Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är det dumt att köpa en begagnad Saab?

Tråden skapades och har fått 113 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av andas:

Så vad tror ni nu... är det läge att köpa en ny SAAB?

Beror på prislappen. En 9-3:a är en trevlig bil, men den är fortfarande 12 år gammal som modell.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-12-03 12:16
Ursprungligen av pmarriott:

Beror på prislappen. En 9-3:a är en trevlig bil, men den är fortfarande 12 år gammal som modell.

Funderar på köp av en Saab 9-3a combi nyare karossen . års modell 2008 och framåt. Bra begagnad priser på dom. Någon som har erfarenhet av den modell-serien ? Fel och brister ? Kan man byta en glödlampa själv på den modellen jag bara frågar

  • Medlem
  • International user
  • 2013-12-03 17:56
Ursprungligen av cubeis:

Funderar på köp av en Saab 9-3a combi nyare karossen . års modell 2008 och framåt. Bra begagnad priser på dom. Någon som har erfarenhet av den modell-serien ? Fel och brister ? Kan man byta en glödlampa själv på den modellen jag bara frågar

Jag har ägt två sådana varav jag har kvar den ena. Det är driftsäkra bilar utan några egentliga fel, jag har bytt ett hjullager på den ena annars har det bara varit service och däck som gällt. De tidiga modellerna hade en del problem med glappande/flimrande bakljus men det bör väl vara åtgärdat. Glödlampor byter du själv med reservation för att de ofta har xenon i åtminstone halvljuset och det inte är rekommenderat att byta sådana lampor själv då man kan få en rejäl stöt av drivsteget om man gör fel (glömmer ta ur nyckeln).

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-12-03 18:41
Ursprungligen av rhesus:

Jag har ägt två sådana varav jag har kvar den ena. Det är driftsäkra bilar utan några egentliga fel, jag har bytt ett hjullager på den ena annars har det bara varit service och däck som gällt. De tidiga modellerna hade en del problem med glappande/flimrande bakljus men det bör väl vara åtgärdat. Glödlampor byter du själv med reservation för att de ofta har xenon i åtminstone halvljuset och det inte är rekommenderat att byta sådana lampor själv då man kan få en rejäl stöt av drivsteget om man gör fel (glömmer ta ur nyckeln).

Anledningen jag frågade om glödlampsbyten på egen hand hos Saab var att grannen min har en större Renault Combi modell årsmodell 2006 han jobbade själv i 4 timmar på ett lampbyte fram utan att lyckas
Han fick ta den till verkstan och pröjsa 1000 riksdaler för en halvtimmes slit även för dom. Tydligen trångt i motorutrymmet hos Renault .

  • Medlem
  • International user
  • 2013-12-04 13:53
Ursprungligen av cubeis:

Anledningen jag frågade om glödlampsbyten på egen hand hos Saab var att grannen min har en större Renault Combi modell årsmodell 2006 han jobbade själv i 4 timmar på ett lampbyte fram utan att lyckas
Han fick ta den till verkstan och pröjsa 1000 riksdaler för en halvtimmes slit även för dom. Tydligen trångt i motorutrymmet hos Renault .

Jag har också hört skräckhistorier om lampbyten på franska bilar. Citerar Joakim Lindengren när en karaktär i en av hans serier får en Peugeot 404 av fen-modell på kroken vid laxfiske i Kukkolaforsen. "Släng tillbaka den. Det är bara bekymmer med franska bilar". I ärlighetens namn är det lite trångt i SAABen också. Har man stora händer kan man lyfta på säkringsboxen vid vänstra strålkastaren för att komma åt bättre, den sitter bara med ett snäppfäste. Jag har bytt lampor flera gånger dock och jag är rätt normalstor svensk

Det kanske har nämts i tråden men den största källan till kunskap om dessa modeller är nog http://forum.saabturboclub.com/

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2013-12-04 19:57

Jag hade en 2004 Passat som tjänstebil för ett par år och bilar sedan, verkstaden behövde 1,5h för att byta en xenonlampa. Kofångaren fram behövde demonteras tydligen.

Urrk...

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2013-12-05 08:11

Sådana galenskaper har inte SAAB hållit på med. Där går mycket att göra själv, även byta xenon, om man är försiktig! Det är fortfarande väldigt bra priser på SAABar där man kan få 4wd-modeller med vettiga motoralternativ och lagom med mil för rena spottstyver:
http://www.blocket.se/goteborg/Fyrhjulsdriven...

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2014-01-31 11:37

Vad tror ni om denna? Vad ska man tänka på om funderar på att köpa och hur mycket kan den tänkas dra... 09-1 liter?

http://www.finn.no/finn/car/used/viewimage?fi...

Mkna föräldrar har en 2000 eller 2001a, fast inte turbo utan "S"-modellen. Drar nog inte mer än 0,7 kanske på landsväg, lite mer i blandad. Inte över 0,9 skulle jag tro. Kanske nu på vintern? Och kanske turbon drar lite mer?

Fint skick, ingen rost. Info-displayen lade av. Dyr att reparera med det finns finns beskrivningar hur man kan fixa det själv. Sök på SID.

Men visst är det dyrt i Norge? I Sverige kan så här gamla bilar gå för betydligt mindre än hälften.

Ursprungligen av johan_tanying:

Mkna föräldrar har en 2000 eller 2001a, fast inte turbo utan "S"-modellen. Drar nog inte mer än 0,7 kanske på landsväg, lite mer i blandad. Inte över 0,9 skulle jag tro. Kanske nu på vintern? Och kanske turbon drar lite mer?

Fint skick, ingen rost. Info-displayen lade av. Dyr att reparera med det finns finns beskrivningar hur man kan fixa det själv. Sök på SID.

Men visst är det dyrt i Norge? I Sverige kan så här gamla bilar gå för betydligt mindre än hälften.

Min erfarenhet av Saab är att turbomodellerna går lite snålare. Har haft 9-5 med 185 hk 2,3t och 250 hk Aero. Aeron drog markant mindre bensin.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2014-01-31 13:19

Jo, dyrt är det här. Vad som lockar med den här SAABen är de låga milen, det är inte lätt att hitta någon under 20000 mil. Men jag har ingen erfarenhet av deras automat och hur stabil den är samt att jag egentligen tycker 4wd bara innebär en sak till som ska servas/kan gå sönder.

Vad tror du @Bollman?

Senast redigerat 2014-01-31 13:34
Ursprungligen av andas:

Jo, dyrt är det här. Vad som lockar med den här SAABen är de låga milen, det är inte lätt att hitta någon under 20000 mil. Men jag har ingen erfarenhet av deras automat och hur stabil den är samt att jag egentligen tycker 4wd bara innebär en sak till som ska servas/kan gå sönder.

Har iofs aldrig haft en äldre Saab med automat än 3 år. Min första 9-5:a, en från 2003 hade deras 1:a generation adaptiv växellåda och den var ett helvete. Aeron jag fick därefter var radikalt mycket bättre.

Va, är det fyrhjulsdrift på den? "Forhjulsdrift" betyder faktiskt framhjulsdrift...

Annars är väl automat inga problem i sig (såg inte att det var en sån - farsans är f.ö. manuell). @Bollman kanske vet?

Sedan är ju förbrukningen någon dl upp eller ner ganska ointressant i förhållande till vad ev reparationer kostar. Och bilen ser ju fin ut så här på bild. Med tanke på din feta norgelön är det väl bara att slå till?

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2014-01-31 13:50

Tyckte det var konstigt med fyrhjulsdrift... läste inte tillräckligt noga.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2014-01-31 18:54

9-3 av den äldre modellen är, kan man idag säga, inte riktigt värda pengarna om det inte är _riktigt_ billigt.
Titta här:
http://www.blocket.se/jonkoping/Saab_9_3_2_0T...
Fint utrustad! Marginellt mer mil. Bästa motorn!
Den äldre automaten gör bilarna rätt törstiga då de varvar en hel del och dessutom bara har lock-up på högsta växeln.
För samma pengar får man nya 9-3, som ju trots allt är en bättre bil rakt igenom:
http://www.blocket.se/skaraborg/Saab_9_3_1_8_...

Ursprungligen av bollman:

9-3 av den äldre modellen är, kan man idag säga, inte riktigt värda pengarna om det inte är _riktigt_ billigt.
Titta här:
http://www.blocket.se/jonkoping/Saab_9_3_2_0T...
Fint utrustad! Marginellt mer mil. Bästa motorn!
Den äldre automaten gör bilarna rätt törstiga då de varvar en hel del och dessutom bara har lock-up på högsta växeln.
För samma pengar får man nya 9-3, som ju trots allt är en bättre bil rakt igenom:
http://www.blocket.se/skaraborg/Saab_9_3_1_8_...

Du kan inte direkt jämföra priser i Norge och Sverige. Det är mycket dyrare i vårt oljerika grannland. Min Passat hade kostat över en halv mille där.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2014-02-01 09:40

Jo, men jag är rätt övertygad om att man kan importera bil till Norge också. Jag gissar att det är precis som i Danmark, att skatten/moms baseras på inköpspris, vilket i så fall blir rätt förmånligt eftersom bilarna är så billiga i Sverige.

Ursprungligen av bollman:

Jo, men jag är rätt övertygad om att man kan importera bil till Norge också. Jag gissar att det är precis som i Danmark, att skatten/moms baseras på inköpspris, vilket i så fall blir rätt förmånligt eftersom bilarna är så billiga i Sverige.

Visst kan man.

Det kostar skjortan och lite till.
Ett exempel på en bil registrerad 2001 utomlands som då kostade 200000 i inköp.

Vad är det som hindrar att köra en svenskregistrerad bil i Norge även om man bor och jobbar där? Har ingen aning, men med tanke på alla norrmän som bor i Sverige och kör norskregistrerat (och felparkerar utan påföljd) så undrar jag bara...

F.+. trevligt billiga exemplar som @bollman hittade - t.o.m. SIDen i gamla 9-3an verkar felfri!

Ursprungligen av johan_tanying:

Vad är det som hindrar att köra en svenskregistrerad bil i Norge även om man bor och jobbar där? Har ingen aning, men med tanke på alla norrmän som bor i Sverige och kör norskregistrerat (och felparkerar utan påföljd) så undrar jag bara...

F.+. trevligt billiga exemplar som @bollman hittade - t.o.m. SIDen i gamla 9-3an verkar felfri!

Det kan bli dyrt.
http://www.cribsnorge.se/svenskregistrerad-bi...

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2014-02-01 23:26

Inte många bilar från 2001 som kostar 200 lök i dagens läge... Jag betvivlar att importreglerna i Norge säger att man skall beräkna importpriser på bilens ursprungliga nypris utan på betalat pris vid inköpet. I så fall talar vi ju om 28-29k för en bil för 20k i Sverige vilket klart är billigare än priset på motsvarande bil i Norge "norsksåld" (låter inte det lite fel? )

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2014-02-01 23:30

Vid närmare titt ser det ju ut som att det handlar om bilens nypris, men hur i hela friden skall det fungera? Det är ju ytterst sällan som man betalar priset på prislappen när man köper en ny bil, rabatterna äro många i ett sånt läge, vad är det då man skall uppge? Betalat pris eller listpris? Och hur i hela friden skall man ta reda på listpriset? Eller är det listpriset i Norge som gäller? Låter märkligt.
Om man importerar till Danmark så betalar man ju de där 280% i engångsskatt eller hur mycket det nu är, men det baseras ju på vad man betalat för bilen, inte någon luddig uppskattning om nypris.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2014-02-02 11:30

Det är kört att importera begnat till Norge. Importkostnaden är delvis baserad på ålder av bilen. Men min passat -07 som jag sålde förra veckan för 78000 skulle kostat i trakterna 100 000 att importera. Att köpa i Sverige och importera till Norge är nästan aldrig en lönade affär. Det har de givetvis sett till.

Att det dessutom är olagligt att köra annat än norskt om man är skriven i Norge är även det ett sätt att minska fusket.

Ursprungligen av bollman:

Vid närmare titt ser det ju ut som att det handlar om bilens nypris, men hur i hela friden skall det fungera? Det är ju ytterst sällan som man betalar priset på prislappen när man köper en ny bil, rabatterna äro många i ett sånt läge, vad är det då man skall uppge? Betalat pris eller listpris? Och hur i hela friden skall man ta reda på listpriset? Eller är det listpriset i Norge som gäller? Låter märkligt.
Om man importerar till Danmark så betalar man ju de där 280% i engångsskatt eller hur mycket det nu är, men det baseras ju på vad man betalat för bilen, inte någon luddig uppskattning om nypris.

Även om det är priset man själv betalade nu, så skulle exemplet ovan kosta 75000 NOK att importera om du betalat 20000 för den i Sverige, eller om du fått den (ie. inköpspris = 0) så kostar det 51000 NOK att importera. Så importera är nog inte ett bra alternativ.

Den fina 9-3an du hittade ovan för 40000 kostar ca. 96000 NOK att få in i Norge.

Bevaka tråden