Hur lång tid tog reparationen av din Mac?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det är jätteintressant att få höra era erfarenheter om garantiservice på Mac senaste året.

• Hur lång tid tog det att laga din dator (se omröstning)

• Blev allt fixat på första försöket?

• Var du helnöjd eller kunde företaget gjort något bättre?

Ett dygn med förbeställda delar hos lokal återförsäljare.
Blev bra, klassiska Macbook-sprickan som inte kommit tillbaka.

Fast nu såg jag att du smög in "senaste året" där. Detta var 2008.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2012-02-04 20:40

Nu skall jag erkänna en sak.

Jag röstade 'Min Mac har aldrig gått sönder'.
Jo, det HAR hänt... men väldigt sällan på över 25 år.
När det väl händer har mina mac'ar ändå varit på fallrepet, dvs jag har köpt nytt
framför att reparera. Det jag har reparerat är hårddiskar. Dyrt.
Men annars inte värt besväret.

I min värld skall allt fungera - det är därför jag kör Mac.

• Medlem
  • International user
  • 2012-02-06 22:59

Skruvar själv och det går på några timmar att plocka isär en PB och sätta ihop den om man har gjort det ngr ggr.

• Medlem
  • Härnösand
  • 2012-02-07 00:45

Trasig hårddisk i iMac 24" early 2009. Hade som tur var köpt AppleCare... Det som tog tid var att Apple skulle skicka ny hårddisk.

Hur lång tid tog reparationen av din Mac? Den skedde aldrig då Apple inte tycker att det är något fel att färgen släpper.

PB G4 15" 1,67GHz, silverfärgen släppte (mot trackpad) vid tangentbordet pga. för hög värme, fick ingen service. Bra Apple, not.

Saknar "Fick ingen service" i omröstningen.

Har faktiskt haft lite problem med mina Macs...
-En iMac 24" senaste vita reklamerade vi till slut efter 3 reparationer av samma fel runt 200(8?) Då var det bootproblem & random avstängningar.
Fick ersättnings iMac (silver) som jag för 6månader sen fick byta HDD (2 år gammal) i (gjorde det själv)

-Första intel MBP 17" med svullet batteri som orsakade lite fler skador, Applecare. Gick fort, lämnade in och fick tillbaka efter 10 dagar.

-MBP 17" 2010 som jag också reklamerade efter reparation av samma fel 3 ggr (skärm & dump) Fick en ny 2011.

-Några iPhones för familjen har allt krånglat, låsknappen & hemknappen har gått sönder flera gånger. Dock utbytt på garanti alla gånger. I Sverige har det tagit 2-3veckor för ersättningsenheter, i Hongkong har det tagit 3-4 TIMMAR.

Servicen har varierat från stad och butik:
-Personalen i Skövde kom t.om. och hämtade min dator hemma i Lidköping (40min i bil)
-MacHuset i Jönköping har varit otroligt hjälpsamma och bra bemött trots problem med Apples personal
-Hongkong har också varit trevliga och väldigt snabba!!
-När jag lämnat in iPhone's i Telia butiker i Jönköping & Sthlm tycker jag att det varit besvärligt, i princip blivit anklagad för att försöka ljuga för dem om hur min iPhone gått sönder, lite tråkigt men ändå fått mina iPhones utbytta på garanti.

Så, det var nog allt jag kan komma på

• Medlem
  • Hillared
  • 2012-02-07 07:49

Har råkat ut för logikkortsbyte på några MBP's. 1:a var pga Nvidias kretsar som inte höll måttet i lödningarna (känt problem) och det ordnades väldigt fort för att vara en något äldre dator (tiden när det hände hade precis passerat garantidatum med några veckor). Andra gången var på en ny Unibody då den var väldigt instabil när den fick 4GB RAM (Apple branded). Med 2GB RAM var den tokstabil, men så fort det blev mer än 3GB så ballade det ur. Efter byte av lokgikkort var allt frid & fröjd igen. I snitt var det 2-3 dagar man var utan datorn, lite beroende på när teknikern fick reservdelarna. Mycket nöjd med det

Har kört mac sedan OSX släpptes. Gått igenom ett 10 tal PPC burkar. Inga problem. Alla fungerar än idag.
Intel maccar däremot är mer sunkiga. Har bytt Magsafe ett 20 tal gånger på 3 laptops. De bara dör.
Mac reparationer är annars helt fantastiska. Iphones fixas på 2 timmar om man har Telia. Datorer jag haft på reparation har tagit 1 dag.

Jämför med Dell. Hade på platsen service på high end Dell grejer. Hade en konsult boende en vecka hos mig för att reparera den. Den repararationen kostade Dell långt över 100000kr. Och nej.. De klarade inte att fixa problemet (vilket var att de är så inkompetenta att de inte har kylpasta mellan vattenblocket och CPUn vilket gjorde att datorn stängde av sig överhettning). Fick en helt ny Alienware i stället. Ena grafik ström sladden på Alienware var felmonterad från fabrik. Dell kunde inte fixa detta problem på 3 månader. En sladd för 50 öre. Fick till slut pengarna tillbaka. Hade då fått 4 utbytta burkar under 3år. Kompetensen innom windows är extremt låg.

Tur nog så befann jag mig i USA när min MBP 2009 kraschade. Jag gick till en Genius bar och fick bekräftat att hårddisken hade lagt av efter knappa tre års tjänst. Han förklarade för mig att garantin inte längre var giltig och att jag skulle få betala för hårddiskbytet själv. Trots att detta inte blev något garanti-byte fick jag inte min hårddisk uppgraderat och fick nöja mig med att få en likadan. Varför hårddisken kraschade fick jag aldrig svar på förutom att den slutade ta emot ström efter att den bootat.

Snubben i Genius baren sa åt mig att han strax var tillbaks och efter ca 20 minuter i en trevlig Apple store och 1200kr fattigare funkade min MacBook Pro som ny igen.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2012-02-17 19:19

Jag har faktiskt aldrig varit med om att någon av mina Macar behövt repareras, däremot har de behövt byta hårddisk. I det läget har de ofta varit så pass gamla, så jag har helt enkelt sålt billigt och köpt nytt.

Å andra sidan har jag även haft tur med de PC jag haft, de har heller inte behövt repareras.
Till saken hör att jag haft datorer ända sedan slutet av 1980-talet.

Gissar att jag tillhör de lyckliga, delvis tror jag att det beror på att jag alltid varit noga med att hålla mina datorer i trim hade jag vetat i förväg att det skulle bli så, så hade jag antagligen skippat AppleCare Protection!!

Min iMac 24" pajade för ungefär två år sen. Det tog ett halvår av telefonsamtal, utbytta logikkort och turer fram och tillbaka till olika reparationsfirmor innan de slutligen gav upp och gav mig en ny. Det som fick de att ge upp var dock att jag, på inrådan från konsumentrådgivare, förbjöd reparatören att ens försöka laga den och krävde att få prata med nån annan än stolpskottet jag hade på tråden. (som förövrigt var typ den fjärde personen jag blev kringbollad till, alltid med förklaringen att jag, enligt deras policy, alltid skulle få prata med samma person… Jag minns inte hur de fick ihop det, men det var alltid så de sa när de kopplade mig vidare till nån ny människa)
Bör kanske tilläggas att detta var ett reklamationsärende då garantitiden var över.
Jag är dock helnöjd med 27-tummaren jag fick istället, så det lönar sig att vara besvärlig, även om jag gärna hade fått tillbaka det halvåret.

Enligt min erfarenhet: Mac funkar. Och när det inte funkar så är det nåt askonstigt doktor House-fel som inte borde förekomma, ingen lyckas lista ut och som Apple helst låtsas inte finns.

Det enda som hänt mig är en gammal vit MB jag hade som ena ramminnet rasade på, tog ca 3 veckor att fixa annars har mina macs inte haft några sjukdomar

Mitt ramminne var ett garantiärende!

Senast redigerat 2012-02-18 12:48
  • Medlem
  • Överallt
  • 2012-02-18 11:00

Många har skrivit om sina erfarenheter här, men inte en enda verkar röra något garantiärende senaste året som Björnström frågade om.

Det måste ju vara ett bra betyg för Apple.

Min MB började få upprepade kernelpaniker hela tiden, tillslut gick den inte att starta alls. Så då lämnade jag in den till ett ombud där de bytta ut "logikbrädan". Måste säga att jag inte har den blekaste om vad det är, om de inte helt enkelt menar moderkortet. Men det tog drygt en vecka iaf, godkänt. Och det var aldrig nåt snack, de tog emot den och fixade det (hade inte ens kvittot, det räckte ju med serienumret för att se att jag hade garanti). Jag fick tillbaks en fungerande burk.

• Medlem
  • Hillared
  • 2012-02-19 23:08
Ursprungligen av Nephente:

Min MB började få upprepade kernelpaniker hela tiden, tillslut gick den inte att starta alls. Så då lämnade jag in den till ett ombud där de bytta ut "logikbrädan". Måste säga att jag inte har den blekaste om vad det är, om de inte helt enkelt menar moderkortet. Men det tog drygt en vecka iaf, godkänt. Och det var aldrig nåt snack, de tog emot den och fixade det (hade inte ens kvittot, det räckte ju med serienumret för att se att jag hade garanti). Jag fick tillbaks en fungerande burk.

Logikkortet är moderkortet i din bärbara Mac ja Allt sitter intergrerat i det, det enda man kan ta loss är RAM, Batteri, Hårddisk och ev. CD/DVD om man har det. Resten är som sagt intergrerat (undantag för de nya MBA då RAM är fastlött direkt på moderkortet och endast hårddisken samt batteriet är lösa. Är osäker på hur det är med Wifi-kortet iof).

1
Bevaka tråden