Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny version av Mac OS X: Mountain Lion kommer i sommar

Tråden skapades och har fått 303 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-15 02:31

Någon som vet vad "GPU ACCELERATED GRAPHICS" innebär i OSX 10.8? Man ser det i en slide från WWDC Keynoten vid ca 01:07:14.

Skönt att Apple korrigerat den fullständig missen med full-screen apps i 10.7. I 10.8 kan de styras till enskilda skärmar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-15 13:37

Mac OS X 10.8 kan inte komma snabbt nog nu känner jag så vi alla kan glömma Mac OS 10.7, tillförde ytterst lite enligt mig.

Förresten, någon som har info på vad som är nytt i Mac OS X 10.8 server? Apples sidor säger inget om vad som är nytt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-15 15:21

Inte direkt kopplat till servern men Apple - OS X Server - The features designed for teamwork. ser ut att gälla Mountain Lion.

- Xsan 3 (oklart vad som är nytt)
- Profile Manager 2 (oklart vad som är nytt)
- Time Machine backup Server (inget nytt vad jag ser, men den lär stöjda precis som OSX 10.8 backup till flera platser)
- Messages Server (oklart om något är nytt)
- Software Update Server (fast är detta verkligen nytt?)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-16 13:21
Ursprungligen av Erik.dv:

Inte direkt kopplat till servern men Apple - OS X Server - The features designed for teamwork. ser ut att gälla Mountain Lion.

- Xsan 3 (oklart vad som är nytt)
- Profile Manager 2 (oklart vad som är nytt)
- Time Machine backup Server (inget nytt vad jag ser, men den lär stöjda precis som OSX 10.8 backup till flera platser)
- Messages Server (oklart om något är nytt)
- Software Update Server (fast är detta verkligen nytt?)

Ja precis, sidorna säger ju ingenting. Det enda jag begär är att de ser till att alla funktioner verkligen fungerar. De behöver inte lägga till en massa saker, inte ens göra det mer användarvänligt (även om det är trevligt att slippa terminalkommandon) bara att saker fungerar som de ska.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-18 22:27

Uppdatering på DP4 ute nu.

Ursprungligen av acke:

Uppdatering på DP4 ute nu.

Installerad. Hoppas det blir bättre stabilitet nu, annars undrar jag hur 17 Apple ska kunna släppa ML i juli när senaste utvecklarversion är så skakig som denna.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-06-19 10:24
Ursprungligen av Per Ejeklint:

Installerad. Hoppas det blir bättre stabilitet nu, annars undrar jag hur 17 Apple ska kunna släppa ML i juli när senaste utvecklarversion är så skakig som denna.

På vilket sätt upplevs den "skakig"? Upplever du mycket programkrascher av Apple´s och tredjeparts program? Jag har inte provat den själv, så jag är nyfiken hur den fungerar.

Ursprungligen av joakimo:

På vilket sätt upplevs den "skakig"? Upplever du mycket programkrascher av Apple´s och tredjeparts program? Jag har inte provat den själv, så jag är nyfiken hur den fungerar.

Några exempel som jag kommer ihåg just nu: Safari fryser i perioder och kraschar då och då. Chrome tokfryser hela datorn. Symboler i dockan som inte syns ibland. Grafikbuggar som skapar små lokala "myrkrig", bokstäver överlappar varandra (troligen webkit-relaterat, händer i formulär som det jag nu skriver i).

Men annars är allt bra.

Det enda jag märkt av är den där "r"-buggen i Safari som jag skrev om innan. Den är fixad nu. Lite myrornas krig har jag sett vid något tillfälle.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-19 11:36

Kan någon bekräfta om Apple löst deras idiotiska full-screen apps lösning från Lion?

Ursprungligen av Erik.dv:

Kan någon bekräfta om Apple löst deras idiotiska full-screen apps lösning från Lion?

¿Que? Kan du förklara [närmare|mindre subjektivt] vad du menar?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-19 11:46

Sorry, har du fler än 1 skärm tar en fullscreen app upp bägge skärmarna. De flesta program - ex. QuickTime Player X, VLC, Safari, Mail, Text Edit - ja, you name it - fyller 1 av 2 eller 3 skärmar med programmet och resterande skärmar med en grå matta med så kallad "dead space".

Objektivt och subjektivt idiotiskt, ogenomtänkt och värdelöst!

Vidare är lösningen av fullscreen apps bökig. Jag kan i ex. Preview ha en PDF i "fullscreen mode" där andra inte är de. Skiftar jag från Preview till Mail tillbaka till Preview hamnar jag ofta (alltid?) utanför fullscreen-läget. Ser alla dokument utom det jag jobbade med. Navigerar jag till dokumentet under menyn "Window" får jag den förkastliga animationen som "glider" mig in i fullskärm igen.

Full screen mode är dessvärre inte så genomtänkt. Det var en bra idé som någon inte fick utveckla helt och hållet. Jag tror även program som har behov av flera fönster fungerar mycket dåligt i fullskärm vilket de inte ska behöva.

Summerat fungerar denna funktion halvdant på single-screen datorer och mycket dåligt på multi-screen. Vad som skulle behöva fixas är:

1. Låt ett program ta upp EN skärm i "full screen mode" och fyll INTE övriga skärmar med "dead space"

2. Gör det aningen mer logisk hur full screen mode fungerar. Om ett program har flera fönster verkar ett fönster kunna populera ett full screen läge medan andra fönster i programmet finns kvar i window mode. Så får det gärna vara man det borde kunna lösas snyggare.

3. Gör övergången till full screen mode bättre. Tittar man på ex. VLC som har sitt egna full screen läge och ett native OSX 10.7 full screen läge så fungerar dess egna bättre. Du kan ha en film i full screen mode medan du gör annat på en annan skärm. Övergång till och från full screen mode är snabbare och mindre "disruptive".

Det finns säkert mer men detta är ett par saker.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-19 11:54

Det ironiska i sammanhanget är att ex. QuickLook i Finder beter sig bättre än "native OSX 10.7 full screen mode" i ex QuickTime Player X eller Preview.

1. Den kan populera 1 skärm i fullskärm utan att alla andra skärmar blir dead-space
2. Övergången är snabbare, snyggare och mindre störande.
3. Du kan ha kvar ett QuickLook fönster i fullskärm, på vilket skärm som helst, medan du hoppar du ett annat program.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-19 11:59

Erik.dv: yes det är fixat!

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-06-19 12:23
Ursprungligen av 20hz:

Erik.dv: yes det är fixat!

Hur funkar det i ML då? När jag googlade hittade jag bara ett par forumtrådar där det sades att det funkar likadant som i Lion.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-19 12:32

Jag har skickat ovan förslag till Apple. Jag har även noterat det på alla deras "moderna" program som GUI-designmässigt tagit ett stort steg bakåt vad gäller fler-skärm stöd.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-19 12:31
Ursprungligen av 20hz:

Erik.dv: yes det är fixat!

Bra om det är det! Jag läste i någon tråd att man numer bara kan välja vilken skärm som är "full screen mode" där den i övrigt beter sig lika efterblivet. Men det låter lovande.

Ujuj, det där kan jag för lite om - har inte använt flera skärmar själv. Gjorde ett snabbt test med kollegans skärm och punkt 1 verkar vara som du säger, när safari går i fullskärm blir extraskärmen fylld av grått linnemönster. Verkar ju inte så optimalt.

Gillar dina förslag. Skicka in dem till Apple!

Tur att man inte använder fullscreen :-D.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-19 14:36

Fan tydligen var det inte löst.. drömde jag det? detta är så sjukt korkat! Aldrig använt fullscreen program pga detta.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-19 14:59

Eller så har jag inte drömt det:

Go full screen on any display
If you have a secondary display connected to your Mac, you can take an app full screen on either display. Drag the window to the desired display and click the full-screen button.
Apple - OS X Mountain Lion - See everything the new OS X can do.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-19 15:40
Ursprungligen av 20hz:

Eller så har jag inte drömt det:

Go full screen on any display
If you have a secondary display connected to your Mac, you can take an app full screen on either display. Drag the window to the desired display and click the full-screen button.
Apple - OS.X Mountain Lion - See everything the new OS X can do.

Fast det där kan också betyda:

"Now you can fill screen A och B with a grey pool of dead space - it's your choice!"

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-19 15:47
Ursprungligen av Erik.dv:

Fast det där kan också betyda:

"Now you can fill screen A och B with a grey pool of dead space - it's your choice!"

Haha, ja .. fast det får vi hoppas att de inte gör

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-06-19 15:37

Förlåt om det redan besvarats, men den här Airplayikonen som lagts till i menyn, kan den spegla vad man vill till Appletvn?
Och kan man välja att strömma vilken musik som helst som datorn ger ifrån sig (t ex youtube) till Appletv/Airport express?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-19 15:46
Citat:

As it is right now, ML DP4 is *exactly* the same as Lion regarding running apps in full screen mode, mission control, and multi-monitor behavior.

Bad Apple…

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-19 15:50
Ursprungligen av Erik.dv:

Bad Apple…

Fortfarande beta får vi hoppas!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-20 10:54

Nu förstår jag i varje fall logiken med Apples "full screen mode".

En app (eller ett fönster i en app) i full-screen mode får sin egna desktop. Har man fler skärmar och man skapar nya desktops så måste dessa vara synkade enligt Apples model.

- 2 desktops innebär 2 desktops på skärm A och B.

Sedan att man totalt kan skapa o-ordning trots ovan "ordning" är lite märkligt. En app kan vara fullscreen på en desktop med ett fönster där andra fönster i samma app kan populera helt andra desktops. 4st filmer i QuickTime Player X kan finnas utspridda över Desktop 1, 2 och "QuickTime Player" som blir dess egen Dekstop. Tar jag två filmer i full-screen får dessa faktiskt filmens namn som dess desktop.

Däremot kan inte "full-screen desktops" stängas som vilken annan desktop som helst… Och varför dessa "full-screen" desktops som sagt fyller 1 skärm med dead space är också det helt ologiskt.

Ett par enkla lösningar vore som sagt:

1. Skippa dead space på andra dekstopar som en full-screen app INTE populerar. Då man löst halva problemet.
2. Ännu bättre, låt en "full screen application" få populera en av två desktops på en dual screen maskin (detta byter modellen de kör idag men den är så dum så jag vet inte vad).
3. Populera skärmen som programmet befinner sig på när man klickar "full screen".
4. Löses 2 och 3 behöver inte dessa fullständigt galna animationer äga rum.

Att populera appar i full screen på egna desktops skulle jag säga är tämligen förvirrande model. Det tvingar användaren att förstå begreppet virtual desktops mer eller mindre (eller bara acceptera att plötsligt hamnar man ibland vid ett tomt skrivbord).

Någon som har koll på om det går att få "Tasks" i Påminnelser.app? Tasks har jag på jobbets Exchange och fungerar fint att lägga in via iPhonen men inte på min MBP.

Är det för att jag inte har Exchange-kontot inställt på Mac:en?

Så - när kommer besten? Juli? USA går väl på semester i augusti (som större delen av väst)?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-06-20 19:43
Ursprungligen av Zimmerman:

Så - när kommer besten? Juli? USA går väl på semester i augusti (som större delen av väst)?

Juli är väl sagt, vilket brukar innebära någon av de sista dagarna i månaden.

Bevaka tråden