Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köptips kring iMac

Tråden skapades och har fått 88 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hej allihop, välkomna alla som är nya.

Jo, att man är ett Apple-huve modell större har väl ingen missat här på forumet.

Nu är det dags för nästa iMac om en månad eller två.
iMac had just passerat medel-antal-dagar-sedan-senaste-uppdatering och det brukar vara ett tydligt tecken på att det är något på gång. Det är 277 (Medel = 273) dagar sedan senaste update av serien.

Att det blir en i7, och en imac har jag bestämt.
Det blir fullstora tangentbordet och en platta (mus och penna har jag redan).
Minne kör jag på det som sitter i och kompletterar till minst 8, gärna 16GB (inte genom Apple)

Lokala affären (MacForum) blir det jag handlar på.

i5:an som jag har idag kommer frun ta över och det blir helt hennes maskin att redigera foton på.

Jag tycker att SSD är för dyrt än, så DEN biten kan vi skippa.
Annars är jag upplagd för påverkan.

Vad är bra, vad är oviktigt. Vad har jag glömt?

Källa: http://buyersguide.macrumors.com/
(bra ställe hålla reda på vad som kommer nytt)

SSD är nästan ett krav numera...annars har du tänkt på allt. Köp hellre en långsammare processor och SSD.

Så SSD är värt så mkt?
det var som rackarns.

Kan inte ett piss om SSD. Måste man beställa med SSD i eller kan man komplettera?
Vilken storlek?

Huga, en helt ny värld..

Det var ju inte oöverstigligt dyrt ...

Det var ju inte apdyrt dyrt bara 6825 kr dyrare än standardhistorian om 1TB disk...:-(

Ursprungligen av Goflorp:

Så SSD är värt så mkt?
det var som rackarns.

Kan inte ett piss om SSD. Måste man beställa med SSD i eller kan man komplettera?
Vilken storlek?

Huga, en helt ny värld..

[ATTACH="CONFIG"]31829[/ATTACH]

Det var ju inte oöverstigligt dyrt ...

Det var ju inte apdyrt dyrt bara 6825 kr dyrare än standardhistorian om 1TB disk...:-(

Lägger nog hellre 1800 spänn på i7 CPU faktiskt.

Senast redigerat 2012-02-04 18:05
  • Medlem
  • 2012-02-04 16:46

Rätta mig om jag har fel men har inte ssd:n som tillval blivit lite billigare vid varje uppdatering? Har för mig att den kosta mer förr.. Så vi kanske kan hoppas på ett bättre pris på ssd när nästa modell kommer. Är själv intresserad av att byta min MBP mot en iMac, gärna med ssd som standard. Att öppna den själv och pilla i en är inget alternativ för mig tyvärr.

SSD gör en enorm skillnad vid start och i hela datorns "snäppighet" som en hårddisk inte kommer i närheten av.

För mig som "maxat" min MacBook Pro skulle jag betygssätta uppdateringarna enligt följande.

1. SSD (256GB Corsair)
2. 8GB RAM
3. Extra hårddisk (640GB ersätter optisk enhet)
4. HD upplösning (tillval 1920x1080)

OK, lyssnar på SSD-tipsen, MEN jag har inte tusentals kronor att lägga på just det.
Möjligen som en eftergrej.

Det är ju alltid så här med nya tekniker, all försöker tjäna pengar på dem i början.

Macen stängs aldrig av.... så uppstart på min iMac spelar mig ingen roll om den tar 30s eller 1s...
Det kanske är mer värt på en bärbar.

Fråga; om man struntar i SSD vid köpet, är det rökt att få i en senare? Är det som BT var på en del moderkort när det kom.
Köpte man datorn MED bt var det ok, utan så kunde man endast stoppa in en USB-pinne för USB efteråt.

Alternativt tänker jag SSD i Thunderbolt-låda, DET borde ju ge lite fart

Jag har ingen egen erfarenhet av SSD men jag vet att jag vill ha en. Det är inga problem att peta in en i efterhand, eller som du säger att plugga in en i TB-uttaget. Om man kunde få en 600 GB SSD till vettiga pengar skulle jag sätta in en sån på stört i min MBP. Priserna få gå ner rejält innan dess dock. När de ligger på kring 2000:- ska jag slå till.

Håller med där, det är inte värt 6500:-, men 2000.... då blir det affär.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-02-04 18:54

På denna topicen är jag en klon av Goflorp.

Jag sitter också och väntar på släppet av en ny iMac med samma spec som Goflorp. Givetvis skulle även jag önska att man kunde utrusta den med en SSD, dock är det PÅ TOK för dyrt.

Tror inte ni att köpet av det där flashminnesbolaget i Israel (?) kommer att kraftigt påverka priserna på SSD i Apples kommande datorer? Det är ju vad man hoppas på men visst borde det inte vara en omöjlighet?

För övrigt antar jag att Apple bara väntar in Ivy Bridge innan nästa iteration kommer, kan inte Intel rappa på lite...

Ursprungligen av zinned:

Tror inte ni att köpet av det där flashminnesbolaget i Israel (?) kommer att kraftigt påverka priserna på SSD i Apples kommande datorer? Det är ju vad man hoppas på men visst borde det inte vara en omöjlighet?

Det köpet verkar snarare handla om att få bättre flashminnen, med högre prestanda och ganska rejält ökad livslängd. Eftersom Anobit inte har någon egen tillverkning tror jag inte det kommer att ha någon större påverkan på själva priset.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-02-05 17:58
Ursprungligen av Samuel K:

Det köpet verkar snarare handla om att få bättre flashminnen, med högre prestanda och ganska rejält ökad livslängd. Eftersom Anobit inte har någon egen tillverkning tror jag inte det kommer att ha någon större påverkan på själva priset.

Attans.

Dock gör det inte så mycket väldigt mycket, jag kan leva med en mekanisk disk tills dess att SSD har gått ner i pris och fler TB-chassin finns på marknaden till vettiga priser. Då är det ett icke-problem.

Är du lite mer insatt där Zinned än vad en annan är så berätta gärna...

Nuvarande burk gör 6250 ungefär på geekbench, en 3,4GHz i7 kommer upp i ca 11600 - nära dubbla hastigheten....
Frågan är ju vad nästa CPU-generation kommer göra.

Jag har också funderat på vad det där SSD-bolaget i Israel kommer innebära....hoppas på snabbare och billigare enheter...

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2012-02-04 19:03

Som en användare av en ny iMac 27", med I7, 16Gb ram ( satt i själv) och en 1TB mekanisk hd skulle det ha varit underbart med en SSD disk. Samtidigt lider jag inte direkt av att vara utan den.

Tanken var att peta i en vid ett senare tillfälle, och just nu är jag i större behov av storlek än snabbhet. Droppar priserna är jag helt klart snabb på att byta till en modell större SSD.

Maskinen är redan, förklarat i ett ord, fantastisk!

Jag stoppade i en SSD i min Mac Pro och det är inte samma dator. Den är så otroligt snabb att man blir mörkrädd. Och det är en Mac Pro från 2007 - jag behöver inte snabbare dator än så idag fem år senare. Säger lite om vilken overkill prestandamässigt en Mac Pro är.

  • Medlem
  • Vancouver, Kanada
  • 2012-02-06 12:54

Jag ansåg att SSD var för dyrt när jag köpte min iMac (late 2010, 27", Core i7 2.93 GHz) så jag eftermonterade en SSD själv (bredvid medföljande 1TB-disken). Det innebar lite pill och fick bland annat lossa på logik-kortet för att kunna sätta i den extra SATA-kabeln som krävdes. Det går också att lösa genom att ersätta den optiska enheten med en adapter samt SSD men jag ville ha kvar den.

Nästa iMac jag köper så kommer jag mer största sannolikhet att försöka köpa en SSD från början för att slippa ångesten med att öppna och pilla i sin fina Mac, om priserna för SSD-uppgradering har gått ner till humana nivåer då det vill säga.

Jag kan instämma och säga att SSD verkligen är att satsa på, när jag köpte den nya iMacen (2010) med quad-core i7 och 8 GB minne så var den frustrerande långsam, mycket värre än min dåvarande primära Macbook Pro på 2,53 GHz C2D med 4 GB minne som jag utrustat med SSD (OCZ Vertex).

Hade jag varit du så skulle jag väntat till nästa iteration av iMac kommer ut och hålla tummarna för att SSD-uppgraderingen är mer rimlig då.

Senast redigerat 2012-02-06 13:13

jag kan inte understryka nog hur stor skillnad en SSD gör ... alltså seriöst gör följande

iMac - välj 256 GB SSD 4.550,00 kr extra .. det är värt vartenda öre .. verkligen (Du kan inte uppgradera själv en iMacs hårddisk .. Apple har i de nya modellerna förhindrat det vad jag förstår)

MacBook Pro --
Apple SSD option - 128 GB - 1.850 kr
Byter du själv - Vertex 3 120GB (600MB/sec) 1.500 kr .. du sparar bara 300 spän
Apple SSD option - 256 GB - 5.460 kr
Byter du själv - Vertex 3 240 GB (600MB/sec) 3490 kr -- du sparar ca 2000 kr

Har själv satt in Vertex 2 i min Mac Pro och sa jag att det varit värt vartenda öre ...

  • Medlem
  • Vancouver, Kanada
  • 2012-02-06 13:19

Men och andra sidan... har man inte väl kännt på prestandan i ett SSD-system så kan man klara sig utan om man absolut inte kan/vill lägga de extra slantarna på det. När man väl provat och vant sig så kommer man aldrig köpa något utan det igen.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2012-02-06 23:08
Citat:

(Du kan inte uppgradera själv en iMacs hårddisk .. Apple har i de nya modellerna förhindrat det vad jag förstår)

På den punkten håller jag inte med. Apple har försvårat, men inte förhindrat att byta ut den mekaniska disken mot en SSD.
Finns även två andra alternativen; byta ut Superdriven mot en SSD, eller att montera en SSD på den tredje SATA porten, dessa två alternativ lider inte av hindren du syftar på.

Lite och tänka på till nästa iMac, för det blir det nog också, är jättenöjd med den jag har. Men ska inte byta förrän tidigast om 1 år, i5:an får hänga med en stund till. Då kanske SSD har bättre priser.

Jämför jag iMacen och min MBA, så är ju MBA:en sjukt mycket snabbare med klart sämre processor. Kanske inte vad det gäller allt förstås, men jag fattar att en SSD på en iMac kan göra en verkligt tydlig skillnad.

Samma här, är också en klon av Golforp och zinned. Dock så är en SSD ett måste. Om ni Googlar på skillnader mellan i5 och i7 CPU så är skillnaden väldigt, väldigt liten. Priserna på SSD har ju rasat de senaste året så de borde sänka det priset.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2012-02-06 23:55

Instämmer. SSD äger.
Köpte strax före jul en 27" i7:a, men snålade på SSD med ambitionen att eftermontera enligt ovan.

I min fem år gamla MacBook 2,2 GHz Core 2 Duo "pre-unibody" har jag monterat en SSD (60 GB Vertex 3*) och flyttat HDD:n till platsen för optiska läsaren. På HDD:n har jag min hemma-mapp, system och program (och ~/Library) ligger på SSD:n

Den gamla datorn känns i mångt och mycket betydligt snabbare än min i7:a (!), även om den nyare datorn naturligtvis tuggar igenom tunga grejer snabbare och har en hel del andra fördelar.

Just my two...

* och då nyttjar den gamla Macbooken endast 1.5 Gbps som max, av diskens möjliga 6 Gbps, som iMacen kan nyttja (dock är Apples SSD "endast" 3Gbps, vad jag förstått.)

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-02-07 11:47

Ja, det är väl endast SATA II i de nuvarande datorerna...?

Om man nu ska betala sådant överpris för deras SSD-montering så är SATA III ett krav för mig.

Ursprungligen av primu[s]®:

Samma här, är också en klon av Golforp och zinned. Dock så är en SSD ett måste. Om ni Googlar på skillnader mellan i5 och i7 CPU så är skillnaden väldigt, väldigt liten. Priserna på SSD har ju rasat de senaste året så de borde sänka det priset.

Man kan ju hoppas att de sänker priserna, ja. Dock kvarstår ju faktum ovan, att de kanske fortsätter med SATA II och då är det allt annat än bra,

Ursprungligen av zinned:

Ja, det är väl endast SATA II i de nuvarande datorerna...?

Nej. SATA 3.

SATA 2 på DVD-spelaren dock.

  • Medlem
  • Vancouver, Kanada
  • 2012-02-11 13:27
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Nej. SATA 3.

SATA 2 på DVD-spelaren dock.

Detta är åtgärdat i senaste versionen utav Macbook Pro (jag har t.ex. 6 Gbps på båda portar i min Late 2011). Jag förmodar att vi får se SATA 3 på alla portar i nästa iMac eftersom Intels chipset har det out-of-the-box.

Ursprungligen av zinned:

Ja, det är väl endast SATA II i de nuvarande datorerna...?

Om man nu ska betala sådant överpris för deras SSD-montering så är SATA III ett krav för mig.

Man kan ju hoppas att de sänker priserna, ja. Dock kvarstår ju faktum ovan, att de kanske fortsätter med SATA II och då är det allt annat än bra,

Apples huvudleverantör utav SSD, Samsung, har officiellt gått ut med att de ska sluta leverera modellen som sitter i nuvarande Macar, som är SATA2 och ska satsa på enbart SATA3 i fortsättningen så förhoppningsvis följer det beslutet med till nästa generation Macar.

Ursprungligen av illerG:

Har man inte använt SSD så vet man inte vad man saknar.
Låt då pengarna styra.

Håller med faktiskt, jag personligen skulle inte vilja leva med min iMac utan SSD, men innan jag provade SSD så kändes ju inte behovet jättestort. Låt pengarna styra.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-02-07 23:01

Instämmer med (de flesta) övriga, SSD är ett måste.

Det är verkligen som natt och dag.

Har man inte använt SSD så vet man inte vad man saknar.
Låt då pengarna styra.

Eller i dagens läge sätt in en egen SSD i din Mac för jag kan då inte motivera priset i samband med nyköp när jag får så mycket bättre SSD om jag köper en själv vid sidan av.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-02-08 08:45

@illerG

Problemet är då för mig, goflorp och primus, att vi ämnar köpa var sin iMac och det känns inte aktuellt att öppna upp den och rota. Möjligt att man kan ta ner sin då nyinköpta iMac till t ex Kullander och låta dem göra det men jag vet inte...det hade varit bättre om man hade kunnat köra det via TB mot en extern SSD. Dock är ju tillgången på TB-chassin inte direkt stor...än iaf.

Ursprungligen av zinned:

@illerG

Problemet är då för mig, goflorp och primus, att vi ämnar köpa var sin iMac och det känns inte aktuellt att öppna upp den och rota. Möjligt att man kan ta ner sin då nyinköpta iMac till t ex Kullander och låta dem göra det men jag vet inte...det hade varit bättre om man hade kunnat köra det via TB mot en extern SSD. Dock är ju tillgången på TB-chassin inte direkt stor...än iaf.

Ja, om jag skulle köpa en ny Mac med SSD skulle jag köpa den hos en lokal återförsäljare med verkstad och be dem peta in en SSD. Så har jag alltid gjort när jag behövt en ny dator och det varit för dyrt att beställa från fabrik med större HD eller mer RAM. Jag föredrar också att på något sätt gynna en lokal ÅF framför att beställa online när det är lämpligt. Speciellt på Apple-grejor är det ju liten eller ingen prisskillnad.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2012-02-08 09:19

Det finns väl en risk att tillgången aldrig blir större än vad den är för FW idag. Vi får hoppas att Dell och de andra "skurkarna" hoppar på TB. LaCie har en extern disk för $900, då är det bättre att sätta i en SSD direkt. Det har väl skrivits om någon mer SSD-TB här på 99 men just nu hittar jag inte på den.

Annars instämmer jag med hyllningskören till SSD det är helt suveränt!

Bevaka tråden