Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hastighetsproblem med Airport Express

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-02-07 19:02

Hejsan!
Har precis slängt iväg min Netgear för att ersätta den med apples egna ApE, jag har 100/10 och fiberlina så jag får ut runt 95/10 när jag är kopplad med sladd.
Kopplad mot AirPorten får jag däremot inte ens ut 40, trots att jag sitter precis bredvid den med datorn.. Så jag undrar om jag har gjort något fel eller ska det vara så kasst? Hade jag fel när jag trodde att 811.n skulle klara att ge ut mer än så?

Edit: Uppdaterade den även till senaste uppdateringen utan några förbättrade resultat och datorn jag försöker ansluta med är den senaste Macbook Pron

Vad är det för nåt du har egentligen?
En Airport Express har bara en nätverksport, till att koppla mot nätet och dela ut trådlöst.
Jag antar att du menar en Airport Extreme och anledningen till din hastighet har att göra med flera saker såsom kryptering, om du kör på 2,4 eller 5 GHz, om det finns andra saker som stör osv.
Du kan experimentera genom att slå av krypteringen, testa med 5GHz nätverk osv.

Det är även bra om du skriver vad du har för övrig hårdvara. Typ vilken dator och operativsystem du har.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-02-07 19:22

Ber om ursäkt för det, använder OSX Lion. Har en Packetfront router som jag fick av mitt bredbandsbolag direkt i väggen, det är den som ger mig 95/10 när jag sätter sladden mellan den och datorn. Har kopplat Airport expressen till den för att få trådlöst i huset också.

Kryptering? Menar du att jag får bättre hastighet om jag väljer t.ex WEP lösenord då?

Finns det något sätt att få den att koppla med 5GHz till min macbook men 2,4GHz till övriga i huset som inte har denna möjligheten i sina datorer?

Senast redigerat 2012-02-07 19:33

Precis som suddgummi ovan antar jag det är en Airport Extreme du menar o inte en Express

För att justera inställningarna på ditt trådlösa nätverk ska du öppna inställningsprogrammet Airport Utility o i detta gå in under

Wireless->Wireless Network Options. Rutan du ska få upp om du kommit rätt ser ut som på bilden nedan

Mig veterligen påverkar inte lösenordets styrka farten på nätverket utan bara dess säkerhet mot intrång.

Det finns inställningar för att skapa gästnätverk i Airport Utility också

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-02-07 19:34

Är säker på att det är en express, min edit kanske kom lite sent så det är väl därför det blev lite missförstånd. Men här kommer det igen.

Uppdaterade den även till senaste uppdateringen utan några förbättrade resultat och datorn jag försöker ansluta med är den senaste Macbook Pron använder OSX Lion 10.7.3. Har en Packetfront router som jag fick av mitt bredbandsbolag direkt i väggen, det är den som ger mig 95/10 när jag sätter sladden mellan den och datorn. Har kopplat Airport expressen till den för att få trådlöst i huset..

Ursprungligen av ArnoldK:

Är säker på att det är en express, min edit kanske kom lite sent så det är väl därför det blev lite missförstånd. Men här kommer det igen.

Uppdaterade den även till senaste uppdateringen utan några förbättrade resultat och datorn jag försöker ansluta med är den senaste Macbook Pron använder OSX Lion 10.7.3. Har en Packetfront router som jag fick av mitt bredbandsbolag direkt i väggen, det är den som ger mig 95/10 när jag sätter sladden mellan den och datorn. Har kopplat Airport expressen till den för att få trådlöst i huset..

ok då tror jag jag fattar vad du menar

Jag tror du ska in under Wireless->Wireless Mode

där i väljer du att skapa ett trådlöst nätverk o gör de inställningar du behöver.

En sak jag vet är att Apple nyligen uppdaterade Airport Utility till en version som delvis förenklar vissa inställningar. Adrian skriver om det här: http://www.99.se/artiklar/2748-airport-verktyg-6-saknar-stod-aldre-airport-produkter.html

Skulle det vara så att du uppgraderat även detta program så ska det fortfarande vara möjligt att ladda ner den gamla varianten av programmet

...ops blir visst lite omlott-postning här

Ja, om du då har enheter som inte klarar 802.11n utan bara 54Mbps så anpassar sig hastigheten på nätet efter den långsammaste enheten ansluten.
Expressen klarar bara av att köra antingen 2,4GHz eller 5GHz, Extremen kan köra bägge samtidigt.

Jag märker stor skillnad när du kör 5GHz och "breda kanaler" på min Airport Extreme.
Sitter fyra meter från min Airport Extreme med fri sikt. 1000/1000Mbit Internet:

802.11n 2.4GHz: 67/68Mbit
802.11n 5GHz: 87/87Mbit
802.11n 5GHz + "Breda kanaler": 142/92Mbit

När du kör 5GHz är den väldigt känslig för avstånd och störningar tycker jag. Vi fick ändra om lite i vardagsrummet för att vår Airport Extreme ska vara osynlig men ändå ha fri sikt åt hela lägenheten.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-02-08 03:31

Jo jag testade 5GHz och då fick jag upp mot 60-65 ner, vilket är OK ändå. Däremot kan ingen annan i huset använda internet då så det alternativet går bort direkt. Men på 2,4GHz ska man alltså få ut 54mbps?

Just nu sitter jag 1 gipsvägg och ca 10 meter (får full signalstyrka) ifrån och får knappt ut 20mbps.. Har den senaste versionen av AirPort-Utility och det trådlösa är inställt på 802.11n (802.11b/g-kompatibel), radiokanalen är inställd på automatisk och använder WPA2 personal kryptering. Övriga inställningar är orörda.. Ska man behöva gå tillbaka till netgear eller kan felet ligga i inställningarna hos AirPorten?

Testa olika kanaler störningar runt om påverkar dem.
Jag får sämre hastigheter med automatisk än när jag hittar en som inte drabbas av grannarnas utrustning.

802.11g kommer ge dig 54Mbit och finns det något anslutet som enbart hanterar "g" blir det inte högre av kompatibilitetsskäl.

2.4GHz i läge N ska ge dig mer än 54mbps!

Ursprungligen av Hunter78:

2.4GHz i läge N ska ge dig mer än 54mbps!

Det skall i teorin ge 130Mbit.
Men lycka till om man anslutet något annat också som bara klarar av 802.11b/g.

Ursprungligen av ArnoldK:

Just nu sitter jag 1 gipsvägg och ca 10 meter (får full signalstyrka) ifrån och får knappt ut 20mbps.

Ett enkelt test är att sätta dig 1 meter bort och se vilken fart du får.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-02-08 17:10

Två faktorer spelar roll: basstationens routingkapacitet (i mindre burkar med bedränsad prestanda orkar den inte routa paket i samma hastighet som länkhastigheten - det gäller både trådad och trådlös). Det ändra är att 11, 54 etc Mbps bara anger teoretisk max länkhastighet och inte den praktiska datahastigheten. För en 802.11g (54 Mbps) så är ca 22-27Mbps vad du kan förvänta dig att erhålla. Som mest.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-02-08 23:15
Ursprungligen av Björnström:

Ett enkelt test är att sätta dig 1 meter bort och se vilken fart du får.

Jo, det var det jag gjorde i början och då får jag ut på sin höjd 35mbps, om ingen annan är kopplad samtidigt..

Ursprungligen av frazze:

Två faktorer spelar roll: basstationens routingkapacitet (i mindre burkar med bedränsad prestanda orkar den inte routa paket i samma hastighet som länkhastigheten - det gäller både trådad och trådlös). Det ändra är att 11, 54 etc Mbps bara anger teoretisk max länkhastighet och inte den praktiska datahastigheten. För en 802.11g (54 Mbps) så är ca 22-27Mbps vad du kan förvänta dig att erhålla. Som mest.

Så du menar att det är omöjligt att få ut mer än 22-27 då? För jag matar ju Airporten med 98mbps, och kommer upp i dom hastigheterna du pratar om, känns som man ändå borde kunna uppnå 50 ifall det ska vara så..

Ska testa de olika kanalerna imorgon och se om det ger något resultat. Tack för alla svar allesammans

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-02-09 18:03
Ursprungligen av ArnoldK:

Så du menar att det är omöjligt att få ut mer än 22-27 då? För jag matar ju Airporten med 98mbps, och kommer upp i dom hastigheterna du pratar om, känns som man ändå borde kunna uppnå 50 ifall det ska vara så..

Du kan mata din Airport Express med ut mycket du vill. Men (tex) 802.11g kommer inte att ge dig mer än ca 22-27 Mbps. Max är max, så att säga.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-02-10 03:24
Ursprungligen av suddgummi:

Håll nere Alt och klicka på Airportsymbolen så ser du vilken hastighet som du har mot nätverket:
[ATTACH="CONFIG"]31904[/ATTACH]

Håller med björnström där, hade ingen aning om den funktionen, tusen tack!

Ursprungligen av frazze:

Du kan mata din Airport Express med ut mycket du vill. Men (tex) 802.11g kommer inte att ge dig mer än ca 22-27 Mbps. Max är max, så att säga.

Isåfall kanske jag borde vara nöjd då. Får dock ut 30-35 på 802.11g om jag sitter nästintill Airporten, så jag vet inte om din teori är helt bulletproof, men tack för svaret!

Håll nere Alt och klicka på Airportsymbolen så ser du vilken hastighet som du har mot nätverket:

Ursprungligen av suddgummi:

Håll nere Alt och klicka på Airportsymbolen så ser du vilken hastighet som du har mot nätverket:
[ATTACH="CONFIG"]31904[/ATTACH]

Dagens bästa tips - tack!!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-02-09 10:54

AirportExpress är väl ingen höjdarrouter. Ska man byta, ska man nog byta till AirportExtreme.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-02-09 11:14

Om man kan vänta kanske man ska göra det också....om nu Apple kommer utrusta sin kommande hårdvara med stöd för 802.11ac.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-02-09 12:06

Jag hade tidigare min AP Express kopplad till min TC för att utöka nätverket. Jag märkte då att hastigheten kröp fram. När jag ändrade till att AP Expressen istället skulle vara ansluten till nätverket fick jag tillbaka min hastighet. Har Expressen inte stöd för 5GHz eller?

Ursprungligen av -David-:

Jag hade tidigare min AP Express kopplad till min TC för att utöka nätverket. Jag märkte då att hastigheten kröp fram. När jag ändrade till att AP Expressen istället skulle vara ansluten till nätverket fick jag tillbaka min hastighet. Har Expressen inte stöd för 5GHz eller?

Det blir alltid en försämring av hastigheten när du utökar ett trådlöst nätverk.

1
Bevaka tråden