Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MBA (1gen) vägrar starta efter omstart!

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har en 1gen MBA. Aldrig några problem med den sedan den köptes hösten 2008.

Idag skulle jag starta om den för det var nåt tjall med browsern, pinch zoom ville inte funka och det var längesen jag bootade i vilket fall. Så jag gjorde det. Då tror jag att den fick slut batteri innan den rebootade. Rätt säker på det för trots att batteriet stod på halvt vet jag att det är kasst och kan lura en sådär ibland.

I alla fall, jag kopplade ju på strömmen och satte på igen. Grå startruta med äpple... snurran under. Snurr, snurr, snurr.... i en kvart. Force quittade till slut med strömknappen, slog på igen. Samma sak. Nu vägrar den gå ur grårutan överhuvudtaget.

Får lite panik här, är snudd på katastrof om den är paj. Nån som känner igen detta eller vet vad jag (själv) kan göra åt det?

Zappa Pram eller Vram vilket som nu är aktuellt på den modellen. Googla
Det finns många lösningar på detta men det kan vara många fel också.
Sundsvall är ju en bit bort annars kunde jag kikat på den lite.

/Nicklas

  • Medlem
  • Vancouver, Kanada
  • 2012-02-16 08:47

Prova starta i verbose mode och se om det kan ge dig någon ledtråd:

När du startar datorn så tryck, och håll ner, CMD+V. Datorn ska då försöka starta upp Mac OS X utan den grå splash-screenen så att du kan se vad den pysslar med och i vilket skede den stannar upp.

Aight, nu startade jag den i "verbose mode" och fick en lista med vit text mot svart bakgrund. Den säger en jävla massa grejer såklart, men de två sista raderna lyder disk0s2: I/O error.

Tankar om detta?

EDIT: Zappade pram efter Apples guidelines också, men vid ny uppstart fastnar den fortfarande vid den grå splashen.

Tack för svaren, jag ska kolla upp detta efter jobbet och se vad som händer. Uppdaterar väl tråden eftersom jag gör framsteg (eller inte).

  • Medlem
  • Växjö
  • 2012-02-16 15:28

Tjejjens MBA gen 1 betedde sig liknande. Funkade att starta från extern hårddisk. bytte interna hårddisken... Hade iofs varit skum innan, långsam och hängde sig.

Ok. Hur startar man från extern hårddisk då?

Plugga in den via FW/USB, håll nere Alt efter du tryckt på strömbrytaren, välj hårddisken i menyn som dyker upp.

Alright, men det kräver väl att jag har en hårddisk med nödvändig mjukvara? Jag har en extern usb-disk som jag time machine-backupar till, det är den enda jag har.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2012-02-18 15:44

I/O error är nog ett hårdvarufel på disken, disk0s2 är andra partitionen på disken (jag tror disk0s1 är en recovery-partition, eller?)
Kan förvisso vara en korruption av partitionen också, kan du starta från installations-DVD eller bootbart USB-minne och köra diskutil?

Tack för svar. Satan, det lät inte bra. Har inga såna vad jag vet, om de inte ligger i kartongen datorn kom i. Får kolla. Går det att tillverka ett eget usb annars? MBA har ju ingen disk drive.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2012-02-18 15:55

Om du har Lion kan du ladda ner Lions installer, plocka ut dmg-filen och lägga den på ett 8GB USB-minne.
Det finns instruktioner för detta på nätet (eller på 99.se ).

Ursprungligen av mattiL:

Om du har Lion kan du ladda ner Lions installer, plocka ut dmg-filen och lägga den på ett 8GB USB-minne.
Det finns instruktioner för detta på nätet (eller på 99.se ).

Vill man spara plats eller bara har en 4GB USB-sticka så kan man använda sig av Guillaume Gète's fantastiska lilla enkla verktyg som löser allt automatiskt. Det enda man behöver göra är att ladda ner Lion installern och sedan köra denna programvara som löser resten. Serial Serveur » Lion DiskMaker (US)

Ok. Jag har vad det nu var för version som kom på MBA första generationen. Tror inte det är Lion.

Ursprungligen av n00bkillaz:

Ok. Jag har vad det nu var för version som kom på MBA första generationen. Tror inte det är Lion.

Du har isf Leopard

Mm, det verkar så. Får leta runt och se vad det finns för möjligheter. Blir för dyrt att laga antar jag, med tanke på att de skulle ha 2.000 för att byta batteriet när jag frågade om det, och detta lär ju knappast bli billigare. Men det vore ju kul att rädda lite mail och bokmärken etc.

1
Bevaka tråden