Begagnad MacBook Air 2010

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Jag hare en kompis, kompis som vill sälja sin MacBook Air från 2010 till mig för 7000 sek. Frågan är om det är en bra affär, något speciellt jag ska tänka på?

Vore väldigt tacksam för hjälp, jag har alltid använt PC och är väl inget direkt datageni.

Du måste lämna mer information. Det finns för många modeller att välja mellan för att vi ska kunna bedöma priset.

För det första, vilken "årsmodell" är det?
- Är det verkligen 2010-modellen (som kom i oktober 2010)?
- Eller är det kanske 2009-modellen, men den är köpt 2010?

Här kan du se de olika modellerna som finns:
Apple MacBook Air Specs @ EveryMac.com

Och sedan kan man ju ha gjort olika tillval också:
- internminne (RAM), 2 eller 4 GB
- lagringsutrymme (SSD, "hårddisk"), 64, 128 eller 256 GB
- på någon modell kunde man också välja snabbare processor, t.ex från 1,6 till 1,8 GHz.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2012-02-15 15:58

Börja med att som Jesper skrev ovan kolla modell och konfiguration. En ny MBA kostar från 9.295:- och då är det garanti, den är oanvänd o.s.v. Tänk också på att Dual-Core Intel Core i5 och i7 inte kom förens 2011.

Ursprungligen av stile:

...Tänk också på att Dual-Core Intel Core i5 och i7 inte kom förens 2011.

Det var dual-core tidigare också, men då var det Core 2 Duo.

• Medlem
  • International user
  • 2012-02-15 17:05

7k betalade jag för en late 2010 MBA/11 när jag köpte en sommaren 2011, så det låter inte som en bra affär idag.
Det skulle inte jag betala eller begära för den idag i alla fall. Jag har ändå skaffat Applecare till den 4GB minne/64GB Flashdisk har jag.
Men min är inte till salu, jag trivs med den

edit: men om det är en 13 med mest minne och störst disk så kanske.....

Bra svar, nu har jag lite mer koll. Den han säljer är en 13 tums, köpt januari 2011, så 2010 modellen från okt. Han gjorde endast ett tillval, 128 gigs lagrings utrymme Kanske t o m är en bättre affär att köpa en ny. Likvärdig modell kostar ny, typ 10 500, men fan det känns som att eventuellt slänga 3500 extra på egentligen ingenting.... Jag kanske tänker helt fel men jag gillar att köpa begagnat...;)

9 900 hitta jag nu

Du får ju garanti om du köper en ny, det gör det värt det tycker jag.

• Medlem
  • International user
  • 2012-02-20 12:37
Ursprungligen av keptang:

Du får ju garanti om du köper en ny, det gör det värt det tycker jag.

Yep, AppleCare är att föredra på en bärbar. Har inte hänt något på min MBA, men en tidigare MBP jag hade tjänade jag in den kostnaden flera gånger om. Skulle inte vilja knalla omkring med en utan AC...så mycket kan hända de kära små äpplena när man är ute i världen

Den för 7K var väl ganska ok då, men garantin har väl gått ut och då kan du ju inte förlänga med AC.
9,9K vad är det för nå't då?

Var visst en Pro, kollade inte så noga... Föräskringen kan som sagt vara bra att ha, vad kostar den och vad är självrisken sen?

Ursprungligen av Fredrik111:

Var visst en Pro, kollade inte så noga... Föräskringen kan som sagt vara bra att ha, vad kostar den och vad är självrisken sen?

Menar du AppleCare Protection Plan (APP)? Kolla på Apple Store. Klicka in dig på att köpa MacBook Air så hittar du vad den kostar. Det är bara en förlängd garanti så den täcker bara sånt som händer vid normalt användande under 3 år. Om du förlorar den eller den blir stulen gäller inte APP, samma om den går sönder genom olyckshändelse. APP måste köpas innan ursprungsgarantin gått ut.

1
Bevaka tråden