i helvete med Telia, då jag ansåg att det var DE som ägde ärendet och inte deras underhuggare Anovo.
Lyckades efter samtal med chefschefschef på Telia få åtminstone struket att jag skulle betala en massa hundringar för att jag lämnat in en lur som jag ansåg vara ett solklart garantifall.

Summa summarum, noll kronor, ingen lur, sur kund, glatt Anovo, halvroat Telia....

• Avstängd
  • Göteborg
  • 2012-02-25 13:02

Lång text

Du gjorde helt rätt. Det här med att försöka "överlämna ansvaret till underentreprenör" är något många företag har fått för sig är "helt okej". Det är den som sålt produkten som har ansvar för garanti och liknande. Det viktigaste är att man läser texten i det där inlämningskvittot man skriver på. Gärna det finstilta om "400:- undersökningsavgift" och liknande.

Ursprungligen av PeeMaN:

Du gjorde helt rätt. Det här med att försöka "överlämna ansvaret till underentreprenör" är något många företag har fått för sig är "helt okej". Det är den som sålt produkten som har ansvar för garanti och liknande. Det viktigaste är att man läser texten i det där inlämningskvittot man skriver på. Gärna det finstilta om "400:- undersökningsavgift" och liknande.

precis. Jag hade inget utväg ur alla dessa hundralappar hur jag än gjorde - och jag tyckte jag gjorde affärer med Telia.
Orkar inte just nu koka ihop en liknelse men hela förfarandet är huvudlöst.

Jag har inget emot att Telia outsorcar sin verkstad till Anovo, men Telia skall stå för kundkontakten, inlämning etc.
Jag skall i varje situation känna att jag är Teliakund - och inte Anovokund.

Sedan KAN man effektivisera ändå, Telia kan gå in och läsa på anovos web hur en rep går, reparationer/utbyten etc kan skickas direkt från Anovo....

precis. Jag hade inget utväg ur alla dessa hundralappar hur jag än gjorde - och jag tyckte jag gjorde affärer med Telia.
Orkar inte just nu koka ihop en liknelse men hela förfarandet är huvudlöst.

Jag har inget emot att Telia outsorcar sin verkstad till Anovo, men Telia skall stå för kundkontakten, inlämning etc.
Jag skall i varje situation känna att jag är Teliakund - och inte Anovokund.

Sedan KAN man effektivisera ändå, Telia kan gå in och läsa på anovos web hur en rep går, reparationer/utbyten etc kan skickas direkt från Anovo....

Om det inte uttryckligen står Anovo på inlämningskvitto och Telia agerar ombud så är det Telia som ansvarar för allt. Din kontraktspart är Telia och de kan göra vad de vill sen, men när de börjar bolla vidare låter det som i Byggfällan när en byggare börjar skylla på någon billig klåpare som han i sin tur lejt in.

Ursprungligen av pmarriott:

Om det inte uttryckligen står Anovo på inlämningskvitto

Det står Anovo på inlämningskvittot.

• Medlem
  • Malmö
  • 2012-02-25 19:48

Mitt ärende med Anovo verkade aldrig ta slut. Det tog 3 månader och det slutade med att jag fick tillbaka telefonen utan att något hade gjorts. + Att de ville ha pengar för besväret.
LAN-master löste ärendet och sa att det var ett helt vanligt ärende som gick på garantin.
(tur att man hade telia - annars hade jag inte fått någon hjälp alls.)
Operatörerna går på vad verkstäderna säger och kan inte göra något, även om killen i teliabutiken också tyckte att det var ett garanti-ärende.
Efter att LAN-master hade bytt telefonen kompenserade telia mig för att det hade tagit så lång tid som det hade gjort.
allt jag kan säga är ge inte upp! och så får vi hoppas att anovo försvinner från marknaden.

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-02-26 12:12

Det tycker jag låter fel. Det betyder att man som kund har en överenskommelse med Anovo. Och har jag köpt telefonen från Telia, så är det Telia som ska stå för garantiärendet, inte Anovo. Det är Telia som ska vara min kontakt.
Jag skulle inte skriva under ett Anovopapper, och inte acceptera 400 kr om jag anser att det klart är ett garantiärende. Sedan får Telia göra som de vill, jag skulle nog lägga iPhonen på disken med en lapp om kontaktuppgifter på mej, och säga att de fick lösa det bäst de ville, utan kostnad för mej. Men jag blir väldigt obstinat när jag blir arg och inte får det jag räknar att jag har rätt till

1
Bevaka tråden