Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan man konfa den röda bollen?

Tråden skapades och har fått 71 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Ju fler bollar eller pluppar desto bättre, fler färger till olika ändamål då förstås.
Haha, jag stör mig inte alls på det. men visst vill man ha tillbaka gilla-pluppen.

Som sagt, fler pluppar i olika färger

Ursprungligen av panther:

Ju fler bollar eller pluppar desto bättre, fler färger till olika ändamål då förstås.
Haha, jag stör mig inte alls på det. men visst vill man ha tillbaka gilla-pluppen.

Som sagt, fler pluppar i olika färger

Fram för Trafikljus i menylisten på 99

  • Medlem
  • Nacka
  • 2012-02-14 10:54

Nu är de bevakade diskussionerna borta ifrån bollen/pluppen.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-02-14 10:57
Ursprungligen av arvid:

nu är de bevakade diskussionerna borta ifrån bollen/pluppen.

yay!

EDIT: Jag skrev "yay" med versaler men när jag postade inlägget ändrades detta till gemener, är detta något nytt? Jag har inte sett det tidigare.

Ursprungligen av Arvid:

Nu är de bevakade diskussionerna borta ifrån bollen/pluppen.

Och då blev "Nytt"-menyn i stället så här tom och innehållslös:

(Windows 7, Firefox 10, Chrome 17)

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Och då blev "Nytt"-menyn i stället så här tom och innehållslös:

[ATTACH="CONFIG"]31995[/ATTACH]

(Windows 7, Firefox 10, Chrome 17)

Samma för mig, men om du för pekaren över menyn så kommer texten fram.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-02-14 13:39
Ursprungligen av Arvid:

Nu är de bevakade diskussionerna borta ifrån bollen/pluppen.

Jag är rätt ensam här på forumet om att gilla den röda bollen
Kommer det att bli möjligt att lägga den under bevakningar som tillval eller är den borta för gott?

  • Avstängd
  • 2012-02-14 13:46
Ursprungligen av stile:

Jag är rätt ensam här på forumet om att gilla den röda bollen
Kommer det att bli möjligt att lägga den under bevakningar som tillval eller är den borta för gott?

Tycker som du, att dom skulle flytttat den bara och ha kvar Gilla som den var.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2012-02-14 14:23

Jag har varit ganska negativ till den. Men jag vill påpeka att jag förstår tanken och inte vill vara någon "party pooper". Men skulle kanske kunna uppstå i en ny version där den är fristående från "gilla" och helst också valbar?

Ursprungligen av andas:

...skulle kanske kunna uppstå i en ny version där den är fristående från "gilla"...

Japp, håller med.

Tidigare pratade någon om trafikljus. Jag kör vidare på det spåret, och föreslår en röd plupp för PM, en gul plupp för bevakningarna, och en grön plupp för "Gilla".

  • Medlem
  • Neverland
  • 2012-02-14 21:22
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Japp, håller med.

Tidigare pratade någon om trafikljus. Jag kör vidare på det spåret, och föreslår en röd plupp för PM, en gul plupp för bevakningarna, och en grön plupp för "Gilla".

*ge Jesper grön plupp*

  • Medlem
  • 2012-02-14 22:29
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Japp, håller med.

Tidigare pratade någon om trafikljus. Jag kör vidare på det spåret, och föreslår en röd plupp för PM, en gul plupp för bevakningarna, och en grön plupp för "Gilla".

Det tycker jag var en dålig idé. Som vi diskuterar här är trafikljuset en betydelsebärare som man kanske inte ska blanda ihop med något helt annat. Röd betyder för de flesta "Stop", gul "Vänta" och grön "Kör".
I det här fallet är det tre gröna eller röda pluppar man vill ha. Jag kan iofs tänka mig att plupparna är röda om jag inte har sett dem tidigare, dvs om deras innehåll har ändrats sedan jag var inne på 99 senast. Sedan kan de bli gröna om jag låter bli att läsa dem och försvinna helt när allt är läst.
Eller nåt.

Ursprungligen av Baron:

...trafikljuset en betydelsebärare som man kanske inte ska blanda ihop med något helt annat...

Strunta i röd/gul/grön då, och kör blå/brun/röd eller vilken annan kombination som helst.

Vitsen med min ide var att det ska vara visuellt. Utan att behöva klicka in sig i menyn, så ser man direkt vad som har hänt. Ser man en blå plupp så vet man att man har nytt innehåll i en bevakad tråd, och ser man en röd plupp så vet man att man har fått en ny Gilla-markering.

(OBS! Färgerna i detta exempel är just bara exempel.)

Ursprungligen av Baron:

...I det här fallet är det tre gröna eller röda pluppar man vill ha.

Det tycker jag är dåligt. Då tycker jag att man tappar vitsen med att ha flera olika pluppar. Då kan man ha 1 plupp med flera funktioner, så som det var fram till igår.

  • Medlem
  • 2012-02-14 23:16

Jag menar att man ska ha tre av varandra oberoende pluppar. Inte en plupp som visar vad som helst. Placeringen och etiketteringen blir förstås viktig, eller någon anna utformning - visst färger skulle kunna funka, eller form.

Vad sägs om symboler i plupparna kombinerat med färg? Tre pluppar med varsin symbol som växlar från grått till rött när det finns något att läsa i respektive kategori. Ungefär såhär:

Utropstecken för PM

Tummen upp för Gilla

Kikare för Bevakning

När det väl finns något att titta på under respektive kategori blir pluppen som omger symbolen röd vilket gör symbolen än tydligare mot den övriga svarta bakgrunden i menylisten

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Vad sägs om symboler i plupparna kombinerat med färg? Tre pluppar med varsin symbol som växlar från grått till rött när det finns något att läsa i respektive kategori. Ungefär såhär:

Utropstecken för PM

Tummen upp för Gilla

Kikare för Bevakning

När det väl finns något att titta på under respektive kategori blir pluppen som omger symbolen röd vilket gör symbolen än tydligare mot den övriga svarta bakgrunden i menylisten

Ngt sådant här hade jag i åtanke. Symbolen är alltid vit medan bollen är grå eller i samma färg som bakgrunden så länge det inte skett någon uppdatering i respektive "kategori". När det finns nytt PM, Gilla eller uppdatering i bevakade trådar så visas detta genom att bollen antar den röda färgen o därmed belyser symbolen bakifrån...

Med denna lösning behövs inte Bevakning-knappen eller Nytt-menyn.

Jättebra med denna diskussion - fortsätt arbeta fram vår kommande notifieringsfunktion!

Jag tycker, och jag är van vid att ha rätt - har jag inte rätt så får jag rätt, att man ska ha en liten röd Plupp™ i "Nytt"-menyn som förkunnar att man har PM eller gillade inlägg.
Sedan vill jag ha en grön Plupp™ vid "Bevakningar" som förkunnar att det finns nya inlägg i mina bevakade trådar.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-02-15 12:01

Röda bollen verkar vara konfad nu. Förut stod det 13 i röda bollen, nu är den borta.

Ah men, jag saknar redan röda pluppen

Förresten syns texten under rullgardinsmenyn Nytt endast vid rollover, inte så snyggt.

Ursprungligen av Mutant:

...Förresten syns texten under rullgardinsmenyn Nytt endast vid rollover, inte så snyggt.

Vi har redan tagit upp detta (se inlägg #35-36 i den här tråden), men ingen åtgärd ännu.

Så det är bra att det påpekas igen.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2012-02-23 14:50
Ursprungligen av Mutant:

...Förresten syns texten under rullgardinsmenyn Nytt endast vid rollover, inte så snyggt.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Vi har redan tagit upp detta (se inlägg #35-36 i den här tråden), men ingen åtgärd ännu.

Så det är bra att det påpekas igen.

Det verkar vara ett obskyr ( ) version av IE? Funkar för mig i Safari, Firefox och Chrome på Mac, samt IE 8 under Windows.

Ursprungligen av Arvid:

Det verkar vara ett obskyr ( ) version av IE? Funkar för mig i Safari, Firefox och Chrome på Mac, samt IE 8 under Windows.

Nej, det funkar inte på min Safari av senaste snitt.

Ursprungligen av pmarriott:

Nej, det funkar inte på min Safari av senaste snitt.

Och inte heller för mig i Chrome.

Ursprungligen av Papperskatt:

Och inte heller för mig i Chrome.

Och inte för mig i Safari på iPad, iOS, 5.0.1.

Ursprungligen av Arvid:

Det verkar vara ett obskyr version av IE?

Nej, problemet finns i alla webbläsare jag har testat. Firefox, Safari, Chrome - både Win och Mac.

Ursprungligen av Arvid:

Funkar för mig i Safari, Firefox och Chrome på Mac, samt IE 8 under Windows.

Har du provat att titta på menyn både MED och UTAN att du har en röd boll?

Jag tror att felet bara finns när det inte finns någon röd boll.

Bifogar skärmdumpar från Chrome, Safari och Firefox (OS X 10.7.3):

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Nej, problemet finns i alla webbläsare jag har testat. Firefox, Safari, Chrome - både Win och Mac.

Har du provat att titta på menyn både MED och UTAN att du har en röd boll?

Jag tror att felet bara finns när det inte finns någon röd boll.

Bifogar skärmdumpar från Chrome, Safari och Firefox (OS X 10.7.3):

[ATTACH="CONFIG"]32129[/ATTACH][ATTACH="CONFIG"]32130[/ATTACH][ATTACH="CONFIG"]32131[/ATTACH]

Samma här.

Oavsett webbläsare/plattform.

Ursprungligen av Arvid:

Det verkar vara ett obskyr ( ) version av IE?

Det var det fräckaste. Jag använder givetvis senaste versionen av Safari.

Vad är det som är jobbigt med att klicka på "bevakningar" i svarta listen? Så listas alla dina bevakade trådar och de uppdaterade är blå?

Har jag missat något?

Ursprungligen av klarabara:

Vad är det som är jobbigt med att klicka på "bevakningar" i svarta listen? Så listas alla dina bevakade trådar och de uppdaterade är blå?

Har jag missat något?

Den nu borttagna funktionen i "Nytt"-menyn visade en bevakningslista som endast innehöll de trådar som det skett nyss tillkommit inlägg i. Övriga bevakade trådar syntes inte - de var utfiltrerade

Bevaka tråden