Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Blinkande frågetecken vid start.

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2012-02-16 21:42

Jag har ett problem med min Macbook pro, det är nämligen så att jag häromdan råkade formatera hårddisken(Macintosh HD) av någon dum anledning och startade om datorn, När datorn startade kom det blinkande frågetecknet upp, fick till slut reda på att det betyder att datorn inte kan hitta något operativsystem på hårddisken(som jag antagligen raderade vid formateringen).
Försökte starta datorn med både C och Alt knappen nedtryckta, inget funka. Provade även med att stoppa in Snow Leopard install dvd och hålla ned c och alt, inga vidare resultat där heller, det blinkande frågetecknet bara fortsätter dyka upp vid start.
Hur ska jag komma förbi detta? Har hört något om att man kan restarta SMC, men har tyvärr ingen laddare hemma så jag kan pröva.
Hjälp någon?

Ursprungligen av emin94h:

...råkade formatera hårddisken(Macintosh HD)...

Hur lyckas man "råka" göra något sådant? För det går inte att formatera den disk som man har startat från.

Så du måste ju vid det tillfället ha startat från någon extern hårddisk eller DVD.

Då borde du ha kvar detta andra system någonstans, så att du kan starta från det igen, och därifrån göra en ny installation på den interna hårddisken.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2012-02-16 22:02
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Hur lyckas man "råka" göra något sådant? För det går inte att formatera den disk som man har startat från.

Så du måste ju vid det tillfället ha startat från någon extern hårddisk eller DVD.

Då borde du ha kvar detta andra system någonstans, så att du kan starta från det igen, och därifrån göra en ny installation på den interna hårddisken.

Glömde nämna att jag installerade Lion innan jag formatterade från en "bränd" skiva och jag formatterade hårddsiken från Mac OS X Disc Utilities som jag kom in på via cmd + r vid uppstart, skivan satt ju självafallet i. Kan detta ha någon betydelse?

Senast redigerat 2012-02-16 22:16
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2012-02-16 23:40

Jag drog ner till Apple återförsäljaren och jag frågade om det behövdes byta hårddisk och de svara att de inte var nödvändigt i detta fall utan att man kan komma förbi detta på något sätt genom att ta ut hårddisken och installera mac os x på den i förväg, som de tog 1495 för. Aldrig i livet att jag betalar så mycket för det.

Starta upp burken som en FW-disk - target mode - och installera sedan via annan Mac.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2012-02-17 00:07

Och vem kommer nu vilja låna ut sin mac dator till mig, tror knappast återförsäljarna kommer vilja göra det i affärn, -.-

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-02-17 10:37

Känner du ingen annan i Norrköping som har en Mac?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2012-02-17 15:25

Jo de klart jag känner några, men känns lixom lite pinsamt att fråga om jag får låna ens personliga dator.
Men i alla fall, hur ska jag ta mig åt när det gäller Target disk mode, behöver väl en thunderbolt adapter och en fire wire kabel?
Hur gör man sedan, när jag ska installera operativsystem från den fungarande datorn till min MBP?

Ursprungligen av emin94h:

...när det gäller Target disk mode, behöver väl en thunderbolt adapter och en fire wire kabel?...

Varför Thunderbolt? Det räcker med en Firewire-kabel.

Har du haft Lion på maskinen borde det vara så enkelt som att komma åt recovery partitionen med Command + R igen.
Sen borde det gå att boota upp från skiva ex. Snow Leopard oberoende om du har något på datorn eller ej.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2012-02-17 16:25
Ursprungligen av illerG:

Har du haft Lion på maskinen borde det vara så enkelt som att komma åt recovery partitionen med Command + R igen.
Sen borde det gå att boota upp från skiva ex. Snow Leopard oberoende om du har något på datorn eller ej.

Det är ju det jag har försökt, minst 10 gånger, både Cmd knappen på vänster och höger sida. Inga resultat. Hon på apple telefonsupport sa samma sak, att recovery partitionen ska man alltid kunna komma åt även fast man formatterat hårddisken, börjar bli riktigt(grovt) frustrerande det hära.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Varför Thunderbolt? Det räcker med en Firewire-kabel.

Sorry, my mistake. Man använder sig av någon annorlundare Firewire kabel som jag inte sett tidigare, såg att den kosta 279kr på apples hemsida. Hur går man tillväga sedan?

Ursprungligen av emin94h:

...Man använder sig av någon annorlundare Firewire kabel...

Vilken Firewire-kabel du behöver beror på vilken Firewire-port datorerna har. Det kan vara Firewire 400 eller Firewire 800.

Läs mer här:
FireWire-portar: Teknisk information
Så här använder och felsöker du FireWire-hårddiskläget

Och du är inte bara sen med att trycka på knappen?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2012-02-17 18:14
Ursprungligen av illerG:

Och du är inte bara sen med att trycka på knappen?

Är ganska säker på att jag trycker i tid, har både provat att trycka in samtidigt som jag startar, efter start och direkt när ljudet kom.
Inga resultat. Men det konstiga är värför den inte vill boota upp med en Install dvd i, man hör ju hur den snurrar fort men till slut kommer det irriterande frågetecknet upp igen, både "C" och "Alt" då. De på applesupport blev också förvånade hur detta har hänt, för den måste i princip starta med en skiva i.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2012-02-17 19:07

Till min förvåning märkte jag även detta; vid uppstart så prövar jag att se om caps lock lyser, för om den gör det så indikerar den att tangentbordet fungerar. I detta fall så lyste inte caps locken grönt, dock vid det blinkande frågetecknet så börja den göra det. Om jag har fattat det här rätt alltså så fungerar inte tangentbordet vid start och därför fungerar inga kortkommandon och därför kan jag inte boota från varken recovery partionen eller install dvden? Vad har jag egentligen åstadkommit med min Macbook pro. -.-

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2012-02-19 15:06

Tangentbordet startar ej vid uppstart, kan inte boota.

Har nämligen formatterat hårddisken och när jag startade om datorn så kom det blinkande frågetecknet upp. Jag försökte boota med hjälp av "C" och "Alt" men inget funkade. Prövade även med install dvd, samma tangenter som tidigare, inga resultat.
Till min förvåning märkte jag hur den gröna lampan inte lyste när man tröck på Caps lock, denna lampa indikerar väl när hela tangentbordet är igång, right? Den gröna lampan tändes inte förens det blinkande frågetecknet kom upp, men då är det ju försent att boota med install dvd eller någon flyttbar disk? Eller har jag fel? Behöver hjälp snabbt!

Om du formaterat hårddisken så har du väl inget OS kvar o det är isåfall skälet till att du får ett frågetecken - det finns ingen startdisk

För att starta från installationsskivan, tror jag, det ska räcka med att du sätter i den i läsaren o startar om datorn utan att hålla ner några tangenter

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2012-02-19 17:31
Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Om du formaterat hårddisken så har du väl inget OS kvar o det är isåfall skälet till att du får ett frågetecken - det finns ingen startdisk

För att starta från installationsskivan, tror jag, det ska räcka med att du sätter i den i läsaren o startar om datorn utan att hålla ner några tangenter

Nej kompis det funkar absolut inte, har redan provat allting, starta med install dvd och hålla in startknappen o alt samtidigt, bara hålla in alt, hålla in c, hålla in cmd + r, ingenting! Man hör hur skivan roterar jättesnabbt o sen slutar, som om datorn inte kan hitta det den söker...

Vilket version av OSX är det du försöker installera?

Dum fråga kanske men är du säker på att du har rätt skiva? Vissa installationsskivor är gjorda för vissa specifika datormodeller o därmed är det inte säkert att de funkar med andra.

Är det originalskivan som följde med datorn vid inköp eller en som köpts i efterhand?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2012-02-19 19:20
Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Vilket version av OSX är det du försöker installera?

Dum fråga kanske men är du säker på att du har rätt skiva? Vissa installationsskivor är gjorda för vissa specifika datormodeller o därmed är det inte säkert att de funkar med andra.

Är det originalskivan som följde med datorn vid inköp eller en som köpts i efterhand?

Det är Macbook pro 2011 års modell som hade Snow Leopard installerat, efter ett tag uppdaterade jag från 10.6.8 till Lion 10.7 via en nedladdning från TPB. Sedan efter installationen gjorde jag snabbt en formattering fårn Mac OS X Disc Utilities(cmd + r). Det var alltså här problemet startade, då jag tappade bort min gamla skiva köpte jag en ny från apple's hemsida för 319kr och det var Snow Leopard 10.6.3, fast själv tror jag inte det spelar någon roll vilken skiva det är för jag kunde ju inte ens komma in i recovery partitionen vid uppstart, helt obegripligt alltså.

Ursprungligen av emin94h:

Det är Macbook pro 2011 års modell som hade Snow Leopard installerat, efter ett tag uppdaterade jag från 10.6.8 till Lion 10.7 via en nedladdning från TPB. Sedan efter installationen gjorde jag snabbt en formattering fårn Mac OS X Disc Utilities(cmd + r). Det var alltså här problemet startade, då jag tappade bort min gamla skiva köpte jag en ny från apple's hemsida för 319kr och det var Snow Leopard 10.6.3, fast själv tror jag inte det spelar någon roll vilken skiva det är för jag kunde ju inte ens komma in i recovery partitionen vid uppstart, helt obegripligt alltså.

Vad är TPB? Piratebay? Isåfall snackar vi antagligen om piratad mjukvara vilket är något som inte får diskuteras på det här forumet. Om inte så har jag ändå lite svårt för att förstå vad som hänt o varför, även om det nu verkar som två trådar slagits ihop. En liten steg-för-steg lista kan kanske underlätta

Hmm jobbig situation.. Har du provat att koppla in ett externt tangentbord?. Jag vet inte varför det skulle hjälpa men det känns som det är värt ett försök om det interna inte vill fungera. Att resetta PRAM och SMC är kanske inte heller givna lösningar på tangentbordsproblem men kan ändå vara värda ett försök tycker jag.
SMC: Intel-based Macs: Resetting the System Management Controller (SMC)
PRAM: Resetting your Mac's PRAM and NVRAM

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2012-02-19 20:25
Ursprungligen av Torsten.r:

Hmm jobbig situation.. Har du provat att koppla in ett externt tangentbord?. Jag vet inte varför det skulle hjälpa men det känns som det är värt ett försök om det interna inte vill fungera. Att resetta PRAM och SMC är kanske inte heller givna lösningar på tangentbordsproblem men kan ändå vara värda ett försök tycker jag.
SMC: Intel-based Macs: Resetting the System Management Controller (SMC)
PRAM: Resetting your Mac's PRAM and NVRAM

Reseta PRAM har jag försökt men ingen skillnad, hur ska jag gå till väga med PRAM när tangentbordet tydligen inte fungerar, eller är det så för alla, att tangentbordet sätts på en liten bit efter starten? Resetaa SMC har jag inte provat än ska testa det någon dag.
Utöver detta finns det inga som helst andra alternativa lösningar?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2012-02-19 22:43

Har försökt gå in i detalj så mycket som möjligt. Systemet fungerade klockrent, helt felfritt alltså innan, och då bestämde jag mig bara för o ladda ner någon version av Lion som jag såg många rekommenderade, fungerade ävel felfritt med Lion ända tills jag formatterade hårddisken då allt detta hände.
Dock tror jag inte problemet har med att Lion var en piratkopierad version, detta är ju exakt samma fil som från en originalskiva så inte skulle allt detta behöva uppstå. Glömde nämna att jag aldrig haft någon laddare ikopplad varje gång jag prövat att boota med C och Alt, kan detta ha något med att tangentbordet(snabbkommandona) inte fungerar, grabbarna nere på apple återförsäljaren sa att det fanns något sätt att komma förbi detta, genom att ta ut hårddisken och installera från någon annanstans, dessutom var det någon tidigare som nämnde det om "Target disk mode". Hur ska jag gå tillväga med TDM om inte tangentbordet reagerar på kommandot "T" vid uppstart, börjar bli riktigt trött på det hära!

Ursprungligen av emin94h:

...fungerade ävel felfritt med Lion ända tills jag formatterade hårddisken då allt detta hände...!

1. Menar du att du hade en fungerande Lion redan innan du laddade ner något från TPB?
Eller menar du att det var den nerladdade Lion som fungerade felfritt till en början, före formateringen?

2. Varför gjorde du en formatering på en fungerande installation, och vad hoppades du uppnå med det?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2012-02-19 23:22
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

1. Menar du att du hade en fungerande Lion redan innan du laddade ner något från TPB?
Eller menar du att det var den nerladdade Lion som fungerade felfritt till en början, före formateringen?

2. Varför gjorde du en formatering på en fungerande installation, och vad hoppades du uppnå med det?

Jag menade att det var den nedladdade Lion jag formaterade. Jag gjorde en formatering på systemet eftersom jag trodde att hårddisken skulle automatiskt formateras under själva installationen, vilket oftast man kan göra under en Windows installation. Men som sagt den formatterades inte, och jag kände att hårddisken var proppad med massa onödiga filer som jag ville bli av med. Datorn hade även Open Firmware Password Protection på så inga tangentbordskommandon vid uppstart fungerande inte( innan formatteringen).

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-02-19 23:31

Open Firmware Password Protection ligger kvar även efter formatteringen.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2012-02-19 23:58
Ursprungligen av kenjon:

Open Firmware Password Protection ligger kvar även efter formatteringen.

Men där har vi ju problemet! Hur *an ska jag åtgärda detta?

Har du snott datorn eller?

Antingen kan du väl lösenordet eftersom det är din burk, eller inte.

Den här tråden börjar spåra ur då det framkommer fler och fler detaljer som inte är i linje med forumreglerna. Jag tror vi stänger tråden och låter emin94h hitta sina svar på annat ställe.

Tycker ni annorlunda - skicka mig ett pm.

/Martin

1
Bevaka tråden