Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Om du vann 200 miljoner - vad gör du med pengarna?

Tråden skapades och har fått 126 svar. Det senaste inlägget skrevs .

om jag vann 200 miljoner skulle jag köpa Apple aktier för 200 miljoner ...
... och sedan vänta några år och sedan ha 400 miljoner istället

Ursprungligen av gotfredsen:

om jag vann 200 miljoner skulle jag köpa Apple aktier för 200 miljoner ...
... och sedan vänta några år och sedan ha 400 miljoner istället

Och ett år efter att du har köpt dina aktier så meddelar Apple att de har gått i konkurs..

Man kanske skulle köpa 1000 ipads och lämna till sin gamla grundskola, bara för att göra lite skillnad...

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-03-23 20:10
Ursprungligen av Goflorp:

Man kanske skulle köpa 1000 ipads och lämna till sin gamla grundskola, bara för att göra lite skillnad...

Skulle jag fylla min gamla grundskola med iPads hade det räckt med ett 40-tal. Hade blivit en "billig" historia.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-03-23 21:38

Jag kommer uppskattningsvis leva i 35 år till så 70M lägger jag i madrassen så jag kan 'leva' för 2M per år. Studera så'nt jag tycker är skoj typ.

* Fixa ett lagom men schysst och skapligt billigt boende. Huvudsaken är ett stort och bra kök.
* Ett garage där jag ska få plats med en Amazon, en Citroën B11 sport, en caterham super seven nå'n vanlig bil till vardags och nå'ra motorcyklar
* Köpa min golfklubb
* De i min familj som behöver nå't får dela på resten.

Tror att det kan funka.

Jag läste att man kan få ett rätt schysst flygplan för 4-5 miljoner. Ett sånt och hyra in några piloter vid behov.

Ursprungligen av pmarriott:

Jag läste att man kan få ett rätt schysst flygplan för 4-5 miljoner. Ett sånt och hyra in några piloter vid behov.

Eller bara betala för att få egen licens att flyga.

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Eller bara betala för att få egen licens att flyga.

Min uppfattning om att resa med klass innefattar att hålla i en dry martini ombord, men inte någon styrspak.

Ursprungligen av pmarriott:

Min uppfattning om att resa med klass innefattar att hålla i en dry martini ombord, men inte någon styrspak.

Sant! Fast jag skulle nog iaf ta pilot-cert. Dels för att ha en backup om piloten bli inkapabel till att flyga men mest bara för att jag kan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-31 18:29

Vad skulle ni göra om ni vann 1.25 miljarder (1250 miljoner)? En fet jackpot på 640 miljoner dollar gick it i natt...

Record $640 million US lottery prize has three winners

Senast redigerat 2012-03-31 19:14
  • Medlem
  • 2012-03-31 22:55

Jag skulle sluta försöka göra saker själv, som att skrapa båten (jag skulle fanimig köpa en ny, större båt runt 50 fot och bygga ut hamnen hemma så att den får plats), dra fibernät ut till det kommunala nån kilometer härifrån, låta nån annan fixa bilen (jag skulle fanimig köpa en ny bil så man inte behövde fixa med den på ett tag), leja nån att sätta upp en cool mediaserver i källaren, ta hit nån som satte upp alla de där jävla listerna som aldrig kom upp efter senaste renoveringen, signa upp en fattig "lokalvårdare" att komma hit och städa - för en anständig lön, locka kommunen att bygga farthinder på min väg genom motköp (sponsring) i kultursektorn, köpa granntomten så att ingen bygger ett hus där...
Jag funderade på att köpa min arbetsgivare, men pengarna räcker inte till det. (Inte än i alla fall. Priserna på en skapligt stor dagstidning lär i alla fall inte gå upp än på ett tag.)

  • Medlem
  • 2012-04-01 17:52

Om jag vann 200 miljarder skulle jag köpa min arbetsgivare.

Ursprungligen av Baron:

Om jag vann 200 miljarder skulle jag köpa min arbetsgivare.

"hello Howard, next door neighbor, get your fucking Jumbo Jet out of MY Airport"
(AC/DC)

Ursprungligen av Baron:

Om jag vann 200 miljarder skulle jag köpa min arbetsgivare.

Det skulle förmodligen räcka med 5 miljoner att köpa min arbetsgivare. Om jag vann 200 miljarder skulle jag förmodligen köpa allt utom en dagstidning.

  • Medlem
  • 2012-04-01 23:10

Vad kan Sydsvenskan kosta? 1-1,5 mdr kanske? Då har jag lite kvar på 200 och det kvittar om jag får igen insatsen.

Ursprungligen av Baron:

Vad kan Sydsvenskan kosta? 1-1,5 mdr kanske? Då har jag lite kvar på 200 och det kvittar om jag får igen insatsen.

I min värld värderas ett företag i relation till dess vinst över de senaste 5 åren. För att en rörelse ska vara värd de pengarna krävs sålunda att den har gått med vinst med i snitt 200-300 mille om året de senaste 5 åren.

  • Medlem
  • 2012-04-02 19:09

När medier säljs så värderas de inte som andra företag. Det är oftast ett visst mått av idealism inblandat, eller vurm för mediebranchen om man så vill.
Jag vet inte riktigt vad "vi" sålde Skånemedia till Gotamedia för i höstas, men det var nog på helt andra värderingsgrunder än de som används i din bransch.

Beställer en BMW i8 och en i8 Spyder (BMW i8 Concept Spyder).
Bygger nytt hus på min tomt.
Skaffar en lekkompis till Laochs (min jycke).
Köper en nice kåk vid stranden i Goa, Indien (fantastiskt ställe/människor/mat/mm).
Skänker 20 miljoner var till Cancerfonden och Rädda Barnen.
Tar ledigt till tisdag nästa vecka.

om jag får 200 miljoner köper jag upp Zynga så dom slutar köpa upp folk också att dom får känna hur det är att bli uppköpt ..

Inte säga till någon att jag vunnit och ställa en Bentley på gatan, bara för att va en fi**a!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-04-11 03:51
Ursprungligen av Björnström:

Lotto kör med reklam just nu "vad skulle du göra med 110 miljoner kronor" och min fru frågade mig igår under middagen vad jag skulle göra med pengarna.

Glömde ett alternativ.
Sparkar ut frun och köper en yngre kvinna.

Hehe, undrar hur glatt det skulle mottas?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-05-11 00:58

1. Absolut inte säga upp mig med detsamma, men gå ner på halvtid så man får mer tid för familjen. På sikt troligtvis starta eget och ge mig in i närliggande branscher.

2. Investera drygt hälften, kortsiktigt, långsiktigt, osäkert och tryggt. En hel del Apple-aktier förstås.

3. Köpa en trevlig tomt i Stockholm Söderort, kanske något likt denna tomt i Huddinge kommun/Ågesta - Mellansjö | Hemnet.

4. På tomten skulle jag bygga ett stycke (Arkitekthus - Gert Wingårdh AH#062 - 2-plan), med tillhörande flerbilsgarage.

5. I flerbilsgaraget skulle jag placera verktyg som Porsche 911 997 GT3 RS 4.0 och Nissan GT-R 2012.

6. Verktygen skulle få ta mig runt på banor i landet och nere på kontinenten.

Sen skulle jag vara nöjd ett tag iaf...

Alternativt skulle jag skippa #2 och slå till på en sån här.
Wally Power Boats for sale France, Wally Used boat sales, Wally Superyachts For Sale 2002 Wallypower 118 - Apollo Duck

  • Medlem
  • 2012-05-12 17:21
Ursprungligen av Solid:

1. Absolut inte säga upp mig med detsamma, men gå ner på halvtid så man får mer tid för familjen. På sikt troligtvis starta eget och ge mig in i närliggande branscher.

2. Investera drygt hälften, kortsiktigt, långsiktigt, osäkert och tryggt. En hel del Apple-aktier förstås.

3. Köpa en trevlig tomt i Stockholm Söderort, kanske något likt denna tomt i Huddinge kommun/Ågesta - Mellansjö | Hemnet.

4. På tomten skulle jag bygga ett stycke (Arkitekthus - Gert Wingårdh AH#062 - 2-plan), med tillhörande flerbilsgarage.

5. I flerbilsgaraget skulle jag placera verktyg som Porsche 911 997 GT3 RS 4.0 och Nissan GT-R 2012.

6. Verktygen skulle få ta mig runt på banor i landet och nere på kontinenten.

Sen skulle jag vara nöjd ett tag iaf...

Alternativt skulle jag skippa #2 och slå till på en sån här.
Wally Power Boats for sale France, Wally Used boat sales, Wally Superyachts For Sale 2002 Wallypower 118 - Apollo Duck

Över 150 mille för en båt!? Eftersom du bara har 200 till att börja med, så skulle du få äta snabbmakaroner med ketchup resten av ditt liv...

Senast redigerat 2012-05-13 08:58
  • Medlem
  • 2012-05-11 21:18

Hur inreder man en 120' båt som gör 60 knop? Det fanns inga interiörbilder...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-05-12 19:24
Ursprungligen av Baron:

Hur inreder man en 120' båt som gör 60 knop? Det fanns inga interiörbilder...

Kolfiber, kolfiber och så lite mer kolfiber...

Top Gear testar Pagani Zonda Roadster och är ombord på en Wallypower 118 en snabbis.
Pagani Zonda car review - Top Gear - BBC - YouTube

Fler bilder och ytterligare två filmer:
I Want This Boat -- The Wallypower 118 | Geekologie

Betala alla mina skulder - å köpa en isglass för det som blir över.

1. Betala alla mina lån.
2. Betala familjens lån.
3. Sluta ta studielån.
4. Renovera min skitfina Volvo 740 till originalskick, men komplettera den med en AC.
5. Köpa en BMW 5-serie Touring Diesel som jag kan köra med på vinterhalvåret. Vill ju inte förstöra 740n.

1. Säga upp mig
2. Betala av lån/skulder
3. Ta en lång semester, beta av några drömresmål
4. Köp hus lite utanför stan
5. Köp bil (inget flådigt, kunna ta mig från A till B)
6. Bygga en komplett inspelnings-studio/replokal, och självklart en drös instrument att ställa in. Några gitarrer man dreglat över, trummor, bas, klaviaturer av olika slag. ALLT ska finnas
7. Uppgradera hemmabion ORDENTLIGT och anpassa rummet därefter (biostolar, motoriserad duk osv, the works!)
8. Anlita en firma som installerar ett kontrollsystem så jag kan styra det mesta i hemmet via iOS eller OS X.
9. En bra DSLR för att kunna ta upp fotointresset igen, samt kunna hobbyfilma lite. Några sjyssta gluggar, och ett blixtpaket liknande det Strobist skriver om.
10. Placera en del av pengarna
11. Undersöka om jag kan hjälpa någon i min närhet ekonomiskt
12. Sitta hemma och skriva musik till dödagar

Hmm... thats about it just nu

  • Medlem
  • Täby
  • 2012-05-22 08:36
Ursprungligen av Brandylf:

7. Uppgradera hemmabion ORDENTLIGT och anpassa rummet därefter (biostolar, motoriserad duk osv, the works!)

Varför en motordriven duk om du har ett dedikerat rum? dessutom är de bästa dukarna ramspända

Ursprungligen av kainen:

Varför en motordriven duk om du har ett dedikerat rum? dessutom är de bästa dukarna ramspända

Du har så rätt Kainen, jag är nog fortfarande fast i "inte förstöra vardagsrummet"-tänket Men det kan man ju skrota med dedikerat rum då

Bevaka tråden