Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iTunes albumsortering

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej

Hur får väljer man att lyssna på ett helt album i iPhone och iTunes?
Stör mig på hur iTunes sorterar, det gäller både i Macen och iPhone. Hittade en del gamla trådar men jag ställer mig frågan om det verkligen är menat att man aktivt måste tagga om låtar eller skapa spellistor när man läst in en CD.

Jobbigast i iPhone: Trots att allt taggas via Gracenote-iTunes innan jag lägger över det och sen i luren väljer att den ska sortera på album i inställningarna så får jag bara in delar av albumet utspritt på flera ställen.

Jag har tankat in filmsoundtracks med flera artister, detsamma gäller klassiska verk med flera flera symfoniorkestrar.
Med tanke på att iTunes funnits ett bra tag nu så ska det bara funka, kan jag tycka!

Ska det va såhär, som Sverker Olofsson sa i PLUS?

MVH

Ursprungligen av Svante S:

...jag ställer mig frågan om det verkligen är menat att man aktivt måste tagga om låtar...

Ursprungligen av Svante S:

...filmsoundtracks med flera artister, detsamma gäller klassiska verk med flera flera symfoniorkestrar...

Ja, om det är album med flera olika artister, så måste man tagga dem rätt för att sorteringen ska funka.

Det handlar väl om "Sortera artist", "Sortera album" och "Del av samling" som ska ställas in rätt.

Precis samma som sägs i de där andra trådarna som du avfärdade...

Avfärdade.... Mmmm, ja så kan man ju uttrycka sig....

Jo, det sant att jag inte ville tro på att man måste in och peta. Jag har svårt att se att så grundläggande funktion inte finns i ett musikarkiv, jag kan inte tro att det är sant!

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-02-07 00:21

Första gången man arbetar med iTunes tycker man att det verkar krångligt och omständigt.
Men när man verkligen lärt sig hur det fungerar så inser man vilka möjligheter man har att sortera/spela sin musik.
För att det verkligen ska bli bra måste musiken vara taggad riktigt och nu för tiden så är den det och är den det inte finns det en uppsjö av tredje parts program.
Men det blir oftast strulig med samlingsalbum med flera olika artister och då måste man gå in och säga åt iTunes att sätta ihop det som ett album.
Har man flera hundra album och man importerar ett samlings album så är det kanske inte så kul att varje mp3 låt blir sorterat som ett eget album.
Men sökfunktionen i iTunes är snabb och smidig så jag söker på en gemensam nämnare som alla mp3.or har på det nyss importerade album och sen markerar jag alla filer.
Högerklickar och väljer visa info,väljer Avancerat och sen del av samling och väljer Ja.
Sen under fliken Info ser jag till att rutan Albumartist är antingen tomt eller så fyller jag Various Artist eller liknande på svenska om man föredrar det.
Sen när man trycker på ok kommer alla låtar att samlas ihop som ett fullständigt album och inte vara utspridda.

tack tack

Jo jag inser att taggningen är viktig och i datorn går det väl an men i iPhone...
ITunes fanns inte när jag började med
Mac så jag har varit med från början. Jag måste säga att jag tycker programmet blivit väl "svullet".

Jag får helt enkelt sätta mig och tagga om i datorn.

  • Medlem
  • 2012-02-07 11:39

Jag hade ett rätt stort itunesbibliotek i oreda men efter lite pysslande så är det näst intill perfekt.
Det finns en del program som gör det automatiskt, tex:

TuneUp | Fix Mislabeled Song Info, Add Album Art & More
Apple Software for finding, applying ID3 meta tag music information

Jag laddade ner programmen och körde så mycke man kunde på testversionerna, då kommer man en bit på vägen.
Det resterande använde jag en del smarta scripts som finns här:
Doug's AppleScripts for iTunes ♫ - dougscripts.com

Men ett varnande finger om du kör applescripten, gör du fel så kan det bli endel extrajobb;)
Så börja lite smått med enstaka album tills du känner dig mer varm i kläderna!

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-02-07 12:26
Ursprungligen av Svante S:

Jo jag inser att taggningen är viktig och i datorn går det väl an men i iPhone...
ITunes fanns inte när jag började med
Mac så jag har varit med från början. Jag måste säga att jag tycker programmet blivit väl "svullet".

Jag får helt enkelt sätta mig och tagga om i datorn.

Den musik som du har i telefonen är väl samma som du har i din iPhone?
Om så och den är korrekt i iTunes blir den således korrekt i din iPhone också.

Det är fler sorteringsmöjligheter i iTunes jämfört med iPhone...

Tack för programtipsen!

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-02-07 17:50
Ursprungligen av Svante S:

Det är fler sorteringsmöjligheter i iTunes jämfört med iPhone...

Jaha och med det vill du säga?

1
Bevaka tråden