Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lön app utveckling, vilket är bättre: finans > design eller finans < design

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-02-11 21:19

Den här artikeln är riktad mot alla Macälskande entreprenörer som förväntar sig kvalitet och passion av alla verktyg de arbetar med. Häng med på ett par rader om produktdesign för Mac och var öppen för att komma med kritik och kommentarer.

Som många andra företag i vår storlek sköter vi en liten del av bokföringen, men delegerar det mesta till ett utomstående bokföringsbolag. Något vi tycker om att ta hand om själva är lönehanteringen. Med rätt verktyg och lite tid så är det inte alltför svårt, till och med för nybörjare. Men för ca 8 månader sedan efter krångel och frustration förstod vi att vi egentligen inte var nöjda med de befintliga produkterna.

Vi tror att det finns utrymme för en enkel applikation, som samtidigt är kraftfull. En app som är skräddarsydd för ett enda ändamål och gör den arbetsuppgiften till en trevlig upplevelse. Det finns rätt bra webbaserade löneprogram men desktopapplikationer är överlägsna i mått som respons, rapphet och gränssnitt. Och de fungerar också så klart utan internetuppkoppling.
Eftersom vi själva använder Mac valde vi att skräddarsy en applikation för Mac OS X.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-02-11 21:20

Det ser ut som att de flesta, om inte alla löneprogram i Sverige är gjorda av företag med bred ekonomisk bakgrund, som anlitat mjukvaruutvecklare. Hur skulle det se ut om vi vände på det, att produktutvecklare tar hjälp av bokförare och revisorer?
Självklart var vi tvungna att konsultera med experter för att få alla uträkningar rätt, men med våra designrötter betonar vi estetiken mycket högre.

Så här gick vi tillväga:

01 Problemet
Löneprogrammen för Mac är antingen för dyra, för svårbegripliga eller för osmakliga.

02 Riktlinjer
Begränsa funktionalitet, betona tänk på interaktionsdesign och automatisering. Gör Bokio inspirerande och effektivt.

03 Begränsningar
Liten budget och ingen säljavdelning.

04 Kvalitetskontroll
Bokios design och utveckling korsar flera olika områden. En av de viktigaste, interaktionsdesign, berör formen. Interaktionsdesign fokuserar på något som traditionell design inte gör: designen av beteende.
Vi ville att Bokio skulle bete sig som en användare förväntar sig. Enkelhet, nytta och estetik är prioritiserat.

De tekniska bitarna hanterar flera komplicerade uppgifter: stabilitet, integrering och bakåtkompabilitet. Det krävs mycket jobb för att få saker och ting att fungera som en interaktionsdesigner vill att det ska fungera.
Att förstå våra användares behov är också väsentligt. Med vår bakgrund kan vi göra många antagningar. Vi vet hur vi själva vill använda Bokio.

Vi tror att vi kan göra ett löneprogram så inspirerande att dess ikon alltid finns i dock’en för alla Bokioanvändare som en symbol att man är stolt över att vara entreprenör.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-02-11 21:22

Upplevelse del 1 / Ikonen

Ikonen har stor betydelse för alla Macapplikationer. Om utförandet görs rätt kan den skilja din applikation från alla andra och skapa ett kraftfullt intryck om applikationens betydelse. Om betydelsen är glasklar kommer försäljningen att gå bra.

Det finns många bra ikoner ute på App Store så vi samlade ihop ett urval för att sätta ribban högt.

Därefter började vi skissa på saker relaterade till pengar (lön), kalender (llöndag), frimärken. Även “B” och “BOKIO”.

Till slut nöjde vi oss med en cool liten brödrost-kabinet-liknande sak. Det var intressant av flera orsaker. Ikonens vinkel antyder att du ser den från en högre nivå, då objektet måste vara rätt litet. Lekfulla objekt är enkla.
Dess annvändning kan inte vara svårare än att använda en vanlig brödrost. Men istället för bröd spottar den ut lönespecar.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-02-13 09:01

Upplevelse del 2 / Installering

Det här kan ses som ett mindre bekymmer, men även här ville vi ge ett gott första intryck. Den här skärmen syns när Bokio laddats ner från www.bokio.se och öppnats. Den är designad för att hjälpa människor att flytta Bokio till rätt mapp för applikationer, vilket görs genom att släpa ikonen inuti öppnade fönstret.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-02-15 08:12

Upplevelse del 3 / Öppnandet av Bokio för första gången

Vi har förstått att när designers fokuserar på människors mål, varför produkten används i första hand samt användarnas förväntningar och attitud, kan de forma lösningar som är kraftfulla och behagliga.

Nu har du en bra överblick på vad Bokio är till för, samt fått tre bra tips på hur du kommer igång med ditt företag.

Någon rapporterade tråden som "reklam" men det tycker inte jag - det är kul att få följa med i hur ni resonerat och följa med "bakom ridåerna. Håll det fritt från erbjudanden och länkar så är det bra

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-02-15 21:43

Absolut!

Kvaliteten av löneprogrammen (Mac baserad) i Sverige är inte den bästa. Vi har fått mycket kommentarer när vi visat vårt arbete för personer som redan använder något befintligt program.

Det är vårt mål här också. Det är intressant att få återkoppling och öppna upp designprocessen. Att utveckla en produkt är alltid svårt eftersom åsikter och beslut som tas i början påverkar alltid vägen till en bra produkt. Vi hoppas att den här tråden blir till en dialog ganska snart!

1
Bevaka tråden