Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Så trött på idg's artikelkommentarer

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Lagt av att kommentera på idg helt enkelt.

Orkar inte köra pannan i väggen mer med alla dessa rabiata hatare som bara måste få spy
Ur sig sitt Appehat hela tiden. Personagrepp och avancerad messerschmitt-ism från människor
Som bär sig så illa åt att hade man haft dem i rummet hade man antagligen slått dom med en stol.

Varför kan man inte hålla efter bättre?

Jag är en macanvändare, går jag in på idg får jag höra att jag är en homosexuell fjolla med brister i såväl kognition som intelligens och med alldeles för mycket pengar av riktiga expertförståsigpåare som förmodligen tillhör kategorin nördar som får ligga mindre än en gång om året....

Det minsta de kan göra på idg är att ta bort möjliheten till anonyma kommentarer.

Jag kommer inte kommentera mer där. Det är bara negativ energi och förstöring av god ork.

Vad är era erfarenheter?

Kanske kommer chefsred på MW in och läser - det har hänt förr.

Det finns mycket få sidor jag läser kommentarerna på, och idg är inte en av dem.

Finns det någon artikelkommentarsfunktion där ute som inte spårat ut totalt vill jag gärna ha en länk. Apple låter uppfriskande dock, i regel brukar somalier vara hatobjektet.

Jag kommer osökt att tänka på Skånska Dagbladets kommentarer. Om man vill få medhåll där så måste man posta kommentarer i linje med 2 av läsarkretsens mest framträdande åsikter, nämligen 1) allt dåligt i Sverige från brottslighet, bristande resurser i vården, moderna arkitekters totala brist på smak, klimatet, till SAABs konkurs beror på den så kallade "ohejdade massinvandringen och massimport av långtidsarbetslösa" of 2) "borgarbrackornas" ständiga sparkande på alla som redan ligger ner.
Försök lufta en vettig åsikt där om du törs. Fakta är ointressant. Alla "vet" ju hur det egentligen ligger till med allt.
Det har blivit lite bättre sedan de införde inloggning för att kunna kommentera.

har aldrig kommenterat där och kommer aldrig göra det heller.
räckte att läsa kommentarerna en gång för längesedan för att inse att inget gott kommer ur att kommentera där.

  • Medlem
  • 2012-02-07 22:45

Mac-delen av feber.se är precis lika jävligt som idg! Allt med pc eller android höjs till skyarna och allt Apple-relaterat sänks till botten. Har slutat läsa på båda sidorna då jag bara blir förbannad på alla nötter som kommenterar där.

Det finns hemska människor i alla läger och jag hatar dem alla.
Har man inte förstått sig på samarbete och symbios så kan man lika gärna göra något annat.

Så nej sluta läsa kommentarer på sidor som gör dig arg, man får bara utbrott och huvudvärk.

Ursprungligen av illerG:

Så nej sluta läsa kommentarer på sidor som gör dig arg, man får bara utbrott och huvudvärk.

Lägg till TV och kvällspress på den listan så mår man genast ännu lite bättre.

Är det bara jag som sitter och skrattar åt IDG-kommentarerna? Tycker det är skitskoj att se hur ett gäng försöker argumentera mot trollen. Väldig ofta samma troll och samma folk som ska förklara hur det är.

Men så fort det skrivs något om en app, eller ett tillbehör eller liknande på andra nyhetssiter är det ju samma sak. Alla som tycker om Apple är idioter och datoranalfabeter.

Annars är IDG som AB för tekniknyheter. Väldigt mycket direktöversatt, ofta med dålig svengelska. Någon gång hittar man ett guldkorn, men mest läser jag för att få skratta lite

  • Medlem
  • International user
  • 2012-02-07 23:06

Instämmer, finns många idioter där. Mitt problem är att jag har svårt att hålla mig ifrån diverse kommentatorsfält och att kommentera på dem.

Jag verkar ha någon form av hopp kvar för mänskligheten och att man kan få dem på bättre tankar, men det kanske är dags att ge upp snart.

Har förövrigt påtalat problemet för IDG.s chefredaktör och han sa att de "ser över" problemet.
Men inget händer och kommer troligen aldrig hända.

En gång i tiden brukade jag läsa på IDG för att få nyheter från hela världen och hyfsat uppdaterat. Med åren så gick de ner sig i ett fenomenalt träsk av sugighet, så till dem milda grad att jag anser att den bästa tjänst jag gjort mig själv de senaste åren är att ha slutat läsa skräpet helt och hållet. Om IDG.se ska representera det bästa Sverige har att erbjuda inom teknikjournalistik är jag banne mig inte imponerad någonstans!

Recensioner som ofta är baserade på hur många MHz en processor arbetar i, hur många tum skärmen är på och hur många miljarder funktioner som ingen någonsin kommer att använda, tillsammans med en tragikomisk mängd försök att tilltala en yngre publik genom termer som passar bättre på ett gymnasium eller kanske en förskola. Inte vad jag kallar för informativt.

Att alla som skriver år IDG, åtminstone i Sverige, verkar ha fört upp huvudet så långt in i rektum som det bara är möjligt gör inte situationen bättre eller kvalitén på deras artiklar särskilt mer njutbar. Mer oinformerade människor som skriver om ett givet ämne får man leta ihjäl sig för att finna!

Kommentarerna ska jag väl inte ens börja prata om eller ondgöra mig över. Var gång jag var dum nog att glutta på dem så höll huvudet på att explodera, oavsett var det gällde. Självutnämnda experter överallt, som mer än gärna vräker ur sig dumhet och inkorrekt information efter varannan, helt utan självdistans eller ens en gnutta ödmjukhet.

Något av det absolut mest tragiska är ändå deras fysiska publikationer som jag sett många IT-avdelningar förpesta sina arbetare med av någon för mig helt outgrundlig information. I princip en tidning med utskrifter av gårdagens nyheter från webbsidan. Helt fantastiskt dåligt rakt igenom.

  • Medlem
  • 2012-02-07 23:58

Jag har ett mått som jag brukar använda för att bedöma kvaliteten på ett forum eller en sajt, och det är det genomsnittliga antalet kommentarer som gjorts på ett inlägg eller artikel innan kommentarstråden blivit ointressant.
På 99 ligger det talet på ungefär 20-30 (dvs man brukar kunna läsa minst 2-3 sidor med behållning).
För IDG är det mindre än 2.
Det högsta tal som jag känner till har (hade) nog Crazy Apple Rumors. Jag tror inte att jag tröttnat på nån tråd där än.

Brukar läsa och gå vidare ifrån: Alla svenska nyheter om Apple på ett ställe - Aapl.se och Aaplnow.com | Apple news from around the cloud - bra samlingssidor.

Finns oftast ingen anledning att ens gå in på idg/macworld, det klart bästa sättet att helt slippa kommentarerna - artiklarna riktar sig ju ändå mest till 14-åringar

  • Medlem
  • International user
  • 2012-02-08 08:00

Finns det något substitut för IDG gällande IT/Tekniknyheter?

  • Medlem
  • Hillared
  • 2012-02-08 08:18

Håller med om att IDG.se går mycket hand i hand med AB osv. Har slutat läsa kommentarerna för jag får hela tiden bilden av en sandlåda framför mig.
Det enda som man kan läsa dig med god behållning brukar vara det som Jörgen Städje skriver då det ofta är bra artiklar, genomtänka och välskrivna.
Men för övrigt så hamnar idg.se tillsammans med ab.se osv; nämligen "Internet blir en trevligare upplevelse om man inte besöker dessa sidor".

Som zappee frågar; finns det något bra alternativ ?

99 är det enda svenskspråkiga forumet jag håller mig till...vilket jag tycker räcker som kommentar

Men varför ska man läsa kommentarerna? Och tro att man lär sig något? E24 och IDGs kommentarsfält läser jag bara för att få ett gott skratt eller för att reta upp mig när jag känner att jag vill bråka:)

Det där händer på ALLA sajter där man diskuterar olika operativs för- och nackdelar. Det är av det skälet vi här på 99 har regler mot "plattformskrig"

På ett personligt plan kommer jag allt oftare ihåg att man alltid ska stanna utanför sådana diskussioner, lite enligt devisen: "Brottas aldrig med en gris, för båda blir skitiga, men grisen gillar det"

Ibland glömmer jag bort mig själv, men det är åtminstone ditåt jag strävar.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Det där händer på ALLA sajter där man diskuterar olika operativs för- och nackdelar. Det är av det skälet vi här på 99 har regler mot "plattformskrig"

På ett personligt plan kommer jag allt oftare ihåg att man alltid ska stanna utanför sådana diskussioner, lite enligt devisen: "Brottas aldrig med en gris, för båda blir skitiga, men grisen gillar det"

Ibland glömmer jag bort mig själv, men det är åtminstone ditåt jag strävar.

Eller som den jag kör efter (och ständigt glömmer bort att följa): Never argue with an idiot. They will bring you down to their level and then beat you with experience.

Jag läser en hel del på IDG.se, oavsett vad man tycker om sidan så levererar dom ett brett stycke data/it/teknik/medienyheter på samma ställe vilket är smidigt.
Kommentarerna är som sagts oftast helt värdelösa, även om det finns ljusglimtar ibland.

Det jag tycker är mest tråkigt med kommentarerna (förutom trollen) är att så fort det är en seriös avancerad artikel om någonting så blir det inga kommentarer alls, för ingen av de aktiva har nån kunskap eller intresse av djupare artiklar. Så de gånger det skulle behövas bra kommentarer kommer det inga alls.

Det är helt klart inte friskt det som pågår där på IDG. Vem har tid över för att besöka sidor man inte gillar bara för att vara motvalls? Då har man nog inget liv antagligen.

Det var skönt att 99mac styrde upp det där för vi hade samma problem här i början. På ett sätt var det allvarligare för 10 år sen eftersom vi som körde Mac var sån liten plutteplutt-minoritet då. Idag när Apple är så stora så är det lättare att förstå att det blir tjafs och även lättare att låta det passera bara.

Det finns förresten en grej till som kan tilläggas. Min farsa är starkare än era farsor. Förmodligen är min morsa också starkare än era farsor.

  • Medlem
  • 2012-02-09 17:28
Ursprungligen av Anders Täpp:

Det finns förresten en grej till som kan tilläggas. Min farsa är starkare än era farsor. Förmodligen är min morsa också starkare än era farsor.

Det må så vara, men min bil är iallafall snabbare än din.

  • Medlem
  • 2012-02-09 18:05

Rabiata typer ala VET ALLT BÄST är ingenting att lägga energi på.
Vi njuter av dig här istället, Goflorp.
Men synd att IDG inte städar upp skiten så att solen får en chans.
"Utan tvivel är man inte klok" (Tage Danielsson)

75% av det som är jobbigt - personpåhopp, rent Applehat och rena tramsinlägg - skulle försvinna om de gjorde som aftonbladet - införde krav på vettig inloggning (AB kör med FB har jag för mig).

Då slutar det bli anonymt, då blir tonen en helt annan.

Då skulle man också kunna börja ta folk där på allvar.

Jag förmodar att IDG hellre hämtar in reklampengarna varje månad. Om deras annonsörer finge reda på att det är samma 150 pers som tvångsmässigt uppdaterar sidorna 8 gånger om dagen... skulle de annonsera ngn annanstans direkt.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-02-09 23:14
Ursprungligen av Goflorp:

75% av det som är jobbigt - personpåhopp, rent Applehat och rena tramsinlägg - skulle försvinna om de gjorde som aftonbladet - införde krav på vettig inloggning (AB kör med FB har jag för mig).

Då slutar det bli anonymt, då blir tonen en helt annan.

Då skulle man också kunna börja ta folk där på allvar.

Jag förmodar att IDG hellre hämtar in reklampengarna varje månad. Om deras annonsörer finge reda på att det är samma 150 pers som tvångsmässigt uppdaterar sidorna 8 gånger om dagen... skulle de annonsera ngn annanstans direkt.

Det har inte fungerat så bra på AB dock, "fel åsikter" uttrycks fortfarande.

Nu stryps kommentarsfälten - igen | Journalisten

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2012-02-10 00:43

Har faktiskt lagt märke till din (synliga) frånvaro i kommentarsfäleten på idg...

Ibland postas det en intressant länk eller frågeställning, men till större delen är det dagisfasoner. Och 'artiklarna' är ofta inget mer än översatta texter.
Saknar tiden då det var MikroDatorn och eforum som gällde...

Ja det är klart, med dagens klimat så måste man ju med en naturlags oundviklighet se till att ideligen försämra saker som fungerar.....

1
Bevaka tråden