Airport Extreme problem

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har problem med min airport extreme som jag använder tillsammans med Bostream för att surfa med min PB 400 Pismo med 11mbit Airportkort

Är jag inte ute på nätet på ett tag, typ några timmar, så tappar datorn kontakten med Internet. I vissa fall kan jag nå min airport via Airport Administratörsverktyg och starta om den och då funkar det fint igen. I andra fall får inte Airport Adm.verktyg kontakt med basstationen och jag får starta om den genom att dra ur kontakten.

Vad fasen händer? Det händer oavsett om datorn är i vila eller påslagen.

Tacksam för hjälp!

Glömde tala om att jag uppgraderat basstation och adm.verktyg till 3.1.1 och kör 10.2.6

Hej! Jag har PRECIS samma problem, men har Telia ADSL. Trodde ett tag det var där felet låg, men eftersom min gamla grafitgrå Airport funkade klockrent så kan det ju inte vara så.

Jag satt med Apples support i 40 minuter igår och fick "hjälp". De rekommenderade att ladda ner en tidigare version av firmware från http://www.info.apple.com/support/downloads.html. Det hade tydligen funkat på kunder från Norge (?) men det funkade inte för mig. Jag testade med v5.1 och v5.0.4 (v5.1.1 är den senaste och följer med Admin Utility 3.1.1 som du kör).
De bad mig även säkerställa att Airporten var inställd i compatible mode (alltså stödjer både 802.11b och 802.11g). Det var den i mitt fall.

Tydligen är Apple i alla fall medvetna om problemet (det fanns med i deras problemdatabas) och jobbar på en fix, men hur lång tid det kommer ta vete gudarna...

Idag har jag bootat om (= ryckt ut sladden ur) Airporten 8 gånger och håller på att bli vansinnig. Snart åker den ut! Synd att den gamla grafitgrå Airporten stödde VPN för du hade jag inte tvekat en sekund att hiva den vita i soporna...

Även jag har exakt samma problem efter senaste uppgradering.

Dock verkar det positivt att Apple nu har det i sin problemlåda. Hade för några veckor sedan kontakt med supporten som verkligen försökte hjälpa till även att de trodde som slutsats att problemet finns i Bostreams ADSL-uppkoppling.

Nu känns det som att vara uppkopplad på ett dåligt telefonmodem där man hela tiden blir utkastad. Får försöka hålla ut.

Johan

  • Oregistrerad
  • 2003-09-18 09:13

Hmm, intressant!
Jag har oxå en Airport som jag har väldiga problem med.
Dom har alltid varit där men på sista tiden (men den nya mjukvaran) så har det blivit sämmre helt klart.
Nu måste jag oxå rycka ur saldden varannan dag och den känns inte så kul.
Men jag var dock helt säker på att det var fel på Airporten isig och inte i mjukvaran!
Uränka mig om jag säger det men det känns ändå skönt att det är ett mjukvarufel så slipper jag lämna in den.

  • Medlem
  • Solna
  • 2003-09-18 09:21

Jag känner igen problemet med Airport, vår tappar kontakten med servern med jämna mellanrum, trodde det var fel på Airporten. Ringde supporten ochg fick samma tips som ovan. Jag har inte hunnit prova det men nu vet jag att det antagligen inte hjälper.

Vad gör man nu ???

  • Oregistrerad
  • 2003-09-18 09:25

Tja det finns väl bara en sak att göra?
Vänta tills apple fixar mjukvaran tyvärr. tycker att det är gräsligt men vad ska man göra???

  • Medlem
  • Solna
  • 2003-09-18 09:29

Är det någon som kollat vad Apple säger om det här??

  • Oregistrerad
  • 2003-09-18 09:32

Det skulle vara intressant att veta av dom har att säga om saken.

Har en iMac 400 DV med Airport två rum bort från en Graphite basstation, funkar finfint.

Men min nya iMac 17" med Airport Extreme, i samma rum som basstationen, funkar en stund efter omstart av iMacen.

Har senaste uppdateringarna.

Jag kan komma åt basstationen med Admin Utility från nya iMacen. Jag kan göra ändringar och starta om basstationen men får ingen signal att nätverket finns.

  • Oregistrerad
  • 2003-09-18 11:08

Hmmm det här låter inte allt för bra

Samma visa här. Efter den senaste Airport-uppdateringen så tappar jag ofta kontakt med nätet. Lösningen är att starta om basstationen.

Ska prova att nedgradera till förra versionen, för jag hade inga som helst problem tidigare.

Konfiguration: Cube ansluten med ethernet till basstation, PB17" via Airport. Senaste systemversion på alla komponenter.

/Per

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-09-18 11:17

Jag har en Airport Extreme basstation med senaste firmware, kopplad till Bostream. Inga som helst problem.

  • Oregistrerad
  • 2003-09-18 11:18

"Ska prova att nedgradera till förra versionen, för jag hade inga som helst problem tidigare."

Hur ska du göra det?
Låter helt klar intressant! berätta hur det går och hur man gör.
Tyvärr så är man inte så bra på det här med datorer!!

  • Oregistrerad
  • 2003-09-18 11:41

"Jag har en Airport Extreme basstation med senaste firmware, kopplad till Bostream. Inga som helst problem."

Molia! är det sant? Nu går jag och dör. adjö grymma värld!!!!!

  • Oregistrerad
  • 2003-09-18 12:20
Citat:

Skrevs ursprungligen av Helmot
"Ska prova att nedgradera till förra versionen, för jag hade inga som helst problem tidigare."

Hur ska du göra det?
Låter helt klar intressant! berätta hur det går och hur man gör.
Tyvärr så är man inte så bra på det här med datorer!!

Tanka hem firmware 5.1 ifrån apples knowledge base, sen startar du airport administratörs verktyg och väljer överför ifrån Basstations menyn och väljer sedan firmwaren som du tankat hem och klickar överför

  • Oregistrerad
  • 2003-09-18 16:05

ah så klart. Men kommer det att Hjälpa???

  • Oregistrerad
  • 2003-09-18 16:38

Skadar väl inte att prova

  • Oregistrerad
  • 2003-09-18 16:54

Nej det är helt sant.
Men är detta problem ökännt problem med dom nya airportarna???

Någon som har hunnit testa det hela??

Citat:

Skrevs ursprungligen av Helmot
Någon som har hunnit testa det hela??

Nu har jag testat lite. Nedgraderade till äldre version av firmware och provade lite andra inställningar. Tyvärr hjälpte det inte, burken hänger sig fortfarande ibland.

Kollade på Apples diskussionsforum och det finns hundratals med inlägg om det här problemet. Apple lär ha bekräftat buggen och jobbar på en fix, så räkna med ny Airportprogramvara om några veckor.

  • Oregistrerad
  • 2003-09-23 23:42

Hmm, ingen som fått det hela att funka?
Men var tvungen att dra ut kontakten på min airport varannan dag ungefär när den bara var kopplat till min Tibook. nu är det ta mig fan stup i kvarten!!!
När jag har en pb 12" oxå.

Hoppas verkligen att någon har en bra idé

Vet inte om det är en ren slump eller om det är en möjlig "fix" för problemet men jag gjorde så som någon skrev i motsvarande diskussionstråd på Appels site att minska tiden för DHCP Lease (DHCP-varaktighet) till ett minimum.
Som standard är den satt till fyra timmar men efter att ha ställt om den till 10 minuter så har jag nu haft kontakt med nätet över ett dygn.

Som sagt, det kan ha andra orsaker och vara en ren slump att det fungerar men det kan ju vara värt att testa.

ÄNTLIGEN!!!

Hämtade AirPort Extreme Firmware v 5.1.3 som nu finns på sidan
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=120249
Har sedan uppdateringen för ca 12 timmar sedan inte tappat kontakten.
Hoppas det håller i sig.
/Johan

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2003-10-01 17:21

Apple är inte ensamma om det problemet.Det drabbar även de som har D-Link,Nedkoppling

1
Bevaka tråden